اخبار روز سینما

سوژه جنجالی فیلم پسر انسان! / تابو شکنی سپیده میرحسینی در این درام خانوادگی!

پسر انسان درامی خانوادگی است که سوژه آن یعنی تطبیق جنسیت برای اولین بار در ایران و جهان روی پرده رفته است و در سالن های منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است.

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ، سازندگان فیلم «پسر انسان» تاکید کردند: این فیلم به دنبال شکستن تابوی مربوط به تطبیق جنسیتی در ایران است تا افراد درگیر با این شرایط بدون ترس از قضاوت خانواده و جامعه، وضعیت خود را افشا کنند.

به گزارش روابط عمومی پروژه، جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» با حضور سپیده میرحسینی (کارگردان و نویسنده)، وحید دلیلی (سرمایه گذار و تهیه کننده)، طهماسب صلاح جو (منتقد)، پریا مردانیان (بازیگر) و شهرام نجاریان (فیلمبردار) یکشنبه 18 تیر 1402 در پردیس سینما چارسو برگزار شد.

کارگردان این فیلم، در ابتدای این نشست با حضور بیژن بیرنگ، قربان نجفی، فرید سجاد حسینی، سامان ارسطو و امیر زبده گفت: همیشه به موضوعات خاص علاقه داشتم. « اگرچه موضوع تطبیق جنسیت برای من پایان ماجرا نیست. من می خواهم به این بهانه به این موضوع بپردازم که باید به انسان ها فراتر از جنسیت نگاه کنیم.

میرحسینی ادامه داد: سوژه ای که من بر اساس آن این فیلم را ساختم نه در سینمای ایران و نه در سینمای جهان به آن پرداخته نشده است. شخصیت ها در نحوه تصویربرداری برای من اهمیت زیادی داشتند و دوست داشتم مخاطب بیشتر با شخصیت ها هم ذات پنداری کند، بنابراین بیشتر نماها کلوزآپ یا اکستریم کلوزآپ هستند. حتی کادربندی را هم طوری انتخاب کردیم که بتوانیم در فشار و مضیغه بودن کاراکترهایمان را منتقل کنیم.

دلیلی، تهیه کننده فیلم نیز گفت: پرداختن به مقوله انسانیت فارغ از جنسیت برای من در حوزه مسئولیت اجتماعی تعریف شده است. پس از این، ورود به بازار بین المللی و رسیدن به اهدافی که در این زمینه برای خود در نظر گرفته ایم، هدف دوم من است.

وی با بیان اینکه موضوع فیلم «پسر انسان» است که آن را متفاوت می کند، تصریح کرد: فراتر از مسائل فنی و نظراتی که درباره محتوای فیلم وجود دارد، فیلم به این فرهنگ کمک می کند که اگر هویت جنسیتی خاصی داریم ، بدون ترس از قضاوت جامعه بتوانیم آن را آشکار کنیم. «پسر انسان» به دنبال شکستن تابوی برابری جنسیتی در ایران و سایر کشورها و تغییر این حدود است. تا جایی که بتوانیم در این زمینه کار کنیم می توانیم به گسترش این فرهنگ کمک کنیم. قشر محدودی از جامعه درگیر این موضوع هستند اما این افراد از ترس قضاوت خانواده و جامعه نمی توانند شرایط خود را بیان کنند. امیدواریم این فیلم بیشتر دیده شود و بتواند به خانواده هایی که با این مشکلات مواجه هستند کمک کند تا بیشتر در کنار فرزندانشان باشند.

صلح‌جو با اشاره به اینکه دومین بار است که فیلم «پسر انسان» را تماشا می کند، توضیح داد: فکر می کردم «پسر انسان» از آن دسته فیلم هایی است که باید دو بار آن را تماشا کرد. چون برای دومین بار است که می تواند بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار کند. «پسر انسان» فیلم بسیار جذابی است، اما از نظر برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب فیلمی دشوار است. دلیل این امر این است که اگر بخواهیم آن را از نظر ژانر بررسی کنیم، «پسر انسان» یک درام خانوادگی است که خانواده را با بحران به چالش می کشد. چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​مخاطب باید از این اتفاقات و درگیری هایی که پیش می آید نتیجه بگیرد، اما این فیلم با سوژه متفاوتش قواعد ژانر را زیر پا می گذارد، چون اتفاقی که این خانواده را دچار بحران می‌کند، در اختیار انسان نیست و نمی تواند راه حلی به مخاطب ارائه دهد.

وی تاکید کرد: در این فیلم هیچ کدام از شخصیت ها مقصر نیستند و این تقدیر است. هیچ کدام از شخصیت ها ضد قهرمان نیستند. این بحران تأثیر بسیار غم انگیزی بر خانواده می گذارد و نمی توانیم به راحتی برای آن راه حلی پیدا کنیم. شخصیت تراژیک این فیلم آرمیتا دختر خانواده است. اگر چه در پایان فیلم به یک راه حل موقت می رسیم، اما اگر حقیقت فاش می شد، دنیای او فرو می ریخت.

نجاریان، فیلمبردار «پسر انسان» نیز گفت: باید اعتراف کنم که پس از خواندن فیلمنامه بود که موضوع تطبیق جنسیت توجهم را جلب کرد و شروع به بررسی آن کردم. به عنوان یک مخاطب عام، هیچ اطلاعاتی در این مورد نداشتم. کمترین کاری که این فیلم انجام داده افزایش آگاهی در مورد مشکلات جنسیتی این افراد است. «پسر انسان» داستانی بدون قضاوت را روایت می کند تا مخاطب بداند افرادی که باید خود را با تطبیق  جنسیت وفق دهند با چه مشکلاتی مواجه هستند. ما در تولید به این موضوع توجه داشتیم، در این فیلم شخصیت ها برابر هستند و در تصویر سعی می کنیم به سمت هیچ کدام از شخصیت ها نرویم.

پریا مردانیان درباره فیلم «پسر انسان» گفت: آنچه در این فیلم و شخصیت آرمیتا دوست داشتم در دیالوگی بود که خود آرمیتا بیان کرد که هر انسانی می تواند انتخاب کند که چگونه زندگی کند. آرمیتا تنها شخصیتی است که سه شخصیت دیگر فیلم را به هم مرتبط می کند. او یک نوازنده است و به دلیل فضای شادی که دارد می تواند فضای فیلم را بشکند.

فیلم «پسر انسان» در سالن های منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در حال نمایش است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا