دانستنی ها

سوزن سوزن شدن دست ها ممکن است از علائم این بیماری ها باشد! /جزئیات

اگر انگشتانتان از سرما بی حس شده باشند، ممکن است با شروع از بین رفتن بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن کنید، اما اگر این احساس از بین نرود و مکررا اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد.

ممکن است علل شایع یا جدی تری برای گزگز دست وجود داشته باشد. گاهی اوقات این احساس موقتی است و جای نگرانی نیست.

به عنوان مثال، اگر جریان خون قطع شود (به عنوان مثال، زمانی که چیزی محکم روی مچ دست خود می پوشید)، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در دستان خود داشته باشید که با برداشتن هر چیزی که بر جریان خون تأثیر می گذارد، بهتر می شود.

اگر انگشتانتان از سرما بی حس شده اند، ممکن است با شروع از بین رفتن بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن کنید. با این حال، اگر این احساس از بین نرود و مکررا اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد.

برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

فشرده‌سازی عصب. اگر یک عصب فشرده شود، این می تواند باعث ایجاد حس شود. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل موقعیت خود در رختخواب در شب، عصب بازوی خود را فشرده کنید.

آسیب عصبی. اعصاب ممکن است در اثر مشکلات متابولیک و همچنین متابولیک آسیب ببینند. نوروپاتی محیطی آسیب به اعصاب خارج از مغز و نخاع است. یکی از علائم شایع اختلالات متابولیک مانند دیابت است. سوزن سوزن شدن پا در دیابت نیز شایع است

گردش خون ضعیف. مشکلات جریان خون می تواند این احساس را در قسمت های مختلف بدن از جمله دست ها ایجاد کند. گاهی اوقات یک مشکل قلبی، مانند تجمع پلاک در شریان ها، بر گردش خون تأثیر می گذارد و می تواند علائمی مانند گزگز ایجاد کند.

سندرم تونل کارپال. این وضعیت به دلیل فشرده شدن عصب مدیان در مچ دست ایجاد می شود.

بیماری های خود ایمنی. در این حالت سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله می کند. این فرآیند می تواند با آسیب رساندن به سیستم عصبی محیطی این احساس را ایجاد کند. سندرم گیلن باره و آرتریت روماتوئید شرایط خودایمنی هستند که با گزگز در دست مشخص می شوند.

علاوه بر این، سوزن سوزن شدن دست ها ممکن است از عوارض جانبی برخی داروها باشد. به طور خاص، برخی از داروها یا ترکیبی از داروها می توانند باعث آسیب عصبی شوند. نمونه هایی از داروها و موادی که می توانند باعث نوروپاتی شوند عبارتند از:

• داروهای قلب یا فشار خون

• داروهای شیمی درمانی

• داروهای ضد عفونت

• داروهای بیماری خودایمنی

• داروهای جلوگیری از تشنج

مواقعی وجود دارد که سوزن سوزن شدن دست ها ممکن است نشانه ای از یک مشکل سلامت جدی تری مانند حمله قلبی یا سکته باشد. اگر این احساس را در دست خود به همراه این علائم دارید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید:

بی حسی در سایر قسمت های بدن

• فلج

• سرگیجه

• بی هوشی، گیجی

• لکنت زبان

منبع سایت سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا