اخبار روز

سود سرمایه گذاری در بورس چه مقدار است؟ /رشد شاخص بورس از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا پایان تابستان

شاخص‌کل بورس در روز پایانی تابستان ثبت کرد که ۲،۱۲۱،۲۱۳ واحد است. این عدد، نسبت به ابتدای سال، رشدی در حدود ۱۶۰،۷۵۵ واحد داشته است.

به گزارش پی ام آپ به نقل از پی ام آپ، عملکرد شاخص بورس نشان می دهد که بورس در این مدت 8.1 درصد رشد داشته است.

البته شاخص بورس در نیمه اول سال رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده بود که تنها برای یک روز روز خوشی را برای سهامداران به ارمغان آورد و از آن پس روند نزولی به خود گرفت. یازدهم اردیبهشت ماه شاخص کل بورس در پانزدهم اردیبهشت ماه وارد کانال 2 میلیون و 500 هزار واحدی شداین ماه رقم 2 میلیون و 535 هزار و 236 واحد را به ثبت رساند.

کمترین نرخ ثبت شده توسط شاخص کل بورس در نیمه نخست سال 938.253 واحد بود.

سود سرمایه گذاری در بورس چه مقدار است؟ /رشد شاخص بورس از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا پایان تابستان

در حال حاضر کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه، روند مثبت و رو به رشد بازار را تعیین می کنند.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پی ام آپ، درباره وضعیت بازار سهام در نیمه دوم سال اظهار کرد: انتظار داریم مانند شرایط تورمی از ابتدا تا انتها سال نرخ ارز گران شود، اما گاهی می بینیم که نرخ ارز منجمد یا کنترل و مدیریت می شود، متأسفانه این وضعیت بازار سهام را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان می کند: به ویژه پس از اردیبهشت ماه در ماهی که شاخص کل بورس با رشد 30 درصدی و شاخص هم وزن 49 درصد رشد کرد، مسئولان به نوعی در تلاش بودند تا نشان دهند که آثار تورم بر اقتصاد کشور و … مثال واضح آن بازار سهام ثابت نمی کند که ما چنین تورمی داریم.

آقا بزرگی تصریح می کند: اما جدای از عدم افزایش چشمگیر سود شرکت های بورسی که در حال حاضر روزانه یک میلیارد تومان درآمد دارند، انتظار نداریم در کوتاه مدت این سودها افزایش یابد.

نکته: اما با توجه به گسترش تورم در اقتصاد کشور و به تبع آن درآمد حاصل از فروش شرکت ها، اکثر شرکت ها نسبت به سال گذشته حداقل 10 تا 15 برابر گردش مالی سالانه خود را افزایش داده اند. این در واقع به دلیل گسترش تورم است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می کند: بر این اساس سطح ارزش بازار سرمایه و بورس به ویژه در مقایسه با مسکن، خودرو، ارز و طلا مدیریت می شود.

آقا بزرگی تاکید می کند: همچنان بر این باورم که ارزش بازار سرمایه همانطور که از ابتدای سال پیش بینی کرده بودم تا پایان سال جا دارد تا آستانه 3 تا 3 میلیون و 500 هزار واحد رشد کند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا بازار سرمایه جای رشد دارد و بخشی از بازدهی بازار را در روزهای اخیر شاهد بودیم و انتظار رشد متوالی ممکن است روزانه و در کوتاه مدت رخ ندهد اما نتیجه بازار است. تا پایان سال سودآوری نسبت به سایر بازارها خوب است و قطعا امکان پذیر است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا