اخبار روز

سوخو جدید روسی در آسمان ایران دیده شد!/عکس

واشینگتن اعلام کرده است که به ازای دریافت پهپادها، جت‌های پیشرفته‌ای از جمله یک اسکادران جنگنده چندمنظوره سوخو 35 به ایران ارائه خواهد شد. در ماه فوریه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، جان کربی، به خبرنگاران گفته بود که این معامله شامل همچنین یاک 130، بالگردهای تهاجمی و رادار است. با این حال، تهران و مسکو این ادعا را تأیید نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، اقتصاد نیوز در گزارشی اشاره کرد که تحلیلگران رسانه های جهانی در هفته های اخیر تحلیل های متعددی درباره عرضه هواپیماهای آموزشی پیشرفته روسی به ایران ارائه کرده اند.

ایران در هفته های اخیر ناوگانی از هواپیماهای آموزشی مدرن دو سرنشینه یاک 130 روسی دریافت کرد که این جت کمک زیادی به آموزش خلبانان ایرانی در هواپیماهای جنگنده خود مانند میگ-29 روسی، اف-4 فانتوم 2 ساخت آمریکا و … F-14 Tomcat که تهران قبل از انقلاب 1979 خریداری کرد.

اکوایران در این خصوص خاطرنشان کرد: به گزارش اوراسیا تایمز، گزارش خبرگزاری تسنیم از دریافت جت ها توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که این جت ها در آشیانه های نیروی هوایی ایران قرار گرفته اند. یاک 130 در حال حاضر مدرن ترین جت آموزشی موجود در ناوگان ایران است. علاوه بر این تهران یک جت آموزشی بومی به نام یاسین دارد.

ویدیوهای دیگر در X (توییتر سابق) ورود جت های Yak-130 با ادعاهای قبلی ایالات متحده مبنی بر افزایش روابط دفاعی روسیه و ایران، که شامل مبادله تجهیزات نظامی نیز می شود، مطابقت دارد. مسکو در زمینه پهپادهای انتحاری با ایران همکاری می کند.

واشنگتن مدعی شده است که روسیه در ازای پهپادها، جت های پیشرفته از جمله اسکادران جنگنده های چندمنظوره Su-35 را در اختیار ایران قرار می دهد. در ماه فوریه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که این قرارداد شامل یاک 130، بالگردهای تهاجمی و رادار نیز می شود. این در حالی است که تهران و مسکو چنین موضوعی را تایید نکرده اند.

سوخو-35 یک جنگنده چند منظوره ساخت روسیه با قابلیت مانور بالا است که به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شده است.

سوخو-35 قادر است تعدادی از سخت ترین مانورها از جمله مانور کبرا، مانور کولبیت، مانور زنگوله (بِل)، مانور تِیل اِسلاید و مانور هوک را با بالاترین کیفیت انجام دهد. انجام مانور پاییزی برای سوخو-35 بسیار پیش پا افتاده است.

سوخو جدید روسی در آسمان ایران دیده شد!/عکس

در آغاز پروژه سوخو-35، نمونه های اولیه با بال های جلو ساخته شد. با این حال، با پیشرفت پروژه، مهندسان تصمیم گرفتند این بال های جلویی را حذف کنند تا سطح مقطع راداری و همچنین چابکی در مانورهای پرواز کاهش یابد. مدل با بال جلو دیگر تولید نمی شود و در مجموع تنها 15 فروند سوخو-35 با بال جلو ساخته شد.

تمام مدل های صادراتی نیز فاقد بال جلو هستند. سوخو-35 از رادار بسیار قدرتمند ایربیس E N035 که به پلنگ برفی معروف است استفاده می کند. این رادار مدل پیشرفته رادار N011M است که در هواپیمای جنگنده سوخو-27 ام استفاده می شود. این رادار توانایی شناسایی اهداف هوایی در فاصله 400 کیلومتری را دارد و می تواند 30 هدف هوایی را در فاصله 300 کیلومتری رهگیری و با 8 مورد از آنها به طور همزمان درگیر شود. از آنجایی که این رادار چند منظوره از فناوری دیافراگم هیبریدی برخوردار است، قادر به ارائه تصاویر با کیفیت بالا از سطح زمین و ویژگی های جغرافیایی است.

این جنگنده همچنین از سیستم پیشرفته ای به نام OLS-35 استفاده می کند که یک سیستم نوری الکترونیکی است که می تواند روش های مختلف رهگیری از جمله جستجو و ردیابی مادون قرمز را در اختیار خلبان قرار دهد. جنگنده سوخو-35 می تواند موشک های هوا به هوا یا کروز را از فاصله 300 کیلومتری شلیک کند. این جنگنده از دو موتور AL-41F1S با فناوری جهت رانش استفاده می کند. پیکربندی سیستم های کنترل رانش در سوخو-35 مانند جنگنده های سوخو-30 MKI و سوخو-57 است.

مهمان روسی نیروی هوایی ایران / عکس

با حرکت دادن نازل های موتور، این فناوری به سوخو-35 اجازه می دهد تا به سرعت دینامیک پرواز خود را تغییر داده و به قابلیت فوق العاده چابکی دست یابد و به آن اجازه می دهد پس از توقف در سرعت های پایین مانور دهد. این سبک مبارزه با روش های غربی بسیار متفاوت است. زیرا روش های غربی مبتنی بر حفظ انرژی جنبشی جنگنده است و همیشه با سرعت بالا انجام می شود.

موتورهای سوخو-35 به خلبان این امکان را می دادند که بدون استفاده از پس سوز به سرعت های مافوق صوت برسد. بر اساس گزارش کارلو کوپ، تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات هوایی استرالیا، قابلیت پرواز سوخو-35 به این جنگنده اجازه می دهد تا به راحتی با سایر هواپیماهایی که با سرعت و ارتفاع بالاتر پرواز می کنند، رقابت کند و پیروز شود. کوپ مدعی شد که به لطف این ویژگی، سوخو-35 توانست به راحتی در نبرد با جنگنده اف-35 پیروز شود.

پس از مطالعه ای در سال 2008، شرکت آمریکایی رند کورپوریشن، جنگنده سوخو-35 را برتر از اف-35 خواند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا