دانستنی ها

سه عامل مهم در سلامت تیروئید

تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در گردن قرار دارد و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم، تولید انرژی و سلامت کلی بدن دارد. در حالی که درمان‌های دارویی و پزشکی زیادی برای درمان اختلالات تیروئید وجود دارد، توجه به سه عامل ساده می‌تواند شما را تا حد زیادی از مشکلات تیروئید دور نگه دارد. یوگا، مدیتیشن و تغذیه سه عامل مهم و در عین حال ساده هستند که می توانند مکمل درمان های سنتی باشند. از نظر علمی، این اعمال بر تنظیم هورمون، کاهش استرس، جریان خون و پردازش و انتقال مواد مغذی به غده تیروئید تأثیر می‌گذارند.

به گزارش بازتاب آنلاین، در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل و نقش آنها در بهبود عملکرد تیروئید می پردازیم:

1) یوگا و فواید آن برای سلامت تیروئید

وضعیت حمایت از شانه (Sarvangasana): این حالت یوگا شامل معکوس کردن بدن است که باعث افزایش جریان خون به غده تیروئید می شود. از نظر علمی، موقعیت‌های وارونگی تیروئید را با افزایش گردش خون و حمایت از تعادل هورمونی تحریک می‌کنند. بریس شانه یا پایه شانه اغلب اولین وضعیتی است که برای درمان تیروئید توصیه می شود و از آنجایی که یک وارونگی است، جریان خون را به غدد در قسمت بالایی بدن تحریک می کند.

برای شروع حرکت، به پشت دراز بکشید و بازوها را به پهلو و کف دست ها رو به زمین باشد. هنگام بازدم، پاهای خود را تا نود درجه بالا بیاورید. برای حفظ تعادل، دستان خود را روی کمر قرار دهید. به آرامی نفس خود را بیرون دهید و پاهای خود را به سمت سقف دراز کنید. شانه ها، ستون فقرات و باسن خود را در یک راستا نگه دارید و چانه خود را به سمت سینه جمع کنید. نحوه قرار گرفتن چانه روی سینه در حین این حرکت به بهبود عملکرد تیروئید کمک می کند و تاثیر مثبتی بر کارایی تیروئید دارد.

برای پایان دادن به حرکت، در حین دم، ستون فقرات خود را به آرامی به سمت پایین خم کنید و به آرامی پاهای خود را به حالت اولیه برگردانید تا زمانی که روی زمین فرود بیایید.

پرواز: در حین انجام این تمرین به گردن خود توجه کنید و در صورت احساس درد یا فشار، ورزش را متوقف کنید.

حالت ماهی (Matsyasana): کشش گردن و گلو در این وضعیت از سلامت تیروئید حمایت می کند. حرکات کششی غده تیروئید را تحریک می کند، جریان خون را بهبود می بخشد و به پردازش مواد مغذی و هورمون ها کمک می کند.

سه عامل مهم پیشگیری از اختلالات تیروئید در سلامت/ورزش تیروئید

برای انجام این حرکت، روی باسن خود بنشینید و پاهایتان را دراز کرده، دست‌ها را زیر باسن، آرنج‌ها را به هم نزدیک کنید و سینه‌تان را باز کنید. به ساعد و آرنج خود تکیه کنید. قفسه سینه خود را دوباره تا حد امکان باز کنید و به بازوهای خود فشار وارد کنید تا در این حالت بمانید. اگر برای شما سخت نیست، سر خود را به عقب خم کنید تا زمانی که احساس کشیدگی در گلو و گردن خود کنید. در نهایت می توانید سر خود را بلند کنید، دستان خود را رها کنید، به پشت دراز بکشید، این حرکت را پایان دهید و دوباره شروع کنید.

ژست گاوآهن (Halasana): این تمرین مشابه با ایستادن روی شانه، جریان خون به غده تیروئید را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، در موقعیت شخم تیروئید شما همان تحریکی را دریافت می کند که در وضعیت شانه وجود دارد.

ژست گاوآهن همچنین به تقویت آرامش و کاهش استرس کمک می کند. هر دوی اینها برای سلامت تیروئید ضروری هستند.

سه عامل مهم پیشگیری از اختلالات تیروئید در سلامت/ورزش تیروئید

برای شروع این حرکت، به پشت دراز بکشید، بازوها را به پهلو و کف دست ها رو به زمین. در یک نفس، پاهای خود را تا نود درجه بلند کنید. به آرامی نفس خود را بیرون دهید و پاهای خود را بالای سر خود ببرید. سعی کنید تا حد امکان پاهایتان را به پشت سرتان بکشید تا به زمین برسد. اگر پاهای شما به زمین برخورد نمی کند، می توانید دستان خود را روی باسن خود نگه دارید یا بلوکی را در جایی قرار دهید که پاهای شما پشت سرتان را لمس کند. چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید و این حرکت را یک بار دیگر تکرار کنید.

2) نقش مدیتیشن در حفظ سلامت تیروئید

مدیتیشن یک تمرین رایج برای ذهن و بدن است که می تواند به افزایش آرامش، کاهش فشار خون، کاهش علائم اضطراب و افسردگی، بهبود سلامت و رفاه کلی و بهبود علائم تیروئید کم کار کمک کند.

مدیتیشن ذهن آگاهی: این تمرین شامل تمرکز بر لحظه و کاهش استرس است. از نظر علمی، مدیتیشن و تمرکز حواس سطح کورتیزول را تنظیم می کند و بدن را از استرس و اضطراب محافظت می کند. استرس مزمن می تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد.

کم کاری تیروئید اغلب با افسردگی و اضطراب در بیماران همراه است. می تواند مدیتیشن کند یکی یکی از راه های موثر برای مقابله با نشخوار فکری و رسیدن به آرامش روانی است.

3) تغذیه و سلامت تیروئید

غذاهای غنی از ید: ید برای تولید هورمون تیروئید ضروری است. نمک یددار، جلبک دریایی و غذاهای دریایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کمبود ید از نظر علمی یکی یکی از علل شناخته شده اختلالات تیروئید است.

منابع سلنیوم: سلنیوم برای سلامت تیروئید بسیار مهم است. زیرا به تبدیل هورمون های تیروئید کمک می کند. فندق، تخمه آفتابگردان و تخم مرغ سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین می کند.

رژیم ضد التهابی: التهاب مزمن می تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد. برای کاهش التهاب از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، زردچوبه و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا