بیشتر مردم از کسالت متنفرند. محققان نشان میدهند که ما تقریباً هر کاری برای جلوگیری از کسالت انجام میدهیم، حتی برای جلوگیری از کسالت، شوکهای الکتریکی دردناکی به خودمان وارد میکنیم. آزمایشها نشان دادهاند که افراد در سن دانشگاهی وجود دارند که ترجیح میدهند بهمدت ۱۵ دقیقه هیچ کاری انجام ندهند، برقگرفته شوند. در حقیقت، یکی یکی از بدترین جنبه های زندگی در دوران قرنطینه ناشی از همه گیری کووید-19 برای بسیاری از مردم، کسالت محض از ماندن در خانه بوده است.
محققان نشان داده اند که این مشکل با سوء مصرف مواد، استرس و تنهایی مرتبط است. بنابراین تقریبا هیچ چیز بدتر از این نیست که بدانید زندگی در کل خسته کننده شده است. ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که کار شما خسته کننده، سرگرمی های شما مزاحم و حتی روابط شما سطحی و رضایت بخش نیست.
احتمالاً به این نتیجه رسیده اید که هر روز شما را به یاد روز قبل می اندازد. آنجا چه کاری برای انجام دادن وجود دارد؟ یک پاسخ واضح این است که فرار کنید، روالها و ارتباطات قدیمی را رها کنید و به جای آن چیزهای جدیدی پیدا کنید، اما شاید راهحل بیحوصلگی دقیقاً برعکس باشد: به دنبال زندگی جدید نباشید، بلکه عمیقتر در زندگیای که دارید فرو بروید. .
این دقیقاً همان چیزی است که سورن کی یرکگارد فیلسوف اگزیستانسیال دانمارکی از آن دفاع کرد. او استدلال می کرد که اگر زندگی برای شما کسل کننده است، نیازی نیست به دنبال چیزی باشید تا ناراحتی خود را تسکین دهد. در عوض، باید به درون خود نگاه کنید و آنچه را که در قلب و روح خود گم شده است، پیدا کنید.
خود کی یرکگور در زندگی شخصی بسیار سرکش بود. او همه چیز را زیر سوال می برد و به نظر می رسید از زندگی ناراضی است و به دنبال چیزی بیشتر از یک دانمارکی متوسط قرن نوزدهمی بود. این نارضایتی باعث شد تا حداقل دو کتاب بنویسد که به ترتیب در 30 و 32 سالگی منتشر شد.
کتاب اول «یا این یا آن» (1843م) و کتاب دوم «مراحل راه زندگی» (1845م) نام داشت. کی یرکگور در کتاب دوم اشاره کرد که ما می توانیم سه مرحله را در زندگی خود تجربه کنیم که هر کدام عمیق تر از مرحله قبلی است و تجربه آن بستگی به این دارد که چقدر خسته و ناراضی هستیم و آیا حاضریم کاری برای تسکین آن انجام دهیم. نارضایتی خستگی ما ما هستیم یا نه؟
به گفته کی یرکگارد، وقتی برای اولین بار زندگی را خسته کننده می دانیم، به دنبال لذت های جدید هستیم. او این مرحله را «مرحله زیباییشناختی» زندگی نامید. کی یرکگور به طور خاص در مورد هنر و اروتیسم2 متمرکز است، اما واضح است که این دسته به موارد بسیار بیشتری اشاره دارد. این زمان معمولا در اوایل بزرگسالی است، زمانی که افراد بیشتر در معرض تجربیات و فرصت های جدید هستند.
برای برخی، این مرحله «سکس، مواد مخدر و راک اند رول» است، اما زیباییشناسی میتواند تجربهای بیگناهتر را نیز شامل شود، برای مثال سرگرمیهایی مانند سفر. این برای مدتی خوب است. با این حال، برای بسیاری، این رویکرد مصرفگرا به زندگی در نهایت بیاهمیت و کسلکننده به نظر میرسد. این باعث می شود از خود بپرسید: “همه این است؟” این بدان معنی است که شما باید وارد مرحله بعدی شوید و دیگر زندگی را به عنوان یک عمل مصرف نبینید، بلکه بخشی از فرآیندی شوید که تجربیات عمیق تری ایجاد می کند!
این دیدگاه جدید به زندگی مستلزم ایجاد تعهدات جدید است که می تواند شامل یک جهش ترسناک و دشوار به سوی ناشناخته باشد. وستون هیو اودن، شاعر بریتانیایی-آمریکایی، در سال 1940 در شعری با عنوان «پیش از عمل فکر کن» این موضوع را منعکس کرد و نوشت: «تلاش های مضطرب جمعیت شلوغ / کثیفی، بی احتیاطی و آبجو / هر سال چند جوک بسازید / اگر». می توانید بخندید، اما باید بپرید.
برای کی یرکگور، این جهش به معنای ورود به «مرحله اخلاقی» زندگی بود. او خاطرنشان کرد که برای اکثر مردم این بدان معناست که ازدواج حالتی از زندگی است که در آن فرد دیگر فقط با افراد مختلف ارتباط برقرار نمی کند، بلکه فقط با یک فرد ارتباط برقرار می کند. بنابراین، بسیاری از تجربیات شما در این مرحله توسط اعمال و تعهدات اخلاقی شما تعیین می شود.
برای بسیاری از ما، این مرحله اخلاقی جایی است که بقیه عمر خود را در آن می گذرانیم. وضعیت اخلاقی عمیق تر و بهتر و از بسیاری جهات دشوارتر از وضعیت زیبایی شناختی است. با این حال، افرادی هستند که در این مرحله دوباره خسته میشوند و به این فکر میکنند که آیا میتوان راه عمیقتری برای زندگی پیدا کرد. برای مثال، ممکن است از خود بپرسید نیاز شما به تعهد از کجا می آید. شما با همسرتان رابطه عاشقانه دارید، اما اساس این پیوند چیست؟
در این مرحله ممکن است بار دیگر احساس کنید که به جای انجام کارهای خوب و جستجوی منبع خیر، یک قدم عمیق تر بروید. کی یرکگور این مرحله را «مرحله مذهبی» می نامد، جایی که شما زندگی خود را با یک علت یا هدف بالاتر مرتبط می کنید.
مفهوم کی یرکگور باعث پیدایش اصطلاح «جهش ایمان» شد، اگرچه تردید وجود دارد که خود او این اصطلاح را دقیقاً به کار برده باشد یا خیر. در این دیدگاه، جهش ایمان در شناخت حقیقت نیست، بلکه در تسلیم شدن در برابر آن است که ذاتاً غیرعقلانی و غیرقابل مذاکره است. این پر از شور و اراده است که از درون حباب می کند و به هیچ چیز خارجی وابسته نیست. جهش ایمانی به معنای غلبه بر هر تردید یا تردیدی است که فکر می کنیم عقلانی است.
در سطح دینی، درک ازدواج به عنوان تجلی زمینی عشق خداوند به انسانیت می تواند راهی برای احساس حضور او، تقلید از او و تلاش برای تعمیق ایمان باشد. مدیتیشن همچنین میتواند راهی برای درک این سطح عمیقتر باشد که چرا زندگی شما به این شکل است، چرا تعهدات اخلاقی خود را انجام دادهاید و آیا فداکاریهای دیگر ممکن است بهتر باشد. کی یرکگور بر این باور بود که این شکل از تعالی قدرت ویژه ای برای روشن کردن زندگی دارد. او نوشت: از نظر ذهنی هر چیزی ممکن است.
مراحل کی یرکگور لازم نیست با سن خاصی مطابقت داشته باشد. شما می توانید ایده های او را در هر جایی از سفر زندگی خود به کار ببرید، و می توانید آنها را در هر زمینه خاصی از زندگی، از ساده ترین کارها تا بزرگترین تعهدات، به کار ببرید. به عنوان مثال، به یک فعالیت مشترک مانند خواندن فکر کنید.
در سطح زیبایی شناختی، آنچه جالب به نظر می رسد را می خوانید. شاید از مردم پیشنهاد بخواهید یا فقط اخبار و مقالات را به صورت آنلاین مرور کنید. برای برخی، این به اندازه کافی خوب است. اما ممکن است این مورد برای شما نباشد زیرا می خواهید به شیوه ای متمرکزتر و هدفمندتر یاد بگیرید. از خواندن خود برای یادگیری و رشد استفاده کنید. اگر چنین است، می توانید به مرحله اخلاقی بروید، جایی که در حوزه های مختلف عمیق تر می شوید و به دنبال راه هایی برای اعمال این دانش در زندگی و کار خود هستید.
اگر میخواهید عمیقتر بروید، میتوانید متنی عمیقاً معنوی انتخاب کنید و از هر کلمهای در جستجوی حقایق زندگی لذت ببرید. همانطور که کی یرکگور توصیه کرد، “آن را با این احساس پرشور بخوانید که تنها چیزی است که خواهید خواند.”
این مرحله از قرائت دینی است که در برخی از روایات مسیحی به عنوان «خواندن الهی» (Lectio Divinia) از آن یاد می شود، به این معنی که خواندن متن مقدس به خواننده کمک می کند از افکار سطحی فراتر رفته و به خرد کاملی دست یابد که حاوی «کلمات» است. خداوند”. “دروغ برای بهبودی.”
شما همچنین می توانید به کار خود فکر کنید. بسیاری از افراد، به ویژه جوانان، مشاغل مختلف را امتحان می کنند تا تجربیات جدیدی به دست آورند و بفهمند از چه چیزی لذت می برند و در آن مهارت دارند. این یک رویکرد زیبایی شناختی به کار است. برخی در طول زندگی حرفه ای خود در این مرحله می مانند، اما برخی دیگر در بزرگسالی متوجه می شوند که کار بیشتری می خواهند، بنابراین وارد فاز اخلاقی شده و با سرمایه گذاری در آموزش یا تغییر شغل مهم، کاملاً خود را به این حرفه متعهد می کنند. این آنها را وارد رابطه ای می کند که ارزش های آنها را با کارشان پیوند می دهد تا هدف حرفه ای ایجاد کند که معنای شخصی واقعی دارد.
برای برخی، این کار شبیه یک حرفه مذهبی است که شامل خدمت به دیگران و بیان عالی ترین اعتقادات خود می شود. این بدیهی است که در مورد افرادی که در مشاغل آشکارا مذهبی هستند صدق می کند، اما می تواند در زمینه های دیگر نیز اتفاق بیفتد. من معتقدم که نوشتن، صحبت کردن و آموزش در مورد شادی مرا به این نقطه می رساند.
در نهایت به دوستی فکر کنید. ما میتوانیم در روابط اجتماعی خود بسیار زیباییشناس باشیم و از همراهی بسیاری از افراد بدون سرمایهگذاری جدی در زندگی آنها لذت ببریم. با این حال، اگر این تعاملات به جای دوستی واقعی، دوستی معاملاتی باشد، ممکن است متوجه شوید که این نوع تعامل کمی احساس پوچی می کند.
مورد دوم (دوستی های واقعی) مستلزم تعهد توجه است: شناخت طرف مقابل و گذراندن وقت با هم به خاطر خود دوستی، نه فقط به این دلیل که مثلاً به طور منظم یکدیگر را در محل کار می بینید. برای معدود افرادی که در زندگی شما هستند، ممکن است بخواهید دوستی خود را به سطح “دوستی کامل” که ارسطو در مورد آن نوشته است، ارتقا دهید.
چنین روابطی معمولاً مبتنی بر یک ارتباط عمیق و عشق مشترک به چیزی است که تقریباً مقدس به نظر می رسد. کووید-۱۹ نه تنها باعث یک بیماری همه گیر جهانی مرگبار شد، بلکه آفت میلیون ها نفر نیز بود زیرا قرنطینه ها طراوت مرحله زیبایی شناختی زندگی را از کسانی که قرنطینه شده بودند گرفت. با این وجود، برخی موفق شدند از این زمان به عنوان فرصتی برای پیشبرد بیشتر کی یرکگارد استفاده کنند.
برخی تعهدات عمیق تری داشتند، مانند ازدواج یا ادامه تحصیل از طریق آموزش از راه دور. برخی دیگر سکوت این بیماری همه گیر را فرصتی برای کشف جنبه های متعالی زندگی خود با یادگیری مراقبه یا پاسخ به یک شور مذهبی می دانستند. زیبایی متناقض رویکرد کی یرکگور برای همه ما در اینجا نهفته است.
یکنواختی زندگی منبعی از آرامش را در خود جای میدهد، اگر به جای تسلیم شدن، شجاعت و انرژی برای غوطهور شدن داشته باشیم.
اگر امروز از کار خود خسته شده اید، شاید قدم زدن در اطراف و خواندن هر مقاله ای در مورد شادی راهی برای رفتن باشد. ممکن است به تازگی سیگنالی از کیهان دریافت کرده باشید مبنی بر اینکه زمان تکامل روح شما فرا رسیده است.
—————————————–
بروکز که ستون نویس آتلانتیک است، نویسنده بیش از ده کتاب پرفروش است، از جمله قدرت به قدرت: یافتن موفقیت، شادی، و هدف عمیق تر در نیمه دوم زندگی (2022) و دشمنان خود را دوست داشته باشید (2019). ، “قلب محافظه کار” (2015) و “جاده ای به سوی آزادی”. (2012). او همچنین به مدت 11 سال به عنوان مدیر مؤسسه آمریکایی اینترپرایز، یک اندیشکده وابسته به حزب جمهوری خواه، خدمت کرد.
2- تان کاماگی یا اروتیسم این یک ایده فلسفی است که به زیبایی شناسی میل جنسی، شهوت و احساس عشق می پردازد. می توان آن را در هر شکل هنری از جمله نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی، تئاتر، فیلم، موسیقی یا ادبیات و شعر و حتی تبلیغات یافت. این کلمه با پورنوگرافی کاملا متفاوت است.
2-
* ترجمه: فرارو