به گزارش مگتو، علی بامان اقبالی زارچ، کارشناس ارشد اوراسیا در یادداشتی برای مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC نوشت:

در ربع قرن بیست و یکم، بزرگترین سازمان بین المللی روند رکود و واگرایی در مسائل مهم جهانی را طی می کند و در مسائل مهم بین المللی به بن بست رسیده است. البته چندین دهه است که بسیاری از کشورها در قالب های مختلف خواهان بازنگری در منشور سازمان ملل متحد و مکانیسم های تصمیم گیری در این نهاد مهم بین المللی از جمله برخی پیشنهادات برای حق وتو و تعمیم به سایر کشورها و گروه ها بوده اند.تصمیم چگونه باید باشد. ساخته شده؟ این تصمیم در شورای امنیت و … گرفته شد اما کمتر مورد بررسی جدی قرار گرفت. حق وتو که به طور غیرمستقیم در ماده 27 منشور به آن اشاره شده است، یکی از عوامل مهم ناکارآمدی سازمان تلقی می شود و در طول فعالیت های سازمان بارها مورد استفاده قرار گرفته است که بیشترین موارد مورد استفاده را به اتحاد جماهیر شوروی سابق نسبت می دهند. 130; آمریکا در 95; انگلیس 43 حق وتو و چین 13 حق وتو، فرانسه 24 و روسیه حدود 25 حق وتو در دوره جدید دارند. البته آمریکا پس از فروپاشی شوروی سابق بیشترین استفاده را از حق وتو کرد و جالب اینکه آمریکا تنها در بیش از 44 مورد قطعنامه های محکومیت رژیم صهیونیستی را وتو کرد.

در حالی که عرصه بین المللی امروز شاهد تحولات متنوع و پیچیده ای است، از نسل کشی بیش از 28000 نفر، عمدتاً زنان و کودکان، در فلسطین گرفته تا اختلافات در محور یورو-آتلانتیک و نوعی درگیری در مثلث استرالیا؛ در حالی که امروز شاهد تحولات متنوع و پیچیده ای هستیم. ایالات متحده و بریتانیا به همراه شرکای استراتژیک اروپایی خود، به ویژه فرانسه، بحران اوکراین را تجربه می کنند. با این حال، کمتر در مورد نقش سازمان ملل به عنوان بزرگترین سازمان بین المللی در زمینه صلح و ثبات صحبت می شود که به نظر می رسد دولتمردان و افکار عمومی جهان آن را به عنوان یک واقعیت و هنجار پذیرفته اند. چرا سازمان ملل از مهمترین رسالت و آرمان خود فاصله گرفته و بیشتر به مسائل فرعی می پردازد؟ به مسائل پناهندگان بپردازید و اظهارات متعددی را بیان کنید؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با ارائه اولویت های سازمان ملل برای سال 2024، گفت: جهان چندقطبی امروز فاقد مکانیسم های ایجاد شده ای است که به مدیریت روابط ابرقدرت ها در دوران جنگ سرد کمک کرد و جهان ما در حال ورود به دوره ای از هرج و مرج است که وارد می شود و به یک چمنزار تبدیل می شود و ما می بینیم. نتایج آن؛ بسیار خطرناک و غیرقابل پیش بینی، کاملاً بدون مجوز. وی همچنین از گسترش جدید سلاح های هسته ای و توسعه ابزارهای جدید برای کشتن بشریت و محو کردن خود از روی زمین ابراز نگرانی کرد.

جالب اینجاست که دبیرکل سازمان ملل متحد از سوی دیگر به جنگ فرهنگی اشاره می کند و می گوید امروز در جهان خشم، نفرت و سر و صدا زیاد است و به نظر می رسد هر روز در کوچکترین فرصتی جنگ در می گیرد. و وحشتناک درگیری هایی را انجام می دهند که غیرنظامیان را در مقیاسی بی سابقه می کشند. می کشد و معلول می کند. وی از سوی دیگر به اختلافات گسترده در نهاد اصلی تصمیم گیری سازمان ملل اذعان کرد و گفت: اختلافات بی سابقه در شورای امنیت، پاسخگویی به درگیری های وحشتناک را غیرممکن می کند.

در واقع، شکاف بی‌سابقه‌ای در درون شورای امنیت وجود دارد که مانع از واکنش شورای امنیت به درگیری‌های روزافزون در سراسر جهان می‌شود. مهمتر از آن، برخی از دولت‌ها اصول چندجانبه‌گرایی را نادیده می‌گیرند و آن‌ها را بدون اظهار نظر تضعیف می‌کنند. به گفته گوترش، شورای امنیت، مهمترین ابزار صلح جهانی، به دلیل اشتباهات ژئوپلیتیکی به بن بست رسیده است. در حالی که این اولین بار نیست که شورا تقسیم می شود، اما بدترین در نوع خود است و آشفتگی کنونی عمیق تر و خطرناک تر از هر زمان دیگری است.

بر کسی پوشیده نیست که سازمان ملل در پایان دادن به نسل کشی در فلسطین کاملاً غیر فعال بوده است. گوترش در این زمینه از خطرات حمله احتمالی اسرائیل به گذرگاه مرزی با مصر در رفح در جنوب نوار غزه که صدها هزار فلسطینی در آن تجمع کرده اند، صحبت کرد. وی هشدار داد و معتقد است که چنین اقدامی به طور تصاعدی کابوس‌های انسانی با پیامدهای خطرناک منطقه‌ای را افزایش می‌دهد و در شرایط کنونی، آتش‌بس فوری بشردوستانه و آزادی همه گروگان‌ها یک نیاز ضروری است. سازمان ملل از نظر نیازهای بشردوستانه جهانی نیز به سطوح بی سابقه ای رسیده است، اما بودجه به سرعت پیش نمی رود، که به گفته آقای گوترش، نیازهای بشردوستانه جهانی را از نوار غزه تا اوکراین، از سودان تا آفریقای مرکزی کاهش داده است. جمهوری، از یمن تا میانمار. رکورد به دست آمده اما بودجه لازم در دسترس نیست.

واقعیت این است که بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و راه‌حل دبیرکل این است که دولت‌ها را در سراسر جهان تشویق کند تا از فرصت «اجلاس آینده» که در ماه سپتامبر در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی برگزار می‌شود، استفاده کنند. در مورد شکل دهی چندجانبه گرایی در سال های آینده انجام خواهد شد. به نظر او، تغییراتی که جهان واقعاً به آن نیاز دارد عبارتند از: اصلاحات اساسی در شورای امنیت و سیستم مالی بین‌المللی و همچنین اتخاذ تدابیر اساسی و ارائه ابزارهای اضطراری برای بهبود واکنش‌های بین‌المللی به شوک‌های پیچیده جهانی مانند همه‌گیری کووید-۱۹ و غیره.

در خلاصه ای از عملکرد مهم ترین نهاد بین المللی به ویژه جنگ های اخیر غزه و ادامه کشتار هزاران زن و کودک بی گناه توسط رژیم صهیونیستی؛ اوکراین که تاکنون صدها هزار کشته و زخمی برجای گذاشته است. با توجه به بحران دریای سرخ و تنش ها در تمام نقاط جهان، باید اذعان داشت که ساختار کنونی از یک سو کارایی، اعتبار و نفوذ هویت ساز خود را از دست داده است و این به دلیل عدم وجود آن است. موفقیت در هزاره سوم؛ نیاز مبرم به تحول و اصلاح ساختار با رویکرد مشروطه خواهانه و عدالت محور در راستای نیازهای جامعه هزاره سوم و از سوی دیگر کاهش نقش و جایگاه این امر است. سازمان‌دهی افزایش یافته است بسیاری از کشورها و رهبران سیاسی بین‌المللی به این موضوع پی برده‌اند و عاملی بالقوه در مناقشات دیپلماتیک هستند و آن را بالا نمی‌دانند.

۳۱۱۳۱۱

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *