اخبار روز

سهم 66 درصدی محصولات مراقبت از پوست و مو در بازار محصولات زیبایی ایران

مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران این مجموعه به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس “خانومی” از آخرین دستاوردها و فراز و نشیب های مسیر رشد اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی محصولات مراقبت از پوست و مو، آرایشی و بهداشتی ایران صحبت کرد. عطرها در نشست با رسانه ها.

در ابتدای این نشست مسعود شاهمرادی، موسس و مدیرعامل خانمی گفت: بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه مکنزی، پیش بینی می شود تا سال 2030 درآمد صنعت زیبایی جهانی به 580 میلیارد دلار برسد 600 میلیون مصرف کننده جدید مخاطبان صنعت زیبایی را گسترش دهید. بر اساس این گزارش، گروه زیادی از مردان در حال پیوستن به جمع مصرف کنندگان محصولات زیبایی هستند. گروه جدید دیگر کسانی هستند که سبک زندگیشان به دلیل شرایط فعلی تغییر کرده و بیشتر روی صنعت زیبایی متمرکز شده اند.

وی گفت: صنعت زیبایی بیشتر بر روی محصولات غیر آرایشی متمرکز است که اعداد و ارقام نشان می دهد که بررسی سهم بازار صنعت زیبایی در سطح جهان نشان می دهد که 40 درصد از سهم بازار این صنعت در گروه پوست است. محصولات مراقبتی، 21٪ در محصولات مراقبت از مو، 17٪ محصولات آرایشی، 12٪ عطرها و 10٪ محصولات بهداشتی.

به گفته شاهمرادی، آمارهای جهانی تفاوت چندانی با شرایط فروش داخلی ندارد و پرفروش ترین محصولات گروه زیبایی در سایت خانمی 52 درصد محصولات مراقبت از پوست، 14 درصد محصولات مراقبت از مو، 24 درصد محصولات آرایشی، 5 درصد محصولات بهداشتی و 5 درصد است. عطر و ادکلن.

هزینه سرانه زیبایی در خاورمیانه 50 دلار است

به گفته شاهمرادی، رشد محصولات آرایشی از سال 2015 افزایش یافته و از این دوره مردان و گروه های جدیدی وارد صنعت زیبایی شده اند و این گروه ها سهم بازار محصولات آرایشی را در سطح جهانی افزایش داده اند.

موسس سایت خانومی با بیان اینکه آنچه در مورد مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی شنیده ایم با داده های موجود کاملا متفاوت است، گفت: آمار موسسه مکنزی می گوید سرانه هزینه زیبایی در خاورمیانه 50 دلار است. به طور کلی بسیار بالا نیست، و حتی تا سال 2027، بخش خرده فروشی زیبایی در خاورمیانه و آفریقا حدود 47 میلیارد دلار تخمین زده می شود. خاورمیانه و آفریقا تا سال 2027 با میانگین نرخ رشد سالانه 12 درصد، بالاترین نرخ رشد را در بین مناطق مختلف جهان خواهند داشت که دو برابر نرخ رشد جهانی است.
مدیرعامل خانومی با اشاره به آمارها تاکید کرد: از سال 2022 کانال‌های فروش آنلاین به مهم‌ترین شبکه تحویل محصولات آرایشی تبدیل شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این کانال‌ها تا سال 2027 رشد چشمگیری داشته باشند و خرده فروشان نسبت خرده فروشان تخصصی به سختی تغییر کرده است، اما نسبت فروشندگان غیرمتخصص به سرعت در حال کاهش است و همین نسبت در حال تغییر به بخش آنلاین است. این موضوع در کشور ما نیز صادق است و افراد دیگر کمتر محصولات زیبایی را از فروشگاه های غیر تخصصی خریداری می کنند.

رشد روزافزون تجارت الکترونیک در صنعت زیبایی ایران

شاهمرادی با اشاره به رشد تجارت الکترونیک در صنعت زیبایی گفت: در سال 1394 سهم تجارت الکترونیک در صنعت زیبایی تنها 8 درصد بوده و در سال 2024 این رقم به 23 درصد خواهد رسید خرده فروشان متخصص در صنعت زیبایی در سال 2015 23 درصد بوده و در سال 2024 به 20 درصد خواهد رسید. بازار آنلاین صنعت زیبایی در کشور ما به سرعت در حال رشد است.

سهم 66 درصدی محصولات مراقبت از پوست و مو در بازار محصولات زیبایی ایران

مدیرعامل «خانومی» با اشاره به اینکه سرانه مصرف محصولات آرایشی در کشور ما در مقایسه با خاورمیانه چندان بالا نیست، افزود: پتانسیل زیادی برای توسعه بازار وجود دارد، اگرچه عموماً تصور می شود که مصرف این محصولات بسیار زیاد است محصولات زیبایی در کشور ما بالا است، این فرض کاملاً با داده های فعلی متناقض است.

بازار 2.4 میلیارد دلاری در انتظار صنعت زیبایی است

سارا میرسالاری، موسس خانمی در ادامه به تشریح وضعیت بازار صنعت زیبایی در کشورمان پرداخت و گفت: سهم فروش محصولات آرایشی در بازار ایران در سال 1402 بالغ بر 1.6 میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود به این میزان برسد. 2.4 میلیارد دلار در سال جاری سهم فروش آنلاین صنعت زیبایی در سال 1402 تنها 4 درصد از کل بازار بود و تخمین زده می شود که در این سال به 5.7 درصد برسد. طبق پیش‌بینی‌ها، «خانومی» 33 درصد از فروش آنلاین صنعت زیبایی در سال جاری را به خود اختصاص خواهد داد.

وی با تأمل در سفر یک دهه ای «خانومی» گفت: «خانومی به عنوان یک ایده از سال 2013 شروع شد و به تکامل خود ادامه داد، مهم ترین ارزش ایجاد شده برای صنعت زیبایی، تولید محتوا بود. سعی کردیم محتوای مناسب را برای انتخاب درست مشتری تولید کنیم. به همین دلیل همزمان با راه اندازی وب سایت در شبکه های اجتماعی، ارتباط خود را با مخاطبان آغاز کردیم. «خانومی» در حال حاضر 2 میلیون و 500 هزار کاربر دارد و تعداد کل مشتریان آنلاین 1 میلیون و 340 هزار نفر است که نشان دهنده رشد سالانه بیش از 56 درصدی است.

به گفته میرسالاری، در سال 1396 حدود 88 درصد از کالاهای عرضه شده در “خانومی” را محصولات خارجی و وارداتی تشکیل می دادند و پس از سال 1397 به تدریج نسبت فروش کالاهای خارجی و وارداتی در خانومی کاهش یافت، به طوری که در سال 1402 میزان فروش به نسبت کالاهای وارداتی و خارجی به کمتر از 15 درصد رسید.

میرسالاری گفت: از سال 1396 و همزمان با رشد شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسرهای زیادی با مجموعه «خانومی» شروع به همکاری کردند و بیشتر محصولات توسط آنها به مخاطبان به ویژه بانوان معرفی شد زنان، این خرید است – و تجربه مصرف کننده بسیار مهم است، فعالان رسانه های اجتماعی این تجربیات را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند.

تبدیل تهدید ممنوعیت واردات محصولات زیبایی خارجی به فرصتی برای فروش محصولات داخلی

شاه مرادی در پایان سخنان میرسالاری گفت: از سال 1396 شرایط کاری کمی سخت شده است در حالی که فضای کسب و کار آنلاین رشد کرده و فروشگاه های بزرگ سهم بازار را به خود اختصاص داده اند، خانومی سهم بسیار کمتری نسبت به فروشگاه های اینترنتی بزرگ داشته است. تغییر در قانون این وضعیت را به کلی تغییر داد. در حالی که تمرکز فروش فروشگاه های اینترنتی بزرگ بر روی فروش محصولات خارجی بود، ممنوعیت واردات محصولات خارجی از ابتدای سال 2018 این فرصت را به فروش محصولات با کیفیت ایرانی داد تا مسیر رشد جدیدی را در پیش بگیرند. ما متقاعد شدیم که این قانون نه تنها یک تهدید است، بلکه باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

مدیرعامل «خانومی» با اشاره به نیاز مبرم تولیدکنندگان داخلی به معرفی محصولات خود گفت: ما به عنوان نماینده رسانه در این حوزه عمل کردیم و نه تنها مأموریت فروش، بلکه معرفی و حمایت از محصولات باکیفیت داخلی را بر عهده داشتیم. در این مدت بارها به شرکت‌های تولیدی ایرانی گفته‌ایم که اگر خانمی بتواند محصولات با کیفیت داخلی را به درستی به مخاطبان معرفی کند، نیازی به چاپ کاتالوگ و توزیع آن در داروخانه‌ها نیست. این رسانه می تواند معرفی نامه مفصلی از محصولات باشد.

وی در ادامه توضیح داد: سهم فروش «خانومی» در شهر تهران بیش از 44 درصد و در سایر استان ها 55 درصد است. به گفته شاهمرادی، استان اصفهان پس از تهران با 7.62 درصد بیشترین گردش مالی را دارد و متاسفانه سهم گردش مالی در استان هایی مانند کردستان، سیستان و بلوچستان که دسترسی به کالاهای قاچاق خوب است، بسیار پایین است.

خانم خانمی در ادامه تاکید کرد:یکی یکی از نکات مهم در مورد کاربران خانم، گروه سنی آنهاست. خانمی توانسته است با هدف قرار دادن نسل Z، فضای مناسبی را برای خود در این رده سنی ایجاد کند. زنان 18 تا 24 ساله، نسل Z، مهمترین گروه هدف زن هستند.

تخفیف 600000 تومانی برای بانوان به ازای هر کاربر در سال 1402

شاهمرادی در خصوص دلایل ارائه تخفیف به کاربران خانمی به عواملی مانند کاهش هزینه های عملیاتی، افزایش گردش سرمایه تولیدکنندگان و استفاده صحیح از داده ها برای بهینه سازی انبارها اشاره کرد و گفت: این عوامل به فروشگاه اینترنتی خانمی اجازه می دهد تا تخفیف های جذابی برای کاربران ارائه می دهد.

سهم 66 درصدی محصولات مراقبت از پوست و مو در بازار محصولات زیبایی ایران

وی با اشاره به ثبت 900 هزار سفارش در سال گذشته، گفت: مجموع تخفیفات محصولات مراقبت از پوست و مو، لوازم آرایشی و بهداشتی و عطریات «خانومی» بالغ بر 289 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است حدود 3 میلیارد تومان تخفیف در سال گذشته به هر کاربر اجازه می دهد 600 هزار تومان بیشتر برای مراقبت از پوست و مو هزینه کند.

به گفته شاهمرادی، خانمی در سال گذشته موفق شد با این گروه کالایی به رکورد فروش 1000 میلیارد تومانی دست یابد و امید است در سال جاری رکورد فروش 5 همت به ثبت برسد.

رکورد فروش در بین زنان با کمپین Black Beauty

خانم خانمی توضیح داد:یکی این یکی از رکوردهای ماندگار یک زن در جمعه سیاه در سال 1402 بود. کمپین زیبایی سیاه که از 30 شروع شد. آبان تا 6 آذر این روز در سال گذشته برگزار شد و روز زن با بیشترین فروش در این مدت بود. سوم آذر سال 1402 با رکورد بیش از 40 میلیارد تومان شلوغ ترین روز سال بود. در همان روز 240000 قلم کالا به انبار تحویل شد و نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری 8.8 درصد بود که 60 درصد افزایش داشت. نکته جالب این است که این رکورد حدود دو برابر میانگین جهانی است. طبق آمار 97 درصد سفارشات به موقع به دست مشتری می رسد، طبق برنامه باید 100 درصد باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا