سهم کارمندان از پرداخت مالیات بیشتر از بازاریان !

به گزارش اقتصاد انلاین،تحلیل درآمدهای مالیاتی در ۵ماه نخست امسال نشان می‌دهد که سهم مالیات کارکنان بخش‌های عمومی و خصوصی ۱۲درصد و سهم مالیات مشاغل و اصناف ۶درصد از کل مالیات وصولی بوده است. کل درآمدهای وصولی سازمان امور مالیاتی در ۵ماه نخست امسال ۴۰۶هزار میلیارد تومان گزارش شده است که این آمار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۴درصدی نشان می‌دهد؛ البته نسبت به رقم مصوب قانون بودجه ۸۰درصد محقق شده است.

همشهری در خبری نوشت:از این مبلغ سهم مالیات بر درآمدها در همین مدت، ۷۷هزار و ۵۹۴میلیارد تومان است که حدود ۱۶هزار و ۱۱میلیارد تومان سهم مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و حدود ۳۲هزار و ۸۲۵میلیارد تومان سهم مالیات بخش خصوصی است. درواقع سهم مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی ۴درصد و سهم مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی ۸درصد از کل مالیات وصولی است که در مجموع سهم مالیات کارکنان ۱۲درصد از کل مالیات دریافتی است.

مالیات مشاغل (اصناف و بازاریان) در ۵‌ماه نخست امسال ۳۲هزار میلیارد تومان وصول شده است که ۶درصد از کل مالیات را به‌خود اختصاص داده است. در مقایسه مشخص می‌شود که کارکنان بخش دولتی و خصوصی دوبرابر اصناف در کشور مالیات پرداخت می‌کنند.هر چند سهم اصناف از پرداخت مالیات تنها ۶درصد است، اما سهم این قشر در اقتصاد کشور ۳۰‌درصد گزارش شده که قابل‌توجه است.
مالیات ۵۰درصد از مشاغل صفر است

براساس گزارش‌های سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اصناف و مشاغل حدود ۸میلیون مؤدی فعال هستند که نیمی از این قشر مالیاتشان صفر است و نیم دیگر مالیاتی ۶درصدی را از کل مالیات پرداخت می‌کنند.

طبق این گزارش، ٢٠درصد از اصناف، مالیاتی بین صفر تا۵میلیون تومان پرداخت می‌کنند و حدود ١٠درصد دیگر بین ۵تا ۱۰میلیون تومان و ١٢درصد بین ١٠ تا ۳۰میلیون تومان مالیات در سال می‌پردازند و تنها ۸درصد از اصناف ۳۰میلیون تومان به بالا سهم مالیاتشان است.اصناف مختلف براساس نوع مشاغل و درآمدی که کسب می‌کنند مالیات‌های مختلفی می‌پردازند.

به‌عنوان مثال سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۱ گزارشی از سرانه مالیات هر صنف در ۳سال را منتشر کرد که براساس آن مشاغلی ازجمله پزشکان و دندانپزشکان، نمایشگاه‌داران خودرو، دفترداران اسناد رسمی، بنگاه‌داران املاک، رستوران‌داران و طلافروشان در سال مالیاتی بین ۹ تا ۳۵میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما