اخبار روز سینما جهان

سهرابی: در حال برنامه ریزی برای بازگشت معین هستیم / اخبار خوبی در مورد او در پیش است

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، سهرابی، دستیار وزیر و مدیرکل شورای عالی امور ایران در گفتگو با خراسان از تدوین قانون برای این دسته از ایرانیان خبر داد و گفت: می توانند از مشکلات قضایی خود مطلع شوند. وب سایت Persman حتی اگر مشکلات امنیتی داشته باشند. سهرابی در خصوص معین که این روزها بازگشتش به کشور حاشیه ساز شده است نیز گفت که در حال آماده سازی و برنامه ریزی این موضوع با نهادهای مختلف هستیم و خبرهای خوبی در راه است. گفت و گوی ما با دستیار وزیر و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور را بخوانید:

در سال‌های اخیر شاهد اقداماتی در حوزه ایرانیان خارج از کشور بوده‌ایم، اما به نظر می‌رسد حرف بیش از عمل باشد. همه به دنبال بازگشت ایرانیان خارج از کشور هستند اما ظاهراً یا ایرانیان خارج از کشور باور ندارند یا کار زیادی انجام نشده است. نطر شما چی هست ؟

در این سال‌ها دیدگاه‌های دولت‌ها یکسان نبوده، البته در ظاهر همگی از ایرانیان خارج از کشور حمایت می‌کنند، اما اقدامات ماندگار زیادی صورت نگرفته است. اولین مشکل این بود که ایرانی ها جایگاه قانونی نداشتند. بر اساس قانون، رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، خود رئیس جمهور است و در آیین نامه قبلی گفته شده بود که رئیس جمهور می تواند یکی خود را به عنوان جانشین از میان نمایندگان انتخاب کند. آقای دکتر رئیسی بر اساس یک تاکتیک مشخص، وزیر امور خارجه و رئیس اداره سیاست خارجی را جایگزین کردند تا سطح خود را بالا ببرند و بخش زیادی از کار وزارت امور خارجه در خارج از کشور در کشور کنسولی و در داخل کشور است. رابطه با ایرانیان آنجا دیپلمات ها و کارمندان ایرانی خارج از کشور با مدیریت سفرا و کنسول ها به ایرانیان خارج از کشور خدمت می کنند. به همین دلیل اولین اقدام دولت سیزدهم در دی در ماه 1400 با دستور قاطع رئیس جمهور لایحه جامعه ایرانیان خارج از کشور به مدت سه ماه در دولت تدوین و تصویب شد که با اندکی تاخیر انجام شد. امروز این لایحه با 16 ماده در کمیسیون سیاست خارجی در حال بررسی است و مجلس خیلی به ما کمک کرد. ما تیرماه امسال این قانون را به مجلس آوردیم و 7 بند آن بررسی شد و امیدواریم در مجلس یازدهم این لایحه به قانون تبدیل شود. متأسفانه افراد تحصیل کرده نگاه واحدی به ایرانیان خارج از کشور نداشتند. با جذب اعضای جدید سعی کردیم اعضای دبیرخانه شورای عالی ایرانیان را در کارگروه های تخصصی همه نهادهای ذیربط داشته باشیم. هشت کارگروه تشکیل شد، وزیر گردشگری اضافه شد، برای ترویج زبان فارسی به همراه کارگروه فرهنگ و رسانه به بنیاد سعدی پیوستیم. حتی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم عضویت پیدا کرد، وزیر اطلاعات، وزیر کشور و سازمان اطلاعات سپاه عضویت دارند. اولین مسئله و نگرانی این بود که در خارج از کشور به ویژه پس از حوادث تلخ پاییز گذشته، پمپاژ رسانه های مخرب ایرانیان خارج از کشور را نگران کرد.

همه ما بستگانی داریم که خارج از کشور هستند و دغدغه آنها به خصوص دوتابعیتی ها این است که برای آمدن به ایران مشکل پیدا کنند. این فضا توسط رسانه های متخاصم تشدید شده است. برای این نگرانی چه کردید؟

در رابطه با این فضا، به خصوص در مورد دو تابعیتی ها، بخشی به تبلیغات خارجی ها و بخشی به دلیل بی توجهی خود ما بود. برای شکستن این فضا سایتی به نام ترافیک پرسمن ایجاد کردیم که اگر کسی در مورد این سایت پرس و جو کرد حداکثر ظرف 12 تا 15 روز به او می گوییم مشکلی وجود دارد یا نه. بیش از 11 هزار نفر با این سامانه تماس گرفتند که از این تعداد تنها کمتر از 300 نفر مشکل داشتند که 97 درصد آن مشکلات شخصی و حقوقی بود. همچنین طی سه تا چهار هفته اخیر برای اولین بار ایرانیان مسائل حقوقی و قضایی خود را از طریق سامانه ثنا مطرح می کنند.

میشه با اطمینان بگی اگه یکی بره سیستم پرسمن و بعد از دو هفته بهش بگه مشکلی نداری و بیاد حتما مشکلی براش پیش نمیاد؟

صد در صد.

با توجه به اینکه دستگیری افراد دوتابعیتی بیشتر توسط نهادهای امنیتی و قضایی انجام می شود، آیا سیستم شما به این نهادها نیز متصل است؟

چهار نهاد موثر ما شامل دادستانی کل کشور، اطلاعات فراجا، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات با حضور نماینده تام الاختیار وزیر امور خارجه در کمیته تحقیق و تفحص حضور دارند و به جرات می توانم بگویم که اگر نتیجه استعلام مثبت است، ضمانت با ما است.

راستی اگر فردی متهم به جاسوسی یا امنیتی شد و از سایت شما پرس و جو کرد، پاسخ سایت شما این است که “نه، چون دستگیر می شوید؟”

اولاً این افراد نمی پرسند، ثانیاً کسانی که چنین مشکلی دارند به آنها می گوییم به نزدیک ترین نمایندگی ایران مراجعه کنند تا دقیقاً مشکل مشخص شود. الان در سفر رئیس جمهور به نیویورک یک نفر که شما هم می شناسید درخواست پاسپورت کرد و گفتیم درخواست را بفرستید به شما پاسپورت می دهیم.

آقای معین نبود ؟

در رابطه با ایشان با توجه به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد به موضوع جذب حداکثری نگاه می کند، با نهادهای مختلف در حال تهیه و برنامه ریزی این موضوع هستیم و خبرهای خوبی در پیش است. هم با معین و هم با افراد دیگر به دنبال این هستیم که حداکثر جذابیت را داشته باشیم.

یعنی معین باید در سامانه استعلام پرس و جو کنه بگن مشکلی نداری میتونه بیاد ایران؟

اگر مشکلی نیست بله. هیچکس نمی تواند به یک ایرانی بگوید که به ایران نیاید. هیچکس ممنوع الورود نیست از ایرانیان تقاضا دارم با سفارتخانه ها و نمایندگی های کشورمان در 140 نقطه جهان در ارتباط باشند. 24 ساعته پاسخگو هستیم شاید هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. کسانی که به ما مراجعه کرده اند یا ما آنها را یافته ایم می توانند به سطح خدمات و نگرش ما گواهی دهند. این نوع نگاه منطبق بر دیدگاه آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه است که بحث تغییر نگاه را مطرح کردند. در هر سفر آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این موارد در دیدار با ایرانیان عزیز خارج از کشور مطرح می شود. من خودم به دستور وزیر امور خارجه برای حل این مشکلات سفرهایی دارم. ایرانی ها وقتی از نزدیک با ما صحبت می کنند نظرشان عوض می شود. اکنون درصد قابل توجهی از مخاطبان ما در وضعیت گرد و غبار سال قبل هستند و گرد و غبار هنوز به طور کامل پاک نشده است و متأسفانه امپراتوری رسانه ای صهیونیستی و همپیمانانش عوارض جانبی داشته است.

برخی از این وظایف را سفرا باید انجام دهند و بیشتر با ایرانی ها صحبت کنند. آیا آنها فعال هستند؟

این جلسات دهه فجر ما نمونه خوبی برای ارتباط ایرانیان با نمایندگان ایران در خارج از کشور بود که تصمیم گرفتیم به گونه ای از تلویزیون پخش کنیم که برای مردم مشکلی ایجاد نشود. اگر می خواهید از میزان رفت و آمد ایرانیان به کشور مطلع شوید، سفر آنها را از پروازهای خارجی به ایران بررسی کنید. بیش از 60 درصد از مسافران خطوط هوایی خارجی که به ایران می آیند ایرانیان خارج از کشور هستند. قبل از کرونا 850 هزار ایرانی از خارج به ایران رفت و آمد داشتند. در کرونا که همه کشورها گرفتار شدند طبق آمار ما به 350 هزار نفر رسیدیم و دوباره در حال صعود هستیم و بقیه کار به تلاش ما و شما رسانه ها و مطبوعات بستگی دارد. ظرفیت لابی گری ایرانیان در کشورهای مختلف بسیار بالاست و ما به دنبال فعال شدن چنین موضوعی هستیم. چرا که ظرفیت های فراوان ایرانیان عزیز و فرهیخته در سراسر جهان به ویژه کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی و سایر نقاط جهان در تمامی زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نخبگانی در مراکز خصوصی، اداری و دانشگاهی و سایر مراکز درمانی و پزشکی و… مراکز درمانی اصلی و سایر حوزه‌ها و خدمات، مالی و پولی که از آن غافل بوده‌ایم و روسای کارگروه‌های هشت گانه با دستور ریاست محترم جمهوری و وزیر امور خارجه در حال برنامه‌ریزی و آماده‌سازی هستند. جانشین در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور) هموارسازی و جذب حداکثری و ارائه خدمات در دستور کار است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد تحقق این خدمات باشیم.

۲۴۵۲۴۵

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا