اول از همه باید گفت که بین سختی و چقرمگی تفاوت زیادی وجود دارد. گفته می شود که الماس سخت ترین سنگ شناخته شده است، اما وقتی صحبت از دوام به میان می آید، یشم در صدر فهرست قرار می گیرد. اما سوال باقی می ماند: کدام قوی تر است؟

به گزارش بازتاب آنلاین، یشم هزاران سال است که یک ماده مهم برای انسان بوده است. برخی از اولین سلاح های انسانی از یشم ساخته شده بودند. جید فقط یک نوع سنگ قیمتی نیست. دو نوع مختلف از این سنگ شناخته شده است که هر دو در برابر سایش بسیار مقاوم هستند اما کیفیت های متفاوتی دارند.

یشم به دلیل رنگ و شفافیتش معروف است و در بازار جواهرات مردم بهای بالایی را برای این ویژگی ها می پردازند. همچنین کمیاب تر و گران تر از یشم یشم است. به عنوان مثال، یک توده یشم 175 تنی در سال 2016 کشف شد و ارزش آن 170 میلیون دلار بود.

جیدیت بادوام است اما به اندازه نفریت قوی نیست.

نوع دیگر نفریت یشم نام دارد. این سنگ نسبت به خود یشم از دوام و کاربرد بیشتری برخوردار است. در واقع، وقتی صحبت از دوام می شود، نفریت یشم بادوام ترین ماده معدنی طبیعی شناخته شده است. این سنگ حتی از سرامیک و فولاد نیز دوام بیشتری دارد.

[توضیح: در علم مواد و متالورژی، چقرمگی یا همان تافنس (Toughness) به توانایی یک ماده در جذب انرژی و تغییر شکل خمیری (plastic deformation) قبل از شکستن گفته می‌شود.]این مقاومت توضیح خوبی برای این است که چرا از یشم نفریت در بیشتر تیغه های چاقو، سر تبر و حتی کنده کاری های زینتی عصر نوسنگی استفاده می شد. این در حالی است که یشم نفریت به سختی سایر مواد معدنی مانند الماس نیست.

سنگی سخت تر از الماس

نفریت یشم سخت ترین ماده معدنی طبیعی شناخته شده در جهان است.

آنچه باعث خواص مقاومتی یشم نفریت می شود شبکه درهم تنیده ای از الیاف نازک و کریستال های سوزنی مانند است که در اثر این بافت نمی شکند. این بدان معنی است که شما می توانید به راحتی سنگ یشم را به جواهرات تبدیل کنید، اما شکستن آن بسیار دشوار خواهد بود. در عین حال، زمانی که می خواهید یک الماس را به جواهرات تبدیل کنید، احتمال شکستن آن بسیار بیشتر از نفریت یشم است.

در نیوزیلند، یشم نفریت از تمدن جزیره جنوبی مائوری به معنای سنگ سبز شناخته شده است. در این فرهنگ از آن برای ساخت چوب، ابزار، کوزه و زیور آلات معروف به هیتیکی استفاده می شود. این سنگ در کنار پوسته های آبی است که از آنجا می آید. یکی آنها از معدود حلزون های تولید کننده مروارید در جهان می آیند و نوعی گنج محسوب می شوند.

در چین هر چه یشم سبزتر باشد ارزش آن بیشتر است و بیشتر آن از میانمار می آید. بنابراین چینی ها احتمالا سبزترین یشم را دارند. این سنگ ها می توانند از نظر شفافیت و رنگ بسیار متفاوت باشند و می توانند سبز امپراتوری، شیشه ای و … باشند. ممکن است با نام های مختلفی از جمله؛ بنابراین خرید و فروش این سنگ در چین صنعت بسیار مهم، با ارزش و خطرناکی است که به آن «یشم خونی» گفته می شود. زیرا هر ساله بسیاری از معدنچیان در معادن یشم به شدت مجروح و کشته می شوند. به دلیل رانش زمین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما