اخبار روز

سفر یک روزنامه از اصفهان به اروپا

روزنامه باختر امروز یکی یکی از قدیمی ترین نشریات تهران است که برای اولین بار از سال 1314 تا 1320 در اصفهان و از 1321 تا 1325 در تهران منتشر شد.

به گزارش همشهری آنلاین، انتشار ویرایش جدید روزنامه باختر امروز از ساعت 14 در تهران است. تیر در سال 1321 با نصرالله سیف پور فاطمی به عنوان صاحب امتیاز و حسین فاطمی به عنوان ناشر آغاز شد. بیشتر سرمقاله‌های این روزنامه را فاطمی می‌نوشت و در این مطالب به مخاطبان خود که مقامات دولتی بودند حمله می‌کرد. از اخبار مجلس و تفسیر خبر نیز خبر داد.

اردشیر العواد، محقق و پژوهشگر تهرانی، درباره این روزنامه می گوید: «در اکثر چاپ های سال های جنگ جهانی دوم، نقشه هایی از آخرین تحولات جنگ در آن چاپ می شد که در مطبوعات آن روزگار ایران کمتر دیده می شد. ” اخبار محاکمه سرپاس مختاری، رئیس پلیس و اطلاعات دوران رضاخان، دکتر. احمدی مسئول کشتار زندانیان سیاسی و همدستان آنها حتی متن کامل پرونده ها و اظهارات ادعایی از جمله موضوعات منتشر شده در شماره اول این مجله بود. این روزنامه در طول عمر چهار ساله خود چندین بار توقیف شد.

روزنامه باختر در پی سفر حسین فاطمی به اروپا برای ادامه تحصیل، در فروردین در سال 1325 تعطیل شد و پس از بازگشت فاطمی به ایران در سال 1328 روزنامه دیگری به نام «اخترامروز» را تأسیس کرد. روزنامه باختر امروز از 18 تیر 1328 در پیش چاپ و از 17 تیر مرداد در همان سال با شماره مسلسل منتشر شد. لوگوی روزنامه با فونت نستعلیق و سمت راست صفحه اول و بعداً زیر تیتر اول روزنامه بود.

قیمت تک شماره یک ریال بود که بعدا به یک و نیم و دو ریال رسید. بهای اشتراک سه ماهه 150، شش ماهه 250 و سالیانه 400 ریال تعیین شد. آدرس دفتر تهران به لاله زار، کوچه مهران، پاساژ بختیاری و بعد به میدان بهارستان، کوچه نظامیه منتقل شد.

این روزنامه ابتدا در چاپخانه باختر امروز و سپس در چاپخانه مظاهری، کنسانی‌هان و تابان چاپ شد. از آنجایی که جبهه ملی ایران به رهبری دکتر. محمد مصدق، روزنامه باختر امروز نظرات و مواضع او را منعکس کرده است.

العواد می گوید: پس از تشکیل دولت مصدق و انتخاب فاطمی به عنوان معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت و سپس به عنوان وزیر امور خارجه، باختر مزور، هرچند غیررسمی، سخنگوی دولت مصدق و نشریه جبهه ملی محسوب می شد. ایران. باختر در سال 1330 در تیراژ 30000 نسخه چاپ شد که در آن زمان در مطبوعات ایران بی سابقه بود.

پس از مرگ دکتر. فاطمی، روزنامه باختر امروز چندین بار در خارج از ایران منتشر شد. اولین بار در 29 ام اسفند در سال 1339 هفته نامه ای با عنوان باخترامروز به سرپرستی خسرو صولت قشقایی و سردبیری محمد عاصمی تا پانزدهم در مونیخ منتشر شد. آبان در سال 1341 در 37 چاپ به مدت دو سال منتشر شد.

باختر امروز برای دومین بار در ده نسخه بین سالهای 1342 تا 1344 به سرپرستی علی شایگان در آمریکا منتشر شد. سومین ماهنامه از شهریور 1349 تا دی در سال 1355 در عراق در 77 چاپ منتشر شد.

این نشریات علیرغم ادعای نزدیک بودن به جبهه ملی ایران، از نظر شکل و محتوا شباهت چندانی به باختر مروز اصلی نداشتند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا