اخبار روز

سعید جلیلی در دیدار با پزشکیان چی توضیح داد که قبلا انجام نداده بود؟!

عصر ایران; بینا انسان – در کشور ما خبرهای عجیب و غریب زیاد است، اما گاهی اخباری می خوانیم که کلمه عجیب برای توصیف آن کافی نیست! به عنوان مثال، اوایل این هفته در اخبار ذکر شد:

سعید جلیلی عصر شنبه در دفتر مسعود حضور یافت پزشکیان وی با رئیس جمهور منتخب دیدار و گفتگو کرد. در این جلسه محرمانه، جلیلی با تبریک مجدد انتخاب شد و به تشریح دیدگاه های خود در خصوص مهمترین مشکلات کشور و راهکارهای حل آن پرداخت.

اولین سوالی که به ذهن خواننده این خبر خطور می کند این است که آیا سعید جلیلی در این مورد نظری دارد؟ مشکلات اصلی کشور و راهکارهای حل آنها در این بحث هابسیاری به یک“و”یکی پس از دیگریو مصاحبه های جلیلی با کارشناسان تلویزیون توضیحی در مورد حضور آقای جلیلی در مراسم تبریک نمی داد. پزشکیان آیا در زمان انتخابات باز هم نظرات خود را بیان کردند؟

البته اگر آقای جلیلی در این جلسه سعی در بیان نظرات خود در این باره داشته باشد حجاب و عمق استراتژیک برای توضیح اینکه در پرسش و پاسخ کار خوبی کرده است حسین تعظمی در جلیلی هیچکس نفهمید که یقه زدن دختران این کشور شیعه و اسلامی به خاطر حجاب و پوشششان چه ربطی به عمق استراتژیک کشور ایران دارد.

اما این توضیح احتمالی ضروری نبود زیرا اکثریت رای دهندگان با نظرات جلیلی مخالف بودند و نمی خواستند دیدگاه های وی در این کشور محقق شود.

نکته مهمتر این است پزشکیان اساساً به دلیل اینکه دیدگاه جلیلی و امثال او را نمی شناخت، کاندیدای ریاست جمهوری شد و از در تقابل با چنین اصولگرایان درآمدی رادیکال. چه زمانی پزشکیان با نگاه جلیلی به مسائل سیاست داخلی و خارجی در مقابل جلیلی دیگر چه دلیلی دارد که بعد از پیروزی در انتخابات نظرش را بفهمد؟!

دوستان و حامیان پزشکیان آنها معتقد بودند که نگاه جلیلی و جلیلی ها به موضوع آزادی های اجتماعی و پوشش زنان و نیز لزوم آزادسازی و دموکراسی سازی و مقوله های مشابه، دیدگاهی کاملاً منفی نسبت به طالبان است.

جدا از آن، پزشکیان اصولاً قبول نداشت که «راه حل مشکلات کشور» در جیب آقای جلیلی باشد. اگر چنین چیزی را می پذیرفت به نفع جلیلی از انتخابات انصراف می داد! بیایید قطعا اجازه دهید این بگذرد پزشکیان و جلیلی بر سر «مسائل کشور» موافق نیست.

مثلا سعید جلیلی – ع مصطفی پورمحمدی وی گفت: فعالیت آزادانه سازمان های مردم نهاد در سطح جامعه مدنی را زمینه ساز ظهور انقلاب مخملی در کشور می داند اما. پزشکیان بر این اساس خاتمی در صورت امکان، از آزادی عمل این نهادها حمایت می کند.

یا جلیلی آزادی پوشش را مبنای سرنگونی حکومت می داند پزشکیان او حداقل اکنون این دیدگاه را ندارد و همچنین معتقد است که بسیاری از زنان ایرانی حتی در شرایط کاملاً آزاد به دلایل مذهبی و آموزشی پوشش اسلامی و متعارف خود را حفظ می کنند.

در پرانتز باید گفت که این دیدگاه که رشد حجاب منجر به سرنگونی دولت می شود، برخلاف ظاهر نگرش مغرضانه نسبت به حفظ حکومت، بر این فرض اساسی و عجیب استوار است که دولت آنقدر ضعیف است که با تغییر سبک و سیاق پوشش زنان، پایه های آن در حال فروپاشی است.

اصرار جلیلی برای ارائه دیدگاه های خود در جلسه پزشکیان مثلاً بعد از انتخابات 84، هاشمی رفسنجانی با احمدی نژاد همیشه با او ملاقات می کرد و نظر خود را در مورد مشکلات کشور و چگونگی حل این مشکلات بیان می کرد. احمدی نژاد در پاسخ هاشمی گفت: من اساسا رئیس جمهور شدم تا نظر شما مبنای عملکرد دولت قرار نگیرد و کشور تحت تاثیر چنین نگاهی اداره نشود.

آقای جلیلی بیش از یک دهه است که دولت سایه تشکیل داده و در این انتخابات برای سومین بار نامزد ریاست جمهوری شد و برای دومین بار تا پایان در رقابت باقی ماند. اما تقریباً 80 درصد رای دهندگان این کشور علیرغم اینکه در این ده سال و به ویژه در مناظره های اخیر به خوبی از دیدگاه جلیلی مطلع بودند، قانع نشدند که راه نجات کشور از مشکلات فعلی رای دادن به سعید جلیلی است.

فقط بیش از 50 درصد از افرادی که اصلاً رأی نداده اند، تقریباً 27 درصد از کل واجدین شرایط رأی دادن پزشکیان آنها رای دادند، این بد است 77 درصد از واجدین شرایط رای دادن «نظرات سید جلیلی درباره مهم‌ترین مسائل کشور و راهکارهای حل آن» را نمی‌پذیرند.

کمی بیش از 22 درصد از صاحبان حق رای با نظر سعید جلیلی موافق بودند که اگر «آرای زنده» او را کم کنیم، تا 15 درصد از کسانی که به او رای داده اند از نظر ایدئولوژیک با او همسو هستند.

اما حتی اگر بگوییم که همه آن 22 درصد «ایدئولوژیک» رای دادند، ناگفته نماند که اکثریت واضح جمعیت ایران با نظرات آقای جلیلی مخالف هستند. در چنین شرایطی، اگر فردی دموکرات باشد، پس از ملاقات با فردی که به ریاست جمهوری رسیده است، به هواداران خود اشاره ای نمی کند که چیزی به نام «راه انقلاب» وجود دارد و «ما تعیین می کنیم که آیا آیا دولت جدید در این مسیر حرکت کند یا خیر؟ و اگر تکان نخورد وظیفه داریم این و آن را انجام دهیم.

پزشکیان او هم می تواند به جلیلی بگوید ما راه انقلاب را بهتر از شما می دانیم. اما حتی اگر چیزی به نام «راه انقلاب» وجود داشته باشد و آقای جلیلی و یارانش مرجع تشخیص انحراف دولت‌ها از این مسیر باشند، نباید فراموش کنیم که «انقلاب» زاییده «ملت و ملت» است همچنین یک پدیده سیال و در حال تغییر است.

در ایران امروز، تقریبا اکثریت روشنفکران معتقد به «راه انقلاب» معتقدند که مرزها و شکاف‌های این مسیر را نباید اصولگرایان تندرو مانند سعید جلیلی تعیین کنند وگرنه این مسیر به خیابان‌های خالی تبدیل می‌شود. که به آن «جاده قدیمی» می گویند و عابران پیاده ترجیح می دهند از بزرگراه ها و بزرگراه هایی که در کنار این جاده های قدیمی ساخته شده است عبور کنند.

—————————

عصر ایران: تبصره فوق به این جمله اشاره دارد که «نظرات خود را توضیح داد». چون ساعت ها در مناظره ها و برنامه ها و سفرها و سخنرانی ها توضیح می داد و گاه به خاطر کلی گویی ها و نفی واقعیت و دفاع از انزوای ایران دلزده می شد. اما اصرار بر اعلام دو زبانه نظراتی که اکثریت ملت با آن مخالفت کردند (رای ندادن و رای دادن به رقیب) جای تأمل و انتقاد جدی داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا