اخبار روز

سعید جلیلی; به دنبال عمق استراتژیک!

عصر ایران/ اطلاعیه دریافتی: شامگاه شنبه 5 اسفند در میزگرد فرهنگی سیمای دوم خرداد 1403 خورشیدی، حسین تعظمی به عنوان یک متخصص و به زبان فارسی، واضح و دقیق سعید جلیلی کاندیدای سه دوره ریاست جمهوری یک سوال ساده می پرسد:

در دولت شما اگر خانمی بی حجاب یا کم حجاب در رستوران باشد و رستوران تعطیل شود، صاحب رستوران ضرر اقتصادی می کند و مردم با هم بحث می کنند و در تاکسی اینترنتی هم همین اتفاق می افتد. باعث می شود خودرو به داخل پارکینگ رانده شود. برنامه ات چیه؟”

سوال بسیار روشن و صریح است و سعید جلیلی به عنوان طرفدار برخورد با زنانی که به لباس رسمی مورد نظر خود پایبند نیستند باید پاسخ دهد: حکم خدا باید اجرا شود وگرنه حجاب زنان مهمتر از اقتصاد جامعه است. رستوران لندز یا خود راننده اسنپ باید زودتر بیرون برود و اگر مخالفت کرد – که قبول نکرد و گفت که ندارد – باید بگوید رسیدگی می‌کند، چون اصولگرایان اتفاقاً یک خاص به کلمه علاقه مند هستند برخورد آنها مدام خواستار برخورد با این و آن بوده و هستند، اما ببینید سعید جلیلی کاندیدای اصولگرایان چه واکنشی نشان می دهد. او می گوید:

“اگر ما عمق استراتژی را درک نکنیم، سطح آن را درک نمی کنیم.”

متوجه نشدی؟ 10 بار دیگه بخونش نمیفهمی چون معنیش رو نمیدونی! واضح است که چنین پاسخ پیچیده ای هرگز رسانه ای با ذهن سازمان یافته ای مانند تعظمی را قانع نخواهد کرد. پس دوباره می پرسد: «حالا چه اتفاقی می افتد تا این عمق استراتژیک درک شود؟»

سعید جلیلی باز هم سعی می کند توضیح بدهد و مثل جمله قبل جواب گیج کننده ای می دهد، هرچند حداقل انتظار می رود که دیگر از این اصطلاح استفاده نکند، اما باز هم می گوید:اگر عمق استراتژی را بفهمیم، مسئله اصلی زنان می‌شود، اما در این موضوعات نه!»

واضح است که در مقابل دوربین و در نور نه جرات دفاع از طرح روشنایی و اقدامات وزارت کشور دولت را دارد که سنگ بر سینه اش می اندازد و نه می تواند صریح بگوید که هست. مخالف است، زیرا او به تازگی از آن به عنوان قانون دفاع کرده بود. طرحی که تفسیر می شود مسعود بزیکیان ما را به تاریکی می کشاند و اگر ناکام ماند، کافی است کوهنوردی چون سعید جلیلی دست از دفاع بردارد. عمق استراتژیک آن را دوست دارم!

عمق استراتژیک ادعایی سعید جلیلی این جوک معروف را به ذهن متبادر می کند که می گوید زلزله آمده و هرکس کاری انجام می دهد کمک می کند، اما آن موقع یکی مدام چوبی را به زمین فشار می داد و بعد به آن نگاه می کرد. وقتی از او پرسیدند چه کار می کنی، پاسخ داد: در حال بررسی میزان فاجعه هستم!

درک این بنده خدا از عمق فاجعه بود و درک این بنده خدا از عمق تدبیر!

شاید به این دلیل که نمی توانست از دو کلمه در آن پاراگراف استفاده کند فرصت و ظرفیت اصطلاح «عمق استراتژیک» به آن تبدیل شده است.

حالا می فهمید چرا مذاکرات او در طول احمدی نژاد این امر منجر به تصویب قطعنامه های پی در پی علیه ایران شد و دستاورد اصلی هر دور از مذاکرات، تعیین مکان بعدی بود. شش سال طول کشید. او احتمالاً مشغول کشف عمق استراتژیک بود!

البته مهمترین سوال این است که آیا او به نفع نامزد دیگری انصراف می دهد یا تا آخر باقی می ماند؟

البته بسیاری از افرادی که قصد رای دادن نداشتند با مشاهده ماهیت استدلال های این نامزد در مجموع متوجه عمق استراتژیک تفاوت او با نامزد دیگر شدند.

تشکر ویژه از نثار بخش که عمق فکر و شجاعت راهبردی استاد را تقدیم حاضرین کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا