اوری زنکر، متخصص تغذیه کانادایی می گوید که مشخصات غذایی این چاشنی های خوشمزه بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت است. در حالی که سس کچاپ کلاسیک حاوی سرکه، انواع مختلف عصاره ذرت، نمک و ادویه جات است، برخی از برندها بسته به روش تولید خود ادویه های دیگری نیز اضافه می کنند.

به گفته متخصص تغذیه جنیفر هاوس، یک قاشق غذاخوری سس کچاپ 19 کالری، حدود چهار گرم شکر و 150 میلی گرم سدیم دارد و اولین ماده تشکیل دهنده سس کچاپ، گوجه فرنگی است و پس از آن سرکه، شکر، نمک، گیاهان و ادویه جات است. آنها ترشی هستند او می گوید: احتمالاً شنیده اید که سس کچاپ شکر خالص است، اما شکر سومین ماده است.

هاوس توضیح می دهد که اگرچه سس کچاپ حاوی قند و نمک بیشتری نسبت به سایر چاشنی ها است، اما فواید تغذیه ای نیز دارد. این سس یکی این یکی از بهترین منابع لیکوپن است. این یک آنتی اکسیدان شناخته شده برای محافظت در برابر سرطان پروستات است. همچنین به عنوان یک “ماسک” یا “تعادل کننده” برای مزه ناپسند برای افراد حساس عمل می کند و می تواند برای طعم دادن به غذاهای جدید استفاده شود.

از آنجایی که سس کچاپ حاوی قند و سدیم اضافه شده است، متخصصان تغذیه به سالم بودن این سس خوشبین نیستند. هاوس اما معتقد است که سس کچاپ به اندازه توصیفات منفی که درباره آن می شنویم بد نیست.

زنکر خاطرنشان می کند که انجمن قلب آمریکا توصیه می کند قند اضافه شده را به 25 گرم در روز برای زنان و 36 گرم در روز برای مردان محدود کنید. او توصیه می کند به دنبال مارک هایی باشید که حاوی شکر افزوده یا شربت ذرت با فروکتوز بالا نیستند و سس کچاپ هایی را انتخاب کنید که حاوی شیرین کننده های طبیعی هستند.

خردل؛ ادویه زرد تند

خردل، یک چاشنی زرد تند که در برخی غذاها استفاده می شود، حاوی دانه های خردل، سرکه، نمک و ادویه جات است و به طور کلی فاقد شکر است، مگر اینکه عمداً شیرین شود، به نام خردل عسلی. عناصر تشکیل دهنده سس خردل مانند سس کچاپ بسته به برند و کیفیت آن متفاوت است.

یک قاشق چای خوری خردل معمولاً حاوی حدود سه تا پنج کالری و حدود 11 میلی گرم سدیم است. البته روی بیشتر خردل ها برچسب کالری صفر است زیرا اگر کالری یک وعده کمتر از 5 باشد، ممکن است صفر کالری باشد، اما اگر بیش از حد سس خردل مصرف کنید، کالری آن دیگر صفر نخواهد بود.

به گفته زنکر، اگرچه سس خردل منبع قابل توجهی از مواد مغذی نیست، اما حاوی قند، چربی ترانس (نوعی چربی غیراشباع) و کلسترول نیست. کارشناسان توصیه می کنند به جای رنگ های مصنوعی حاوی خردل به دنبال خردل تهیه شده از زردچوبه باشید.

هاوس توضیح می دهد که زردچوبه حاوی کورکومین است، یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان که رنگ زرد روشن را به خردل می دهد. او همچنین در مورد مزایای سلامتی آنها صحبت می کند و خاطرنشان می کند که دانه های خردل ممکن است حاوی چربی های سالم امگا 3 باشد.

کارشناسان معتقدند خردل یک ادویه سالم است. اگر در مورد مصرف قند خود نگران هستید، توصیه می کنند عسل یا خردل قندی مصرف نکنید. از نظر تغذیه، سس خردل بهتر از سس کچاپ است. البته، زنکر می‌گوید که اگرچه هر دو طعم حاوی قند و سدیم هستند، اما می‌توان آنها را در مقادیر متعادل همراه با غذاها در یک رژیم غذایی سالم مصرف کرد.

منبع: بازتاب آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :