یک مطالعه جدید نشان می دهد که محیط گرم و مرطوب دوش و مسواک شما ممکن است محیط مساعدی برای رشد ویروس ها فراهم کند. نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Microbiomes منتشر شد.

به گفته دیجیاتو، چنین ویروس هایی باعث بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا حتی بیماری های بدتر نمی شوند. این ویروس ها که به اختصار باکتریوفاژ یا فاژ نامیده می شوند، در واقع دشمنان طبیعی باکتری ها هستند. هر فاژ کوچک برای شکار، حمله و بلعیدن نوع خاصی از باکتری تکامل یافته است. برای این مطالعه، محققان نوارهایی را از سطح 34 مسواک و 92 سر دوش جمع آوری و بررسی کردند.

این ویروس ها حتی ممکن است برای سلامتی شما مفید باشند

اریکا هارتمن، دانشیار دانشکده مهندسی مک کورمیک دانشگاه نورث وسترن، که این تحقیق را رهبری می کرد، در بیانیه ای گفت: “تعداد ویروس هایی که ما پیدا کردیم بسیار زیاد است. ما ویروس های زیادی را پیدا کردیم که اطلاعات کمی درباره آنها داریم، و ویروس های بسیاری را که داریم. هرگز دیده نشده بود “ما تنوع زیستی دست نخورده زیادی در اطراف خود داریم. شگفت انگیز.”

محققان می‌گویند 614 ویروس مختلف را در نمونه‌ها شناسایی کرده‌اند، اما هارتمن می‌گوید احتمالا تعداد بیشتری از این ویروس‌ها وجود دارد، زیرا تقریباً هر نمونه مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از ویروس‌ها است. در حالی که میکروب های روی سر دوش معمولا از منبع آب می آیند، میکروب های روی مسواک از مخلوطی از دهان انسان و محیط بیرون می آیند.

باکتریوفاژها در حال حاضر در آزمایشات بالینی به عنوان راه حلی بالقوه برای مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی استفاده می شوند. فاژها با آلوده کردن و تکثیر در باکتری‌های میزبان می‌توانند پاتوژن‌ها را از بین ببرند و اساس داروهای جدید برای درمان مقاومت آنتی‌بیوتیکی یا ابر میکروب‌ها را تشکیل دهند.

اریکا هارتمن همچنین اضافه کرد که تمایل به طراحی داروهای پیچیده تری وجود دارد که بتواند تنها یک پاتوژن را تحت تأثیر قرار دهد اما بقیه میکروبیوم را دست نخورده باقی بگذارد، به جای اینکه مثلاً آنتی بیوتیکی مصرف کند که می تواند کل میکروبیوم را از بین ببرد.

سالانه بیش از 2.8 میلیون عفونت مقاوم به ضد میکروبی در ایالات متحده رخ می دهد. سازمان بهداشت جهانی نیز این مشکل را دارد یکی این یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامت عمومی جهانی را نشان داده است. زیرا می تواند درمان های پزشکی استاندارد مانند جراحی، سزارین و شیمی درمانی را بسیار خطرناک کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما