خانه تاریخی دادخواه با عطر و بوی گیاهان دارویی درست روبروی پارکینگ بازار است. پارکینگی که قبلا عمارتی تاریخی بوده است.

بازتاب آنلاین، خانه تاریخی دادخواه در بازار رشت متعلق به موسس عطاری دادخواه است. این خانه در ابتدا محل سکونت خانواده حاج ابراهیم دادخواه بوده و اکنون به عنوان انبار گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش مهری شیرمحمدی در ایسنا؛ از راهرویی با سقف چوبی وارد حیاط می شوم. مردی که جعبه های پر از بار و اجناس را با چرخ دستی به خانه آورده است، می گوید: «حاجی در خانه است.

وارد حیاط بزرگی می شوم که حوض مستطیلی آن سال هاست بی آب است. در گوشه ای از حیاط یک آسیاب برقی بزرگ و کمی جلوتر جعبه ها و بسته هایی با انواع ادویه و سبزی جات وجود دارد.

صاحب خانه پیرمردی دم در است یکی روی صندلی از اتاق های طبقه همکف می نشیند و با خوشحالی می گوید «سلام». بوی رازیانه و یاس تمام اتاق را پر کرده بود. همینطور که جلوتر می روم، انگار به چشمانش می چرخد ​​و می گوید: ببخشید، فکر کردم دخترم آمده است.

سری به قلب بازار رشت بزنید. خانه تاریخی «دادخواه» در انتظار سرنوشت بهتری است

اتاق دارای سقفی کم ارتفاع است که با لامپ های چوبی توس رنگ پوشیده شده است. قفسه ها و پنجره های اتاق پر از بسته های بزرگ ادویه جات و گیاهان است. «علی اکبر دادخواه» ناظر تخلیه باری است که به تازگی وارد شده و کارگران در حال جابجایی آن در انبار هستند. انباری که روزگاری منزل و محل سکونت پدرش حاج ابراهیم دادخواه بوده است. خانه ای که علی اکبر و دیگر اعضای خانواده در آن زندگی و بزرگ شدند.

حاجی دادخواه را چه کسی در رشت عطاری نشناسد؟ فروشگاه عطاری حاجی دادخواه که هنوز هم نام و نشان موسس خود را دارد در ابتدای خیابان شیک و نزدیک بازار شهر رشت واقع شده است. عطاری دادخواه اکنون برند شهر رشت است و با دکور قدیمی و پنجره آبی نیلی خود همه را به خود جذب می کند.

سری به قلب بازار رشت بزنید. خانه تاریخی «دادخواه» در انتظار سرنوشت بهتری است

«حاج ابراهیم دادخواه» در سال 1278 در رشت به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در منطقه سبزه میدان رشت و مدرسه احمدی می گذراند. پسرش می گوید: حاج ابراهیم دادخواه به دلیل علاقه وافری که به گیاهان دارویی داشت به محضر مرحوم دکتر دکتر رفت. بکرات و نسخه های دارویی خود را از عطاران معروف آن زمان مانند «حاج محمود کاشی» و «حاج احمد» دریافت کرد. «عطار» و از دوران جوانی با خواص گیاهان دارویی و مصارف آنها آشنا بوده است. وی پس از چندین سال کار در مطب مرحوم بکرات و چند پزشک دیگر، مردی مجرب در طب سنتی شد و در سال 1307 داروخانه خود را در مرکز شهر و در ابتدای بازار افتتاح کرد.

سری به قلب بازار رشت بزنید. خانه تاریخی «دادخواه» در انتظار سرنوشت بهتری است

می گویند در سال هایی که هنوز طب جدید جای طب سنتی را نگرفته بود، حاجی دادخواه با هزینه ای ناچیز در مغازه کوچک خود بیماران زیادی را مداوا می کرد. حاج ابراهیم دادخواه در سال 1371 از دنیا رفت، اما عطاری حاجی دادخواه همچنان در همان مکان قبلی ایستاده و هنوز هم توسط فرزندان و نوه هایش اداره می شود.

سری به قلب بازار رشت بزنید. خانه تاریخی «دادخواه» در انتظار سرنوشت بهتری است

و اکنون در خانه حاج ابراهیم دادخواه در دل بازار رشت ایستاده ام. خانه ای که هنوز آثاری از فعالیت های حاجی دادخواه در آن وجود دارد. اگرچه این خانه دیگر به عنوان ساختمان مسکونی مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما به عنوان انبار اجناس حاجی دادخواه عمل می کند. خانه ای که خانواده حاج ابراهیم دادخواه از سال 1342 در آن زندگی می کنند.

پس از مرگ پدر، علی اکبر دادخواه دفتر عطاری دادخواه در بازار رشت را بر عهده می گیرد. وی درباره این خانه تاریخی می گوید: خانه قدیمی ما ابتدا در منطقه سبزه میدان بود. خانه ای بزرگ و قدیمی با سقف کاشیکاری؛ در سال 1342 پدرم این خانه را از خانمی به نام مشهری از سرمایه داران ماسوله خرید و خانواده ما به این خانه نقل مکان کردند. خانه قدیمی سبزه میدان نیز تخریب و بازسازی شد.

سری به قلب بازار رشت بزنید. خانه تاریخی «دادخواه» در انتظار سرنوشت بهتری است

او درباره خانه پدر و مادرش می گوید: این خانه در ابتدا اینگونه است نبود. پدرم پس از خرید خانه، ساختمان قدیمی را تعمیر کرد و تغییراتی در آن ایجاد کرد. این خانه نیز مانند اکثر خانه های آن زمان دو طبقه و دارای سقف چوبی بود. در طبقه دوم یک طاق با حصارهای چوبی تزئین شده بود. پدرم حصار چوبی را برداشت، ایوان سیمانی را ساخت، نرده های چوبی را برداشت و نرده های آهنی را جایگزین آن کرد. درها و پنجره ها همگی از چوب ساخته شده بودند و تا حدی اصلاح شده بودند. مثل اکثر خانه های قدیمی رشت، کف حیاط سنگفرش شد و بعداً آن را موزاییک کردیم.

علی اکبر دادخواه که دوران کودکی، نوجوانی و میانسالی خود را در این خانه گذرانده است، به خانه ای سفالی در انتهای حیاط اشاره می کند و می گوید: در اصل خانه پدری من از دو ساختمان تشکیل شده بود. ملک مجاور هم ملک مسکونی و متعلق به پدرم بود. این خانه سفالی قدیمی تر بود و این یکی یکی جدیدتر است. این ساختمان قدیمی از کوچه فرعی پشت ساختمان دری مجزا دارد و من بعد از ازدواج در این خانه ساکن شدم و پدرم در این ساختمان جلویی زندگی می کرد.

وی درباره سرنوشت خانه پدری خود نیز می گوید: ساختمانی که قدیمی تر است، تقاضای زیادی دارد; تاکنون چندین نفر برای خرید خانه و بازسازی آن به همان روش قدیمی آمده اند، اما پسرانم قصد دارند ساختمان قدیمی پدرشان را بازسازی و احیا کنند.

سری به قلب بازار رشت بزنید. خانه تاریخی «دادخواه» در انتظار سرنوشت بهتری است

برای عکس گرفتن از خانه از او اجازه می خواهم. بخشی از اتاق ها در اختیار دخترش است و تبدیل به مدرسه شده و بقیه خانه تبدیل به انبار اجناس آتاری شده است. ساخت اتاق ها، قفسه ها و طاقچه ها؛ تا سقف با بسته هایی از انواع ادویه ها و گیاهان پر شده است.

خانه تاریخی دادخواه با عطر و بوی گیاهان دارویی درست روبروی پارکینگ بازار است. پارکینگی که قبلا عمارتی تاریخی بوده است. خانه های تو در تو در بازار یکی یکی یکی نابود میشه امیدوارم خانه تاریخی حاجی دادخواه سرنوشت بهتری پیدا کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما