اخبار روز

سریع ترین زبان زنده دنیا چیست؟

وقتی یک زبان جدید یاد می گیریم، متوجه می شویم که گویشوران بومی آن زبان می توانند جملات را خیلی سریعتر از مغز ما پردازش کنند.

به گزارش یورونیوز، می توان گفت که به زبان مادری خود نیز خیلی سریع صحبت نمی کنید. با این حال، این لزوماً به دلیل مهارت‌های زبانی ضعیف شما نیست، برخی از زبان‌ها در واقع می‌توانند «سریع‌تر» یا «کندتر» از دیگران باشند.

البته سرعت گفتار برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. برخی از مردم آهسته صحبت می کنند در حالی که برخی دیگر کلماتی مانند مسلسل شلیک می کنند. به همین ترتیب، اکثر افراد بسته به شرایط، خلق و خوی خود و غیره میزان صحبت کردن خود را تغییر می دهند.

با وجود آن، یکی یکی از روش های مورد قبول برای مطالعه میزان گفتار، تعداد هجاهای تلفظ شده در ثانیه است. کارشناسان این معیار را در بسیاری از مطالعات زبانی بررسی کرده‌اند و بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که ژاپنی سریع‌ترین زبان است.

در یک مطالعه در سال 2011، محققان دانشگاه لیون در فرانسه هفت زبان مختلف را بررسی کردند و آنها را بر اساس تعداد هجاهایی که در هر ثانیه بیان می کنند رتبه بندی کردند.

در نتیجه این گزارش، ژاپن با 7.84 هجا در هر ثانیه رتبه اول، اسپانیایی با 7.82، فرانسوی با 7.18، ایتالیایی با 6.99، انگلیسی با 6.19، آلمانی با 5.97 و ماندارین نزدیک ترین مکان ها با 5.18 هجا در ثانیه در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

جالب اینجاست که سرعت درک یک زبان ممکن است به مقدار اطلاعاتی که زبان می تواند در واحد زمان رمزگذاری کند نیز بستگی دارد.

مطالعه دیگری در سال 2019 از دانشگاه لیون، 17 زبان مختلف را در اروپا و آسیا برای اطلاعات در هر هجا مورد بررسی قرار داد و دریافت که اگرچه به نظر می رسد ژاپنی به سرعت صحبت می شود، اما اطلاعات زیادی در هر هجا منتقل نمی کند. بنابراین، محققان این فرضیه را مطرح کردند که هجاها در زبان ژاپنی ممکن است سریعتر تلفظ شوند تا معنای بیشتری به جملات گفتاری بدهند.

دون دودیو، یکی یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «ما شواهد قوی پیدا کردیم که برخی از زبان‌ها سریع‌تر از زبان‌های دیگر صحبت می‌شوند. به عنوان مثال، زبان ژاپنی و اسپانیایی حدود 50 درصد بیشتر از ویتنامی ها و تایلندی ها در هر ثانیه هجا تولید می کنند. علاوه بر این، به دلیل ساختار واجی و دستور زبان در برخی از زبان ها، هر هجا حاوی اطلاعات بیشتری است. برای مثال، در انگلیسی حدود یازده برابر بیشتر از ژاپنی‌ها انواع هجا وجود دارد.

همچنین دکتر فرانسوا پلگرینو، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «با این حال، نوعی تعادل بین این دو وجود دارد، به طوری که زبان‌هایی با هجاهای اطلاعاتی کمتر، سریع‌تر از زبان‌هایی با اطلاعات بیشتر صحبت می‌شوند، و این تا حدی نشان می‌دهد که همه زبان ها در تعادل هستند

اکثر این مطالعات زبانی بر روی زبان‌های اروپایی و آسیای شرقی متمرکز شده‌اند و هزاران زبان متنوع دیگر در جهان را نادیده می‌گیرند. درست است که تقریبا نیمی از جمعیت جهان یکی از هر 10 سخنران، 10 نفر آن را به عنوان زبان مادری خود صحبت می کنند، اما بسیاری از زبان های ناشناخته و شگفت انگیز وجود دارند که احتمالاً با همه این فرضیات در تضاد هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا