پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

پخش سریالی درباره پرونده جنجالی برادران منندز از نتفلیکس پس از 35 سال بار دیگر نام و داستان آنها را در کانون توجه رسانه ها قرار داد.

سریال “هیولاها: داستان لایل و اریک منندز” داستان دو برادر جوان را روایت می کند که در تابستان 1989 والدین خود را در خانه خود در لس آنجلس به قتل رساندند. در آن زمان، این قتل خانوادگی نه تنها ایالات متحده را شگفت زده کرد، بلکه همچنین بازتاب جهانی پیدا کرد.

پرونده این دو برادر که با شکایت آنها از سالها آزار جسمی و جنسی توسط پدرشان همراه بود، از همان ابتدا پیچیده بود و دادگاه آنها یکی این یکی از اولین محاکمه های جنجالی در ایالات متحده بود که از تلویزیون پخش شد.

از قتل تا محاکمه

در شب 20 آگوست 1989، لایل و اریک منندز با سلاح گرم وارد خانه مجلل خود در بورلی هیلز شدند و والدین خود، خوزه و کتی منندز را به ضرب گلوله کشتند. این جنایت هولناک به سرعت توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

این دو برادر در ابتدا مدعی شدند که در همان شب هنگام ورود به خانه پدر و مادر خود را مرده پیدا کرده اند، اما رفتار عجیب آنها پس از حادثه و خرج بیش از حد آنها در ماه های بعد منجر به اتهام آنها شد.

خوزه منندز، پدر خانواده، یک مهاجر کوبایی بود که در دهه 1960 و پس از چند دهه وارد ایالات متحده شد. یکی او به یک چهره برجسته در صنعت سرگرمی و موسیقی تبدیل شد.

او برای لیبل های بزرگی مانند RCA و Hertz کار کرد و با هنرمندان مشهور آن زمان مانند Eurythmics، Duran Duran و گروه جوانان پورتوریکویی Menudo قرارداد امضا کرد.

خوزه به عنوان مردی قدرتمند و موفق شناخته می شد که توانست زندگی مرفهی را برای دو فرزندش در بورلی هیلز به همراه همسرش کتی فراهم کند. اما پشت پرده داستان موفقیت خوزه، واقعیت های تاریکی وجود داشت.

آنچه بیش از همه مورد توجه پرونده برادران منندز قرار گرفت، ادعای آنها مبنی بر سال ها آزار جسمی و جنسی توسط پدرشان بود. لایل و اریک در دادگاه ادعا کردند که خوزه منندز از زمان کودکی آنها را مورد آزار جنسی قرار داده است و این رفتار در نهایت آنها را به جایی رساند که برای دفاع از خود والدین خود را کشتند. این اتهام ماجرا را پیچیده کرد و باعث ایجاد احساسات متفاوتی در جامعه شد.

قربانیان آزار خانگی یا قاتلان بی رحم؟

در اولین دادگاه، که در سال 1993 برگزار شد، لایل با اشک در دادگاه شهادت داد که پدرش از شش سالگی به او تجاوز کرده و اریک بیش از یک دهه مورد آزار جنسی پدرش قرار گرفته است. این شهادت ها همراه با جزئیات دردناک و تکان دهنده، جامعه آمریکا را درگیر بحث های پیچیده اخلاقی کرد. آیا این دو برادر قاتلان سرد و بی رحمی بودند که فقط به دنبال ارث پدر و مادر خود بودند؟ یا قربانی یک سیستم خانوادگی فاسد و ویرانگر بودند که به دلیل سال ها سوء استفاده مجبور به ارتکاب این جنایت شدند؟

اولین محاکمه برادران منندز یکی از اولین محاکمه هایی بود که میلیون ها نفر در ایالات متحده و سراسر جهان به صورت زنده تلویزیونی آن را تماشا کردند. در دادگاه، برخی از اعضای خانواده و دوستان نیز شهادت دادند که خوزه مردی سلطه‌جو و بی‌رحم بود که خانواده‌اش را به شدت کنترل می‌کرد و حتی همسرش، کتی، از دست او در امان بود. نبود.

با وجود این شهادت ها، هیئت منصفه در دادگاه اول نتوانست به اجماع برسد و دادگاه دوم در سال 1996 برگزار شد. در این محاکمه، قاضی تصمیم گرفت که مدارک آزار جنسی را رد کند و به برادران اجازه داد تا از طریق شهادت خود از خود دفاع کنند. نتیجه این تصمیم علیه برادران بود و در نهایت هیئت منصفه هر دو برادر را به قتل مجرم شناخت. لایل و اریک منندز بدون امکان آزادی مشروط به حبس ابد محکوم شدند و این مورد یکی این به یکی از معروف ترین جنایات خانوادگی در تاریخ مدرن آمریکا تبدیل شد.

سریال نتفلیکس و داستان برادرانی که والدین ثروتمند خود را کشتندخاویر باردم، نیکلاس چاوز، کوپر کوچ و کلوئه سوینی در مراسم افتتاحیه نمایش در لس آنجلس.

نتفلیکس و کیس بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته اند

مجموعه جدید نتفلیکس «هیولاها: داستان لایل و اریک منندز» بار دیگر این پرونده را در رأس بحث های رسانه ای و عمومی در جامعه قرار داد. این سریال با بازی خاویر باردم و کلوئه سوینی در نقش خوزه و کتی منندز به زوایای تاریک زندگی خانواده منندز می پردازد و تلاش می کند تصویر کامل تری از انگیزه ها و عوامل احتمالی پشت جنایت ارائه دهد.

رایان مورفی یکی یکی از سازندگان این سریال در مصاحبه های خود تاکید کرده است که هدفش از ساخت این سریال نمایش همه ابعاد این داستان بوده است. هم ادعاهای خواهر و برادر در مورد آزار و اذیت و هم نظرات والدین آنها. وی گفت: این سریال عمیقاً به مشکلات روانی و غم انگیز این پرونده می پردازد و سعی دارد مخاطب را با حقایق دردناک نهفته در آن مواجه کند.

برخی از منتقدان این سریال را بیش از حد «هیجان‌انگیز و جنجالی» خوانده‌اند و معتقدند که نت‌فلیکس به‌جای پرداختن به واقعیت‌ها، از این داستان برای جذب بینندگان بیشتر استفاده کرده است. از جمله جسی هسینگر در روزنامه گاردین که سریال را خسته کننده و تکراری توصیف کرد و گفت که این سریال نمی تواند پیچیدگی های روحی و اخلاقی داستان را به طور موثر نشان دهد و به همین دلیل بیشتر به یک روایت سطحی از داستان تبدیل شده است. جنایت

از سوی دیگر، برادران منندز و خانواده هایشان نیز به شدت از این سریال انتقاد کرده اند. اریک منندز در بیانیه ای که همسرش منتشر کرد، این سریال را «تحریف واقعیت» و «بازگشت به دوران نادیده گرفتن سوء استفاده جنسی مردان» خواند. او نتفلیکس را متهم کرد که بار دیگر درد و رنج قربانیان آزار جنسی را با به تصویر کشیدن نادرست زندگی آنها به حاشیه رانده است.

آزمایشات جدید و بررسی موارد.

همزمان با پخش سریال و توجه روزافزون مردم به پرونده برادران منندز، دادستان منطقه لس آنجلس تصمیم به بررسی مجدد پرونده این دو برادر گرفت. دلیل اصلی این بررسی، ارائه شواهد جدید در مورد اتهامات آزار جنسی بود.

از جمله این شواهد نامه ای است که اریک منندز در سال 1988 به آن نوشت یکی او در مورد پسرعموهایش نوشته و در آن به طور ضمنی به آزار پدرش اشاره کرده است.

پیش از این، در روسلو، یکی او که یکی از اعضای سابق گروه موسیقی Menudo بود، در سال 2023 ادعا کرد که خوزه منندز در دوران نوجوانی از او سوء استفاده جنسی کرده است. روسلو در یک مستند تلویزیونی گفت که خوزه زمانی که 14 ساله بود در خانه آنها در نیوجرسی از او سوء استفاده جنسی کرد.

این اظهارات به شدت در رسانه ها بازتاب داشت و به عنوان تاییدی بر اظهارات سال ها پیش برادران منندز در مورد آزار پدرشان تعبیر شد. با ارائه این شواهد، وکیل مدافع برادران منندز درخواست تجدید نظر در این پرونده کرد. در پاسخ به این درخواست، دادستانی لس آنجلس اعلام کرد که بررسی این پرونده را آغاز خواهد کرد.

وکلای برادران منندز استدلال کرده اند که اگر شواهدی مبنی بر سوء استفاده جنسی در دادگاه اصلی پذیرفته می شد، نتیجه دادگاه می توانست متفاوت باشد و این دو برادر به جای حبس ابد، مجازات کمتری دریافت می کردند.

در آخرین پیشرفت، دادستان ناحیه لس آنجلس توصیه کرد که اریک و لیل منندز به صورت مشروط قرار گیرند.

سریال نتفلیکس و داستان برادرانی که والدین ثروتمند خود را کشتنددر سریال جنجالی نتفلیکس، نیکلاس چاوز در نقش لایل منندز، کوپر کوچ در نقش اریک منندز و خاویر باردم در نقش پدرش خوزه منندز حضور دارند.

انتقاد از نقش رسانه ها

بسیاری از منتقدان بر این باورند که پوشش رسانه ای پرونده برادران منندز در دهه 1990 به طور نامتناسبی بر زندگی مرفه این خانواده متمرکز شده است و آنها را به عنوان دو جوان خودخواه و حریص نشان می دهد که والدین خود را فقط برای به دست آوردن ارث خانوادگی می کشند.

اما سازندگان سریال نتفلیکس می گویند که سعی کرده اند این پرونده را از زاویه ای متفاوت به تصویر بکشند و بیشتر بر اتهامات سوء استفاده تمرکز کنند.

سوال اصلی که همچنان ذهن ها را به خود مشغول می کند این است که آیا لایل و اریک منندز قربانیان یک سیستم خانوادگی فاسد و ویرانگر بودند یا قاتلان بی رحمی که تنها برای به دست آوردن ثروت خانوادگی دست به این جنایت زدند. برخی بر این باورند که اگر دادگاه تحت شرایط فعلی برگزار می‌شد، با توجه به آگاهی بیشتر جامعه از سوء استفاده جنسی در خانواده‌ها، برادران منندز احتمالاً احکام سبک‌تری دریافت می‌کردند.

منبع: بی بی سی

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما