اخبار روز

جزئیات انتقال اصل و سود سهام عدالت متوفیان!

مشاور بورس به این امر اشاره کرد: همه مراحل مربوط به دریافت دارایی سهام عدالت متوفیان رایگان هستند و نیازی به پرداخت هزینه‌ای نیست.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام با اشاره به افتتاح سامانه متوفی سهام با نام «میرات» گفت: از سال 1383 تاکنون و همزمان با طرح توزیع سهام، حدود 3 میلیون و 700 هزار نفر از سهامداران فوت کرده اند و این موضوع در موضوعات مربوط به سهام در اولویت قرار گرفت و خوشبختانه با راه اندازی سامانه مربوطه، انتشار سهام متوفیان انجام شد.

لزوم دریافت گواهی حصر وراثت و سجامی شدن

وی افزود: از این حیث وراث سهامداران متوفی باید نسبت به انجام امور اداری مربوط به انحصار وراثت خود اقدام و گواهی محدودیت وراثت دریافت کنند و متعاقبا یکی از وراثی که باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد. می تواند به سمت در برود علاقه مندان به بازار یکپارچه سرمایه می توانند با مراجعه به آدرس ddn.csdiran.ir و وارد شدن به بخش «مسائل املاک متوفی» و در قسمت «استعلام زمان» ملیت و تاریخ تولد متوفی را وارد کنند. ارائه پرونده» با توجه به موضوع کسب اطلاعات لازم در زمان ارائه پرونده از ورود یا عدم حضور متوفی و ​​همچنین دارایی های متوفی.

نیازی به مراجعه همه وراث نیست

دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام با تاکید بر اینکه در این مرحله لازم نیست همه وراث سهام متوفی به سامانه مذکور ارجاع داده شوند و فقط یکی از وراث باشد. هرکس ثبت نام کرده است می تواند طبق زمان بندی اعلام شده اقدام کند، افزود: در صورت تایید زمان تشکیل پرونده در درگاه یکپارچه فعالان بازار سرمایه، متقاضی باید با مراجعه به یکی از شعب مدارک را ارائه کند.

جاجیوند تصریح کرد: عکس کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا همان عکس اصل شناسنامه و صفحه اول شناسنامه کلیه وراث تعیین شده در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی یا شماره ملی ممهور به مهر است. مهر سازمان ثبت احوال می تواند جایگزین شناسنامه ملی شود)» و «اصل یا یک قطعه عکس برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر یکی از ورثه باشد؛ برگرفته از بند ب ماده 892 قانون مدنی. قانون). کد کنترل کنتراست، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان (والدین متوفی نیز الزامی است)» یکی از مدارکی است که یکی از وراث متوفی برای انجام مراحل مربوطه باید ارائه کند.

دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور ملکی افزود: همچنین در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی محدودیت وراثت قید شده است، ارائه اصل یا رونوشت آن نیز الزامی است. وصیت نامه اصلی.»

حاجیوند با تاکید بر اینکه تمامی تشریفات و امور مربوط به انحصار وراثت سهام متوفی آزاد است، گفت: فقط وراث افرادی که دارای سهام هستند باید نسبت به روند مربوط به سهام متوفی اقدام کنند.

سرمایه و سود سهام متوفی منتقل می شود

وی با اشاره به اینکه اصل و منفعت سهام متوفی محفوظ است، افزود: پس از احراز انحصار وراث توسط وراث سهام متوفی، اصل سهام به وراث تعلق می گیرد. و سود سهام متوفی نیز در اول سال بعد تقسیم و بین وراث تقسیم می شود.

جدول زمانبندی واگذاری سهام متوفی.

بر اساس این گزارش، با توجه به زمان انتقال سهام متوفی، وراث متوفی در سال های 1385، 1384 و قبل از آن از 15 سال 86 و 87 از 11 سال 88 و 89 از 25 سال 90 و 91. به از 9 دی سال 92 و 93 از 23 دی سال 94 و 95 از 7 بهمن سال 96 و 97 از 21 بهمن سال 98 و 99 از 5 اسفند و ورثه متوفی در سال 1400 و بعد از 19 اسفند در سال 1402 می توانند در امور مربوط به انحصار وراثت سهام متوفی خود اقدام کنند.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا