دانستنی ها

سرطان روده بزرگ بر عملکرد کدام قسمت ها تأثیر می گذارد؟

یکی از پزشکان گفت: مکان‌های رایجی که سرطان روده بزرگ می‌تواند گسترش یابد و بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد، کبد، ریه و مغز است. به عنوان مثال، فردی ممکن است عملکرد ریه را مختل کرده باشد و در طی تصویربرداری توده سرطانی در ریه او که ناشی از سرطان روده بزرگ است، مشاهده شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد سیاهکالی مرادی گفت: یکی سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است به طور کلی سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان شایع ترین نوع سرطان و سومین نوع سرطان شایع پس از سرطان روده بزرگ است. .

با توجه به اینکه سرطان ناشتا از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است، آگاهی از نوع این بیماری، راهکارهای پیشگیری و روند درمان می تواند نقش مهمی در کاهش ابتلا به این بیماری داشته باشد.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن افزایش می یابد، بنابراین غربالگری یکی یکی از مهم ترین مسائل از نظر پایش سلامت به شمار می رود و مردم باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

بسته به طول روده بزرگ، سرطان روده بزرگ ممکن است علائم بسیار متفاوتی را در بدن نشان دهد تا زمانی که فرآیند گوارش انجام شود، یا دلیل خاموش ماندن علائم این است که پیشگیری انجام نمی شود.

سیاهکالی مرادی گفت: به طور کلی این بیماری به صورت پولیپ بروز می کند و این پولیپ ها می توانند ضایعات پیش سرطانی ایجاد کرده و در صورت پیشرفت به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. در واقع می توان گفت که اکثر انواع سرطان کولون بسته به کوچک یا بزرگ بودن ضایعه پولیپ و محل آن در ابتدا یا انتهای روده، ضایعات پولیپی هستند. علائم بیماری متفاوت است.

او گفت یکی وی با بیان اینکه یکی از شایع ترین علائم این بیماری تغییر مزاج روده است، اضافه کرد: در صورتی که فرد متوجه تغییر در عادات خلقی شود، برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ باید معاینه و چکاپ انجام دهد.

پزشک مرکز بهداشت راه آهن قزوین گفت: یبوست یکی دیگر از علائم سرطان روده بزرگ است البته برخی از شرایط مربوط به یبوست مانند عدم تحرک، دریافت ناکافی مایعات از سوی فرد یا دریافت مایعات کافی در بدن نیاز به بررسی دارد. در فیبر و سبزیجات یافت نمی شود. اما اگر این علائم بررسی شود و فرد دچار مشکل حرکتی، مصرف مایعات، مصرف فیبر و سبزیجات شود. نبود این فرد باید برای غربالگری سرطان روده در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: خونریزی از دیگر علائم سرطان روده بزرگ است. خونریزی می تواند به دو صورت مخفی و قابل مشاهده باشد و افرادی که مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند باید از نظر خونریزی پنهان آزمایش شوند. علائم مختلف دیگر، مانند تغییر در کالیبر یا قطر مدفوع، می تواند علامت هشدار دهنده سرطان روده بزرگ باشد.

سیاهکلی مرادی گفت: برای تشخیص این بیماری غربالگری از سن 45 سالگی توصیه می شود. یکی کولونوسکوپی یکی از معروف ترین روش های غربالگری است. فردی که می خواهد به دلیل سرطان روده بزرگ غربالگری کولونوسکوپی انجام دهد، اگر در 10 سال آینده مشکلی نداشته باشد، نیازی به تکرار غربالگری ندارد. غربالگری روده بزرگ از 45 تا 75 سالگی توصیه می شود و بعد از این سن بسته به شرایط عمومی بیمار می توان آن را تا 85 سالگی ادامه داد.

وی بابیان اینکه ژنتیک در ابتلا به این بیماری تاثیر بسزایی دارد، گفت: خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند بیشتر است.

این پزشک قزوینی خاطرنشان کرد: پرتودرمانی در ناحیه شکم و لگن یکی یکی از روش های درمان انواع سرطان در این منطقه است. یکی از آنجایی که پرتوهای رادیواکتیو به تمام سلول ها، از سالم گرفته تا سرطانی تابش می شود، یکی از عوامل خطر سرطان روده بزرگ محسوب می شود.

وی بیان کرد: بر اساس آمار جهانی بهداشت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان بیشتر از زنان با درصد بسیار کمی است. بنابراین جنسیت عامل خطری برای ابتلا به سرطان نیست، بلکه سن و افزایش سن است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

سیاهکالی مرادی گفت: به طور کلی برخی عوامل محیطی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ موثر است یکی یکی از این عوامل محیطی فعالیت بدنی است. با افزایش میزان فعالیت بدنی افراد و کاهش وزن آنها، خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

وی معتقد است که بیشتر سرطان ها به دلیل تغییر سبک زندگی در حال افزایش است و به همه افراد بالای 45 سال توصیه می کند که به هیچ عنوان مصرف فیبر، میوه و سبزیجات را کاهش ندهند.

این پزشک بیان کرد: مصرف زیاد گوشت فرآوری شده، نمک، سوسیس و کالباس، مصرف الکل و دخانیات از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان روده بزرگ است.

وی در خصوص بهترین روش درمانی سرطان روده بزرگ افزود: مرجح ترین روش در درمان سرطان روده بزرگ جراحی است. در نتیجه جراحی، یک توده سرطانی برداشته می شود. اگرچه علاوه بر جراحی، جراحی، روش های کمکی دیگری مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز وجود دارد یکی این یکی از بهترین درمان ها است و جراحان اغلب از پرتودرمانی و شیمی درمانی برای کوچک کردن ضایعات استفاده می کنند.

سیاهکالی مرادی در پایان گفت: مکان های شایعی که سرطان روده بزرگ می تواند گسترش یابد و بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد کبد، ریه و مغز است. به عنوان مثال، فردی ممکن است عملکرد ریه را مختل کرده باشد و در طی تصویربرداری، توده سرطانی در ریه او ناشی از سرطان روده بزرگ مشاهده شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا