دانستنی ها

اثبات تاثیر ویتامین k بر روی عملکرد صحیح ریه ها! + جزئیات

طبق تحقیقات متخصصان دانمارکی تاثیر ویتامین k بر عملکرد صحیح ریه ها بسیار ضروری است. این ویتامین به طور کلی برای بهبود عملکرد بدن نیز ضروری است. در ادامه با فواید این ماده معدنی بیشتر آشنا می شوید.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که توسط مجله “ERG Open Research” منتشر شده است، مصرف سبزیجات برگ دار مانند بروکلی و اسفناج که سرشار از ویتامین K هستند به سلامت ریه کمک می کند.

گروهی از متخصصان دانمارکی دریافتند افرادی که سطح ویتامین K در بدنشان پایین است بیشتر احتمال دارد عملکرد ضعیف ریه داشته باشند. این افراد ممکن است از آسم، خس خس سینه و بیماری مزمن انسدادی ریه رنج ببرند.

به گفته متخصصان، تا زمان انجام این مطالعه، تاثیر ویتامین K بر ریه ها مشخص نبود.

به گفته مرکز تغذیه دانشکده سلامت عمومی هاروارد، ویتامین K در روغن‌های گیاهی و غلات نیز یافت می‌شود. این ویتامین همچنین به بهبود زخم ها، تولید پروتئین های لازم برای لخته شدن خون و ساخت استخوان های سالم کمک می کند.

تورکیل جسپرسن، پزشک پژوهشگر این مرکز در بیانیه مطبوعاتی خود گفت: از قبل می دانستیم که ویتامین K نقش مهمی در خون دارد و مطالعات نشان داده است که این ویتامین برای سلامت قلب و استخوان ها بسیار اهمیت دارد اما تحقیقات در مورد تأثیر ویتامین K بر ریه ها به تازگی ثابت شده است.

کارشناسان بیمارستان دانشگاه کپنهاگ گروهی متشکل از 4092 نفر را در سنین 24 تا 72 سال بررسی کردند. این افراد همگی ساکن کپنهاگ بودند.

به گفته انجمن ریه آمریکا، این شرکت کنندگان تحت آزمایش عملکرد ریوی به نام «اسپیرومتری» قرار گرفتند. در این آزمایش میزان هوایی که ریه ها می توانند وارد آن شوند، سهولت و سرعت ورود و خروج هوا از ریه ها اندازه گیری می شود.

شرکت کنندگان همچنین آزمایش خون گرفتند و به پرسشنامه هایی در مورد سلامت عمومی و سبک زندگی خود پاسخ دادند. آزمایش خون نشان داد که این افراد سطح ویتامین K در خونشان پایین است.

این تحقیق نشان می دهد که افرادی که ویتامین K در خونشان کم است ممکن است عملکرد ریه ضعیف تری داشته باشند.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، مقدار کافی ویتامین K برای افراد 19 سال و بالاتر 120 میکروگرم در روز برای مردان و 90 میکروگرم در روز برای زنان است.

البته پزشکان می گویند که تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از مکمل های ویتامین K مورد نیاز است. آنها معتقدند که با خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، سیگار نکشیدن، ورزش و تلاش برای کاهش آلودگی هوا می توان از ریه ها محافظت کرد.

این گروه اکنون روی مکمل های ویتامین K کار می کند و آنها را با دارونماها مقایسه می کند تا تأثیر آنها بر سلامت قلب و استخوان را مشخص کند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا