اخبار روز

سبزترین کشورهای جهان کدامند؟ / موضع ایران چیست؟

جهان امروز با چالش های زیست محیطی متعددی از جمله تغییرات آب و هوا، آلودگی و تخریب زمین مواجه است. در چنین شرایطی توجه به شاخص های سبز و تلاش برای حفاظت از محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. کاری که سبزترین کشورهای جهان انجام داده اند.

به عبارت دیگر، رتبه‌بندی کشورها بر اساس شاخص‌های سبز می‌تواند به عنوان ابزاری برای سنجش عملکرد زیست‌محیطی آنها و نیز ترغیب سایر کشورها به سمت توسعه پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

رتبه بندی سبزترین کشورهای جهان

به گزارش تجارت نیوز، بر اساس گزارش منتشر شده توسط GreenMatch، ده کشور زیر به عنوان سبزترین کشورهای جهان معرفی شدند.

1. سوئد

سوئد در این فهرست رتبه اول را دارد. این کشور توانسته در همه شاخص ها در صدر قرار گیرد، اما در همه زمینه ها شرایط یکسانی ندارد. رتبه پنجم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) و نهم در شاخص آینده سبز (GFI) است. این کشور همچنین دارای کمترین میانگین سالانه PM2 است. 5 دارای غلظت 6.6 میکروگرم بر متر مکعب است.

با این حال، مشکل اصلی در سوئد، مانند اکثر کشورهای اروپایی، کاهش انتشار سرانه است دی این دی اکسید کربن است که تنها با 4.18 تن در رتبه 28 جهان (چهارمین در اروپا) قرار دارد.

این کشور امتیاز بسیار بالایی در شاخص عملکرد محیطی (EPI) برای حفاظت از اکوسیستم های دریایی دارد که عامل مهمی در قرار گرفتن نام آن در فهرست سبزترین کشورهای جهان است.

2. دانمارک

دانمارک یکی این کشور یکی از پیشگامان ترویج پایداری محسوب می شود و بنابراین جای تعجب نیست که در صدر فهرست سبزترین کشورهای جهان قرار گیرد. این کشور در شاخص عملکرد محیطی (EPI) و GFI به ترتیب در رتبه اول و دوم قرار دارد.

با این حال، با توجه به انتشار سرانه، دی اکسید کربن نسبتاً کمتر در حدود 4.43 تن و میانگین سالانه غلظت PM2.5 در 9.6 میکروگرم بر متر مکعب است که به ترتیب در رتبه های 31 و 16 قرار دارد.

یکی یکی از نکات برجسته دانمارک این است که در رتبه اول شاخص تصفیه فاضلاب EPI قرار دارد. این بدان معناست که 100 درصد جمعیت به شبکه فاضلاب متصل هستند و 100 درصد فاضلاب خانگی تصفیه می شود.

3. انگلستان

با وجود تاریخ این کشور، انگلستان در سال های اخیر پیشرفت هایی داشته و در فهرست سبزترین کشورهای جهان قرار گرفته است. این کشور قصد دارد تا سال 2050 به هدف صفر خالص خود برسد. با قرار گرفتن در رتبه دوم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) و رتبه چهارم در GFI، واضح است که بریتانیا متعهد به تحقق بخشیدن به آینده ای سبزتر است.

با این حال، انگلیس هنوز باید انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد دی دی اکسید کربن و میانگین غلظت سالانه PM2.5 نقش بسزایی دارند که با تولید 4.66 تن دی اکسید کربن و 8.8 میکروگرم PM2.5 بر متر مکعب به ترتیب در جایگاه های 34 و 13 این شاخص ها قرار دارند.

بریتانیا در سیاست آب و هوا عملکرد بسیار خوبی دارد و در رتبه سوم GFI و رتبه دوم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) در این رده قرار دارد.

4. فنلاند

فنلاند رتبه سوم در شاخص عملکرد محیطی (EPI) و ششم در GFI را دارد. فنلاند در فهرست سبزترین کشورهای جهان به ویژه به دلیل برجسته بودن و کسب مقام اول در شاخص نوآوری پاک GFI قرار دارد. علاوه بر این، در درجه اول دارای کمترین میانگین سالانه PM2 است. 5 با غلظت 5.5 میکروگرم بر متر مکعب.

فنلاند باید در درجه اول بر کاهش انتشار تمرکز کند دی تمرکز بر دی اکسید کربن، زیرا با 7.29 تن سرانه رتبه 45 را دارد. این کشور در حال حاضر در حال اعمال تغییرات است و قصد دارد تا سال 2030 وابستگی خود به سوخت های فسیلی را 50 درصد کاهش دهد.

5. سوئیس

سوئیس در فهرست سبزترین کشورهای جهان جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. این کشور در شاخص عملکرد محیطی EPI رتبه 9 و در شاخص آینده سبز GFI رتبه چهاردهم را دارد.

اما سوئیس از نظر انتشار سرانه اندازه گیری شد دی دی اکسید کربن و غلظت میانگین سالانه PM2.5 مقادیر نسبتاً پایین تری دارند. این کشور 4.07 تن آزاد می کند دی دی اکسید کربن در جایگاه بیست و هفتم قرار دارد و با میانگین سالانه 10.8 میکروگرم بر متر مکعب PM2.5 در جایگاه بیستم قرار دارد.سوئیس همچنین در شاخص های سلامت EPI و آب آشامیدنی نتیجه عالی دارد.

6. فرانسه

فرانسه در فهرست سبزترین کشورهای جهان رتبه دوم را دارد و رتبه دوازدهم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) و رتبه هفتم در GFI را دارد.این کشور دارای سرانه 4.26 تن است. دی دی اکسید کربن تولید می کند و در رتبه 29 قرار دارد.

علاوه بر این، فرانسه میانگین سالانه PM2 دارد. 5، غلظت 11.4 میکروگرم بر متر مکعب است که آن را در رتبه 23 در لیست قرار می دهد. در سال 2015، فرانسه جزو اولین حامیان اهداف توسعه پایدار سازمان ملل بود. همچنین ششمین کشور سبز جهان و چهارمین کشوری است که سیاست های آب و هوایی GFI را اتخاذ کرده است.

7. کاستاریکا

کاستاریکا، اولین کشور غیر اروپایی در فهرست سبزترین کشورهای جهان، پیشگام واقعی در ایجاد آینده ای پایدارتر است. این مکان دارای کمترین میانگین سالانه PM2 است. پنج غلظت 7.8 میکروگرم بر متر مکعب تعیین شد. علاوه بر این، سرانه این کشور 1.55 تن است دی دی اکسید کربن در رتبه 12 و GFI در رتبه 20 قرار دارد.

با این حال، از 180 کشوری که در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) رتبه بندی شده اند، کاستاریکا تنها در رتبه 68 قرار دارد و انتظار می رود که انتشار گازهای گلخانه ای را تقریبا 3.94 درصد در سال کاهش دهد.

8. ایسلند

ایسلند، هشتمین کشور در فهرست سبزترین کشورهای جهان، رتبه اول در شاخص GFI و رتبه دهم در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) را به خود اختصاص داده است. حتی با میانگین سالانه PM2. 5 غلظت 1.6 میکروگرم بر متر مکعب مقام سوم را به خود اختصاص داد.

با این حال، انتشار سرانه دی انتشار دی اکسید کربن ایسلند جای بهبود دارد زیرا این کشور با 9.23 تن در رتبه 56 قرار دارد. دولت قصد دارد تا سال 2040 کربن خنثی و تا سال 2050 بدون سوخت فسیلی باشد، بنابراین انتظار می‌رود که ایسلند در سال‌های آینده در رتبه‌بندی ارتقا یابد.

9. نروژ

نروژ نهمین کشور در فهرست سبزترین کشورهای جهان است و در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) در رتبه 20 و در GFI رتبه پنجم قرار دارد و بر اساس گزارش GFI، این کشور در زمینه حمل و نقل دوستدار محیط زیست پیشرو است. . نروژ میانگین سالانه PM2 دارد. 5 غلظت 7.5 میکروگرم بر متر مکعب و 7.74 تن دی سرانه دی اکسید کربن و بنابراین در رتبه های هفتم و چهل و نهم قرار دارد.

نروژ برای سازگاری بیشتر با محیط زیست قصد دارد تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه ای خود را 90 تا 95 درصد کاهش دهد.

10. ایرلند

ایرلند که در فهرست سبزترین کشورهای جهان در رتبه دهم قرار دارد، در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) در رتبه 24 و در GFI رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است، همچنین این کشور در رکن GFI Green Society رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، ایرلند در رتبه نهم پایین ترین میانگین سالانه برای PM2 قرار گرفت. 5 غلظت 8 میکروگرم بر متر مکعب است. ایرلند اکنون 6.68 تن سرانه تولید می کند دی دی اکسید کربن در رتبه 41 قرار دارد. برای رسیدگی به این مشکل، دولت یک برنامه اقدام اقلیمی تهیه کرده است که ایرلند را متعهد می کند که تا سال 2050 به صفر خالص دست یابد.

رتبه بندی شاخص های سبزترین کشورهای جهان

برای رتبه بندی سبزترین کشورهای جهان، شاخص های مختلفی در نظر گرفته شد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر: استفاده از منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، باد و زمین گرمایی نقش اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حفاظت از محیط زیست دارد.

– حفاظت از تنوع زیستی: سبزترین کشورهای جهان بر تنوع زیستی برای سلامت و پایداری کره زمین تاکید ویژه ای دارند. کشورهایی که برای حفظ تنوع زیستی اقداماتی انجام می دهند در این رتبه بندی عملکرد بهتری دارند.

– مدیریت منابع پایدار: مدیریت پایدار منابع طبیعی مانند آب، خاک و جنگل ها برای حفاظت از محیط زیست و رفاه نسل های آینده ضروری است.

– کاهش انتشار گازهای گلخانه ای: انتشار گازهای گلخانه ای عامل اصلی تغییرات اقلیمی است. سبزترین کشورهای جهان در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هستند و بنابراین در این رتبه بندی امتیاز بیشتری کسب می کنند.

سرمایه گذاری در نوآوری های زیست محیطی: سرمایه گذاری در نوآوری های زیست محیطی مانند فناوری های تصفیه آب و هوا می تواند به حل مشکلات زیست محیطی کمک کند.

– سیاست های سختگیرانه زیست محیطی: وجود سیاست های سختگیرانه زیست محیطی می تواند به حفاظت از محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند.

ایران کجاست؟

ایران با وجود پتانسیل قابل توجهی که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر دارد، رتبه خوبی در فهرست سبزترین کشورهای جهان ندارد. از آنجایی که سال‌هاست چالش‌هایی مانند آلودگی هوا، خشکسالی و تخریب اراضی یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی ایران بوده است، این کشور باید تلاش‌های پایداری خود را افزایش دهد.

این کشور در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) در رتبه 133 و در شاخص آینده سبز (GFI) رتبه 76 را دارد. بر اساس انتشار سرانه دی دی اکسید کربن با 8.26 تن و میانگین سالانه PM2. 5 غلظت آن با 30.3 میکروگرم بر متر مکعب در رتبه 59 جهان قرار دارد.

در بین کشورهای منطقه، عربستان سعودی، ترکیه و قطر به ترتیب در رتبه های 65، 67 و 69 از نظر سرانه انتشار قرار دارند. دی به آنها دی اکسید کربن اختصاص داده شد.

در فهرست سبزترین کشورهای جهان، ایران کمترین جایگاه را به خود اختصاص داده است. به طوری که از انتهای دوم باشد. قطر آخرین کشور است و ترکیه، چین، عربستان سعودی، ویتنام، اندونزی، مالزی، الجزایر و کویت نیز در این زمینه وضعیت خوبی ندارند.

چه کار باید بکنیم؟

برای ارتقای رتبه ایران در فهرست سبزترین کشورهای جهان اقداماتی مانند موارد زیر باید انجام شود:

– سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر: توسعه منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و وابستگی به سوخت های فسیلی کمک کند.

– ارتقای آگاهی عمومی: آموزش و آگاه سازی مردم در مورد اهمیت حفاظت از محیط زیست و راه های رسیدگی به مشکلات زیست محیطی می تواند به افزایش مشارکت عمومی در این زمینه کمک کند.

گزارش سبزترین کشورهای جهان نشان می دهد که ما هنوز راه درازی برای رسیدن به جهانی پایدار و عاری از آلودگی داریم. با این حال، تلاش کشورهای پیشرو در این زمینه می تواند الهام بخش دیگر کشورها برای تلاش در جهت توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا