اخبار ورزشی

فاش شدن آخرین حقایق توسط ساپینتو!

ریکاردو ساپینتو می گوید چون با پرسپولیس ملاقات کرده او را از زمین خارج کرده اند. کارت قرمزی که هنوز دلیل آن را نمی دانید.

ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی تیم فوتبال استقلال ایران را ترک کرد و در صورت عدم بازگشت به ایران، خاطرات تلخ و شیرین او در ذهن هواداران استقلال باقی خواهد ماند. استقلال هم فراز و نشیب هایش را با او داشت. این تیم در حالی قهرمانی لیگ و جام حذفی را از دست داد که همراه با این سرمربی برای اولین بار در تاریخ خود قهرمان سوپرجام شد.

ساپینتو نه تنها در سال آخر حضور در استقلال، بلکه در تیم های زیادی که در گذشته در آنها کار کرده است، با رفتارش خود و تیمش را از عرش به فرش رسانده است. عصبانیت و رفتارهای احساسی، عصبانیت کنترل نشده و بحث های بی مورد و بی پایان از جمله حقایقی است که استقلالی ها بارها به چشم خود از سرمربی پرتغالی دیده اند. شاید اگر پرونده او به این معنا تا این حد تیره نبود، می توانست در جنجال دربی گذشته حق به او داده شود، اما هر چقدر هم که این مربی حق داشته باشد و دفاع ساپینتو چقدر مستدل و مستند باشد. ، ال سابقه رفتار قبلی او به این معناست که ممکن است همچنان تردیدهایی در مورد رفتار او در دربی و عملکردش پس از آن وجود داشته باشد. بنابراین اگر قرار است بماند این سرمربی باید در رفتار خود تجدید نظر کند و عصبانیت خود را بیشتر کنترل کند. او در روزهایی که استقلال به او در حاشیه نیاز داشت، بارها به دلیل رفتارش در محرومیت از سرمربیگری توسط یک مربی مناسب با او برخورد شده است. احساسی ترین مربی خارجی سال های اخیر فوتبال ایران باید بفهمد که این رفتار مثل شمشیر دولبه است و اگر نتواند روی حریفان تاثیر بگذارد می تواند بیشترین آسیب را به خود و تیمش وارد کند.

شاید ساپینتو ایران را ترک کرد و برای همیشه رفت. سرمربی استقلال در بازگشت به پرتغال حدود 40 کیلو بار اضافه داشت و در شرایطی که پولی برای پرداخت آن نداشت، این مبلغ را با هزار جریمه تسویه کرد تا برای بار دوم پرواز را از دست ندهد. در نهایت این مربی از سوی کمیته انضباطی چهار ماه محروم شده است.

به همین مناسبت ریکاردو ساپینتو این دقایق را احراز کرده و در گفت و گویی از خود دفاع کرده است.

* ابتدا از دربی پایتخت و بازی با پرسپولیس صحبت می کنیم. در دقایق اخیر چه اتفاقی افتاد که منجر به اخراج شما شد؟

دربی در حالی برگزار شد که احساس می کردم داور کوتاه قد در کنار زمین در طول بازی به من فشار می آورد. البته چون اسم این داور را نمی دانم به او کوتاه می گویم و اصلا قصد بی احترامی و توهین به او را ندارم. این داور در تمام بازی به سمت من می آمد تا اینکه اخراج شدم و انگار سعی می کرد اعصاب من را به هم بزند. با کوچکترین حرکتی به سمتم می دود تا من را کنترل کند. نمی دانم چرا این اتفاق افتاد و او فقط به حرکات من نگاه می کرد. اتفاقاً در طول بازی اتفاقات عجیب و غریب زیادی نداشتیم و در حاشیه هم کار خاصی انجام ندادم. اعتراضی نشد و کاری نکردم. اتفاقا با توجه به این حساسیت ها سعی کردم بیشتر از همیشه مراقب باشم.

*همه این اتفاقات و حاشیه ها بعد از گل تساوی استقلال رخ داد. برخی معتقدند اگر او با آرامش بیشتری کار را دنبال می کرد، کار به کارت قرمز کشیده نمی شد.

بعد از گلزنی با توجه به اینکه گل استقلال در دروازه مقابل به ثمر رسید، به سمت بازیکنانم رفتم تا با آنها جشن بگیرم. فقط رفتم بغلشون کنم و خوشحالشون کنم. من کار اشتباهی نکردم که مستحق یک کارت قرمز و جریمه باشم.

* چرا اولین کارت زرد را گرفتی؟

جالب است که من حتی دلیل اولین کارت زردم را هم نمی دانم. اما در ادامه مسابقه ناگهان داور به من کارت قرمز نشان داد و بدون اینکه کارت زردی به من بدهد، مرا اخراج کرد. واقعا نمی دانم چرا کارت قرمز گرفتم. بسیاری از مربیان در سرتاسر دنیا و در لیگ های مختلف وقتی تیمشان گل می زند وارد زمین می شوند و با بازیکنانشان شادی می کنند. حال در نظر بگیرید که این گل در آخرین ثانیه در فینال به حریف سنتی زده شود. محاسبه کنید که هیجان و شادی چند برابر خواهد بود. این اتفاقات دیگر امکان پذیر نیست.

بعـــد از دریافت کارت قرمز کارتـــان به جر و بحث با داور هم کشیده شد.

بعد از اینکه استقلال گل زد و داور به من کارت قرمز داد، به او گفتم چرا من را اخراج کردی؟ گفت تو رفتی تو زمین. حال سوال من این است که ورود به میدان کجا می تواند با اخراج مستقیم همراه باشد؟ در فوتبال هیچ کشوری با فردی که وارد میدان شده اینطور برخورد نکرده و جریمه نمی شود.

* با کمک داور ذخیره هم درگیر شد.

وقتی داشتم به داور اعتراض می کردم، احساس کردم مرد کوتاه قد به من می خندد، انگار از اخراج من خیلی خوشحال است. به همین دلیل نزد او رفتم و به او گفتم با گزارش اشتباهی که به داور دادی مرا اخراج کردی.

* چه صحبت هایی بین شما رد و بدل شد؟

در آن لحظه و زمانی که با او دعوا می کردم (در آن لحظه کادر فنی و بازیکنان ذخیره و سازمان بازی و عوامل امنیتی در کنار من بودند) این شخص دستش را روی دهانش گذاشت و شروع به صحبت کرد. فارسی از لحنش فهمیدم که داره به من توهین میکنه. دوباره سعی کردم خودم را کنترل کنم و نمی خواستم با او درگیر شوم، چون با او بحثی نداشتم و عصبی بودم که چرا حق من و تیمم را می گیرند و من را اخراج می کنند. لحظاتی برای مرتکب هیچ جنایتی در آن زمان تیم به من نیاز داشت اما در وقت اضافه من را از همراهی استقلال منع کردند.

* در این لحظات که با پرسپولیسی ها درگیر نشدید؟

اصلاً به نیمکت حریفان نرفتم و با آنها صحبت نکردم، وارد حریم خصوصی آنها نشدم و علامتی به آنها ندادم. من با کسی برخورد فیزیکی نداشتم و فقط برای شرکت در جشن شادی با بازیکنان استقلال رفتم و آنها را در آغوش گرفتم و سپس با آرامش به نیمکت و محوطه فنی تیمم بازگشتم. این کار در هیچ جای دنیا و هیچ لیگی منتفی نیست. در هر کجای دنیا می توانید فوتبال تماشا کنید. مربیان در لحظات حساسی که تیمشان گل می زند به میدان می آیند تا جشن بگیرند و من هم همین کار را کردم و نمی دانم چرا باید اخراج می شدم. چون بازی با پرسپولیس بود؟!

* در نهایت به دلیل اتفاقات پس از برکناری 4 ماه محروم شدید.

بعد از اخراج دیدی که به سمت من بطری پرتاب شد و بعد از آن سر و صدای زیادی برای من در این موضوع به راه انداختند و دیدی که چه چیزی ایجاد شد و برخی نگفتند و ننوشتند. بعضی ها فقط نوشتند که ساپینتو یک بطری انداخت و به همین دلیل من را 4 ماه محروم کردند. دو نفر پشت سرم در محل مخصوص ابتدا به سمت من بطری پرتاب کردند. بعد از اخراجم مجبور شدم به تونل ورزشگاه بروم. این در حالی است که هواداران رقیب جایگاه ویژه ای داشتند و در این زمان و پس از کارت قرمز داور شروع به پرتاب فحاشی و بطری کردند. متلک و متلک می دیدم و در آن مواقعی که عصبی بودم با رفتارشان بیشتر عصبی ام می کردند.

* پس کارت قرمز داور و حکم کمیته انضباطی علیه خود را قبول ندارید؟

کاملا! ربطی به کسی نداشت و آنها فقط به من حمله کردند و من به حمله آنها پاسخ دادم. حالا در چنین شرایطی نمی دانم چرا باید 4 ماه محروم شود. من واقعا از این موضوع تعجب می کنم. احساس می‌کنم هم کارت قرمز من غیرقابل توجیه بود و هم رأیی که داده شد. شاید این رای را برای توجیه کارت قرمزی که دادند داده اند. چه کار کردم که مستحق این محرومیت شدم؟ این رای کاملا بی اساس و غیر منطقی است و اصلا قابل درک و پذیرش نیست. چرا باید 4 ماه محروم شود؟ چرا به سمت من بطری پرتاب کردند و به من توهین کردند و به من حمله کردند؟! من فقط از خودم دفاع کردم. این اصلا منطقی نیست و نمی دانم چگونه چنین حکمی علیه من صادر شده است.

* یکی از رسانه ها از شکستن شیشه های هتل در آخرین شب های اقامت خود در ایران خبر داد. این خبر چقدر صحت دارد؟

شیشه های هتل را بشکنیم؟ این کلمات خنده دار و زشت است. نمی دانم چرا الان که ایران نیستم این مسائل مطرح می شود. چرا تا روزی که من در ایران بودم اینها را نگفتند و این خبر را منتشر نکردند؟ شاید برخی نمی خواهند من مستقل بمانم و به کارم ادامه دهم. البته من این افراد را به خوبی می شناسم و قبلاً در فصل گذشته شاهد شیطنت ها و توطئه های آنها بوده ام. آنها تمام تلاش خود را کردند تا او از استقلال جدا شود تا به بخشی از اهداف خود برسند. اینها همه شایعاتی است که توسط ذهن های بیمار ساخته شده است و من دیگر در مورد آن صحبت نمی کنم.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا