اخبار روز سینما

سالمندان برای کنسرت احتمالی در ایران صف کشیدند. از یانی، ماهسون تا کاسیموف و کلایدرمن

دنیای اقتصاد: بازار بالقوه گیگ در حال رونق است. از یانی تا کلایدرمن، از عالم کاسیموف تا ماهسون. هیچ یک از آنها در امان نیستند، اما امید به حفظ همه آنها، حداقل در میان طرفداران آنها زیاد است. تنها چند روز پس از پیروزی مسعود، شایعات حضور نوازندگان خارجی و برگزاری کنسرت در ایران بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد.

در دو سه دهه گذشته تعداد قابل توجهی از گروه های موسیقی خارجی در ایران در قالب جشنواره بین المللی موسیقی فجر اجرا داشته اند. اما چهره های مطرح موسیقی جهان به ندرت توانسته اند برای این کار از مقامات دولتی مجوز بگیرند.

برای مثال کریس دی برگ در سال 2007 در ایران، خوان مارتین در سال 2008، کیتارو در سال 2013، شیلر و ظفر یوسف در سال 2018 و… کنسرت دادند اما تعداد کنسرت های چهره های بین المللی چندان زیاد نبوده است. این در حالی است که بسیاری از دوستداران موسیقی ایرانی برای شرکت در کنسرت هنرمندان و گروه های محبوب خود در طول سال به کشورهای همسایه و حتی اروپا و آمریکا سفر می کنند. اکنون امیدها برای برگزاری کنسرت های بزرگ خارجی در کشورمان افزایش یافته است و باید زمان بگذرد تا ببینیم این امیدها محقق می شود یا خیر.

کلایدرمن در زمستان تهران؟

روز گذشته یک تهیه کننده موسیقی که به نظر می رسد اخیرا در چندین کنسرت ریچارد کلایدرمن همکاری داشته است، از احتمال برگزاری کنسرت خود در تهران خبر داد. کلایدرمن برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ در ایران روی صحنه رفت و برای هوادارانش پیانو زد.

مجری کنسرت که به نظر می رسد تولید تور کلایدرمن در کانادا را بر عهده داشته باشد، تصریح کرد: پس از تور کانادا، مذاکراتی با وی در خصوص حضور این هنرمند در ایران انجام خواهد شد و تصمیم داریم کنسرت وی را برگزار کنیم. اواخر امسال در تهران».

ریچارد کلایدرمن بیش از 1200 آهنگ ضبط کرده و بیش از 80 میلیون نسخه فروخته است، او 270 پلاک طلا و 70 پلاک پلاتین دارد. کلایدرمن سبک کار خود را تلفیقی نئورومانتیک از موسیقی کلاسیک و پاپ می داند. کار او با «چکامی برای آدلین» در سال 1976 آغاز شد که در سراسر جهان موفق شد و 22 میلیون نسخه در 38 کشور فروخت.

ماهسون رایگان؟

ماهسون خواننده مشهور ترک که در دهه هفتاد و هشتاد در ایران در بین نسلی از جوانان ایرانی مشهور و محبوب شد، برای مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب با ارسال پیامی از تمایل خود برای برگزاری کنسرت رایگان در ایران خبر داد.

برای کنسرت رایگانش شرط عجیبی گذاشت و گفت اگر مسعود پزشکیان این خواننده برای موفقیت در برنامه های خود به همراه گروه خود در بزرگترین ورزشگاه ایران کنسرت رایگان برگزار می کند.

در پیام ماهسون آمده است: “بزرگترین درخواست من از شما این است که اصلاحاتی را انجام دهید که زندگی زنان ایرانی را بهبود می بخشد و از آنها محافظت می کند. من صمیمانه از شما می خواهم اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که زنان ما زندگی آرام و شادتری داشته باشند. بله این موارد را اجرا کنید. اصلاحات، به شما قول می دهم در بزرگترین استادیوم ایران کنسرت رایگان برگزار کنم.

ماهسون یکی از خوانندگان کرد اهل ترکیه است که در زمینه موسیقی پاپ ترکیه فعال است و به نظر می رسد با توجه به محبوبیتی که در سال های گذشته در ایران داشته، می خواهد با مخاطبان ایرانی خود آشنا شود و روی صحنه برود.

یعنی در پرسپولیس؟

بعد از کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید که با استقبال دوستداران موسیقی مواجه شد، اکنون درخواست ها برای کنسرت یانی در ایران در میان برخی از کاربران شبکه های اجتماعی افزایش یافته و به یک کمپین بزرگ تبدیل خواهد شد.

یانی آهنگساز مشهور یونانی است که در برخی از بزرگترین و مهم ترین بناهای تاریخی جهان کنسرت برگزار کرده است. او پیش از این از تمایل خود برای برگزاری کنسرت در تخت جمشید خبر داده بود که مجوز این کار را نگرفت. حضور او در پرسپولیس به واقعیت تبدیل می شود؟ هنوز خبری نیست، اما به نظر می رسد خیلی دور نیست.

بازگشت کاسیموف

علم قاسم اف یکی از مشهورترین هنرمندان آذربایجان و به تعبیری بزرگترین هنرمند معاصر این کشور است. آخرین حضور او روی صحنه، ده سال پیش در ایران بود و کنسرتش با استقبال بسیار خوب دوستداران موسیقی سنتی مواجه شد. برخی شنیده ها حاکی از آن است که این چهره مطرح موسیقی آذربایجان احتمالا سال آینده در تهران کنسرت خواهد داشت. عالم تاکنون 9 آلبوم موسیقی رسمی منتشر کرده است. او یک دختر به نام فرغانه دارد که به همراه پدرش 3 آلبوم منتشر کرده است. در سال های اخیر کنسرت های علم به همراه دخترش اجرا شده است. این موضوعی است که امکان کنسرت آنها در ایران را کمرنگ می کند. قاسم اف یکی از چهره های محبوب موسیقی سنتی ایران است و بارها از موسیقی ایرانی و چهره های ملی این موسیقی مانند محمدرضا شجریان تمجید کرده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا