اخبار روز

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع یک بیماری خطرناک!/جزئیات

یک کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: تب دنگی در این دهه به یک تهدید بزرگ در جنوب ایالات متحده، جنوب اروپا و بخش‌هایی از آفریقا تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز: به گفته این کارشناس، شرایط به دلیل دمای بالای هوا بیشتر در معرض شیوع پشه های ناقل این عفونت است. این بیماری از دیرباز در بسیاری از مناطق آسیا و آمریکای لاتین بلای جان بوده و تخمین زده می شود که سالانه حدود 20000 مرگ و میر را در پی داشته باشد.

شیوع این بیماری از سال 2000 در سراسر جهان هشت برابر شده است که بیشتر به دلیل تغییرات آب و هوایی و افزایش جابجایی جمعیت و شهرنشینی است. سال گذشته (2022) 4.2 میلیون مورد از این بیماری در سراسر جهان گزارش شده است. در همین حال، بنگلادش در حال حاضر با بیش از 1000 مرگ و میر، بدترین شیوع بیماری را در این کشور تجربه می کند.

«جرمی فارار»، متخصص بیماری‌های عفونی در سازمان بهداشت جهانی، گفت: «ما باید در مورد تب دنگی با جدیت بیشتری صحبت کنیم.»

وی افزود: باید کشورها را برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری آماده کنیم.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع این بیماری خطرناک

فارار گفت که این عفونت احتمالاً در بخش‌هایی از ایالات متحده، اروپا و آفریقا – همه مناطقی که تاکنون شیوع محدودی در آن‌ها وجود داشته است – گسترش می‌یابد و بومی می‌شود، زیرا گرمایش جهانی شرایطی را برای پشه‌ها ایجاد می‌کند تا بیشتر گسترش یابند.

وی همچنین هشدار داد که این وضعیت فشار شدیدی را بر سیستم های بیمارستانی در بسیاری از کشورها وارد می کند. کارشناسان می گویند اکثر افرادی که به دنگی مبتلا می شوند هیچ علامتی ندارند، به این معنی که بروز جهانی این بیماری احتمالاً بسیار بیشتر از ارقام گزارش شده است.

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد، اما واکسنی برای این بیماری وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی اخیراً تزریق واکسن  Takeda Pharmaceuticals’ (۴۵۰۲.T) Qdenga  را برای کودکان شش تا 16 ساله در مناطقی که این عفونت یک مشکل بهداشت عمومی مهم است توصیه کرده است.

این بیماری توسط پشه ای به نام پشه آئدس به افراد منتقل می شود.

تب دنگی با علائمی مانند تب، سردرد، حالت تهوع و درد مفاصل خود را نشان می دهد. کارشناسان می گویند: با وجود تغییرات آب و هوایی، افزایش دما، بارندگی بیشتر و افزایش سفرهای بین المللی، مناطق بیشتری از جهان ممکن است تحت تأثیر تب دنگی قرار بگیرند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا