به گزارش ایمنا، این روزها به سختی می توان ویژگی های معماری خوب را تعیین کرد زیرا هنوز بحث های زیادی در مورد معنای واقعی «معماری» وجود دارد. ویترویوس، معمار مشهور رومی، بیش از دو هزار سال پیش سه ویژگی معماری خوب را تعریف کرد: دوام، مفید بودن و زیبایی. بر اساس این ویژگی ها می توان منحصر به فردترین سازه های معماری را از معابد گرفته تا خانه های اپرا و موزه ها معرفی کرد.

کتابخانه کانزاس سیتی، میزوری ایالات متحده آمریکا

نمایی از ساختمان کتابخانه عمومی کانزاس سیتی، ساخته شده در سال 2004، قفسه کتاب جامعه کتابخانه را نشان می دهد که شامل 22 کتاب برجسته به ابعاد 25 در 9 فوت است. این قفسه کتاب در واقع ساختار پارکینگ کتابخانه را پنهان می کند و نتیجه یک طراحی مشترک بین معماران ساختمان و اعضای جامعه برای هویت بخشیدن به ساختار پارکینگ است.

برای معماران ساختمان مهم بود که گاراژ نه تنها کارآمد و مقرون به صرفه باشد، بلکه تأثیر بصری زیبایی در خیابان داشته باشد. برای انتخاب عناوین کتاب‌های نمایش داده شده در این نما، از افراد نظرسنجی شده و کتاب‌هایی که بیشترین تکرار در نظرسنجی را داشتند، توسط هیئت امنای کتابخانه انتخاب شدند. این ساختمان نیز در فهرست عجیب ترین ساختمان های جهان قرار دارد.

برج شانگهای چین

برج شانگهای یک آسمان خراش با ارتفاع 632 متر در ناحیه پودونگ شانگهای چین است. این برج به دلیل طراحی منحصر به فرد خود با الهام از نمادهای سنتی چینی معبد، شاخه بامبو و گلدان شناخته شده است. نمای بیرونی این نوآوری معماری با صفحات شیشه ای منحنی پوشیده شده است که اطراف ساختمان را می پوشاند و شکلی پویا و پیچ خورده به آن می دهد، در حالی که شکل مخروطی برج به کاهش بار باد و تثبیت آن در برابر حرکات باد شدید کمک می کند.

هسته برج شامل 9 لوله فولادی استوانه ای است که توسط یک سری پایه های خارجی و مهاربندهای مورب به هم متصل شده اند. این سیستم سازه ای در نظر گرفته شده است تا به این برج استحکام و پایداری لازم برای مقاومت در برابر بادهای شدید و زلزله را بدهد.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

کره، لاس وگاس ایالات متحده آمریکا

کره لاس وگاس یک ابرپروژه کروی به ابعاد 112 متر ارتفاع و 157 متر عرض است و بزرگترین سازه کروی در جهان محسوب می شود. این طراحی نوآورانه نشان دهنده نمونه ای عالی از معماری تعاملی است که در آن ساختار داخلی و خارجی کره به یک نمایشگر تبدیل می شود. این صفحه نمایش ها مجهز به LADI هستند، مواردی وجود دارند که فیلم های سه بعدی با وضوح 64K را ارائه می دهند.

ساختار منحصربه‌فرد Sphere با گنجایش 18600 نفر، به گونه‌ای طراحی شده است که سرگرمی‌های تماشایی همه جانبه‌ای را ارائه می‌کند که مردم قبلاً هرگز آن را تجربه نکرده‌اند. معماران و مهندسان از فناوری لمسی و آکوستیک در صندلی ها استفاده کرده اند تا تجربه ای فراگیر را برای مهمانان فراهم کنند.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

موزه هنر اتریش، وین اتریش

موزه MUMOK در وین دارای مجموعه گسترده ای از هزاران اثر هنری مدرن و معاصر از قرن 20 و 21 است و بزرگترین موزه هنر در اتریش محسوب می شود. اروین وروم، هنرمند اتریشی، طراح HOUSE ATTACK است که خانه ای وارونه را به عنوان یک شی خارجی روی سقف موزه قرار داده است. این خانه در سال 2006 تکمیل شد و با جرثقیل در بالای سازه قرار گرفته است، نمادی از حریم خصوصی که مانند بمبی در نمای موزه منفجر می شود.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

کاخ پنا، سینترا |

کاخ پنا یک قلعه زیبا در بالای تپه در سینترا، حومه لیسبون است. یکی این یکی از بهترین نمونه های معماری نئورومانتیک در جهان است. این قلعه رنگارنگ توسط فردیناند دوم در سال 1854 به عنوان اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی پرتغال در محل یک صومعه سابق ساخته شد. در داخل محوطه، ترکیبی خیره کننده از معماری قرون وسطی، رنسانس، گوتیک و موری به شکل برج های رنگارنگ، ستون های زینتی و گنبدهای مسی دیده می شود.

کاخ پنا با باغ‌ها و جنگل‌های اطرافش و مناظر بی‌نظیری که کیلومترها امتداد دارد، یکی این یکی از بهترین جاذبه های سینترا و مکانی عالی برای کشف سبک زندگی خانواده سلطنتی پرتغال است.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

برج‌های پتروناس، کوالالامپور مالزی

برج‌های پتروناس که در یک پارک 17 هکتاری سرسبز از حوض‌ها، زمین‌های بازی و مسیرهای پیاده‌روی در پایتخت شلوغ مالزی واقع شده‌اند، به نظر می‌رسد که جاذبه را به چالش می‌کشند. سزار پلی، معمار آرژانتینی-آمریکایی که مرکز مالی جهانی نیویورک و مرکز مالی بین المللی هنگ کنگ را طراحی کرده است، طراح این برج های شگفت انگیز است.

این برج ها با ارتفاع 1483 فوت از 88 طبقه تشکیل شده اند و ویژگی خاص آنها پل آسمانی در طبقات 41 و 42 است که این دو برج را به هم متصل می کند. در طبقه 86 این برج ها یکی این رصدخانه یکی از مجهزترین رصدخانه‌های کوالالامپور است و هر کسی که علاقه‌مند به نجوم است باید حتماً آن را ببیند.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

اسپیس نیدل، سیاتل ایالات متحده آمریکا

سوزن فضایی سازه ای آینده نگر در محله ملکه سیاتل است که به عنوان نماد ملی سیاتل در نظر گرفته می شود. این برج رصدی 605 فوتی برای نمایشگاه جهانی قرن بیست و یکم در سال 1962 ساخته شد. قسمت بشقاب پرنده بالای این برج پاسخی به موضوع نمایشگاه یعنی «عصر فضا» بود و به شیوه‌ای بسیار منحصربه‌فرد طراحی شد و از این طریق شهرت زیادی به دست آورد.

با قدم گذاشتن بر روی سکوی مشاهده سرپوشیده 520 فوتی این برج، می توانید از منظره 360 درجه شهر و چشم انداز آن لذت ببرید. از زمان افتتاح، این سازه نمادی از روحیه نوآورانه و آینده نگر سیاتل باقی مانده است یکی این یکی از سازه های عکاسی شده در جهان است.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

کلیسای هاتکلرمور، ریکیاویک ایسلند

البته سازه های منحصر به فرد ایسلند شامل یخچال های طبیعی و کوه های سر به فلک کشیده است، اما در مرکز شهر ریکیاویک، Hallgrimskirkja که بر روی تپه ای ساخته شده است، منظره ای بی نظیر در چشم انداز شهر است. Hütlkriður بزرگترین کلیسای ایسلند است که در سال 1986 تکمیل شد و به Hütlkriður Petsson، شاعر و کشیش ایسلندی قرن هفدهمی تقدیم شد.

این کلیسا دارای یک برج بلند به ارتفاع 240 فوت به سبک معماری اکسپرسیونیستی است و دارای سه ناقوس، یک شبستان مرکزی و یک سردابه است. می توانید با آسانسور به عرشه دیدبانی این ارگ عظیم بروید و از آنجا از مناظر پانورامای تماشایی ریکیاویک، کوه های اطراف و خلیج فاکس فلوی که از غرب تا گرینلند و آمریکا امتداد دارد، لذت ببرید. کلیسای هتلکریمور یکی این یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری در ریکیاویک است.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

خانه های مکعبی، روتردام هلند

روتردام شهری پر از معماری منحصر به فرد و مدرن است، از جمله خانه های مکعبی که معروف ترین اقامتگاه های مسکونی شهر را تشکیل می دهند. خانه های مکعبی ساخته پیت بلوم که توسط معمار معروف هلندی طراحی شده است، از یک سری مکعب های زرد و خاکستری تشکیل شده است که هر کدام با زاویه خاصی روی یک ستون شش ضلعی قرار گرفته اند. این تاس ها کج به نظر می رسند. هدف از این طراحی استفاده بهینه از فضای داخلی مکعب ها می باشد.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

هتل هانگ نگا، دالات ویتنام

هتل Hằng Nga، همچنین به عنوان “خانه دیوانه” یا “خانه افسانه” شناخته می شود، یک ساختمان غیر متعارف است که توسط معمار ویتنامی Dang Viet Nga طراحی شده و با سرمایه خود ساخته شده است. طراحی کلی ساختمان شبیه یک درخت غول پیکر است که دارای عناصر طراحی مجسمه مانند حیوانات، قارچ ها، تار عنکبوت و غارها است.

این معمار از نقاشی های دستی به جای نقشه های چاپی برای طراحی و ساخت ساختمان استفاده کرد و صنعتگران غیر ماهر را برای ساخت هتل استخدام کرد. این روند روحیه خلاق معمار را نشان می دهد. هتل هانگ نگا با پنج طبقه و اتاق های متفاوت در هر طبقه، تنها هتل اکسپرسیونیستی در جهان محسوب می شود.

ساختمان هایی که معماری سنتی را به چالش می کشیدند

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما