در قرن شانزدهم در هلند ضرب المثلی رایج بود که می‌گفت: «یک زن می‌تواند سر و صدا کند، دو زن می‌توانند دردسر درست کنند، سه زن می‌توانند بازاری باز کنند، چهار زن می‌توانند دعوا کنند، پنج زن ارتش هستند و در برابر شش زن. حتی یک زن اسلحه به طرف شیطان پرتاب می کند.

به گزارش فرادید، برخی از مورخان هنر تصور می کنند تابلویی به نام «سلام دیوانه» یا «مگ دیوانه» اثر نقاش مشهور هلندی دوره رنسانس، «پیتر بروگل مهتر» تصویری نمادین از این نوع نگاه به زنان است. نگاهی که زنان را موجوداتی عمیقاً قدرتمند می بیند که گاه نه تنها از کل دنیا بلکه حتی جهنم را غارت می کنند.

جزئیات نقاشی؛ موجودی شبیه ترکیبی از قورباغه، ماهی و انسان که در جهنم مرغ می‌گیرد.

در حالی که پیتر بروگل مهتر معمولاً بیشتر به خاطر نقاشی‌هایش از صحنه‌های ساده روستایی شناخته می‌شود، او همچنین در شوکه کردن مخاطبان خود مهارت داشت. لین هویت، زندگینامه نویس بروگل، می نویسد: “او مانند کارگردانان فیلم های ترسناک، سعی می کرد به تمام حواس مخاطب متوسل شود تا ترس و لذت را همزمان برانگیزد.”

زنی که جهنم را غارت می کند; صحنه های عجیب نقاشی 450 ساله

جزئیات نقاشی؛ زنان در حال شکنجه شیاطین، ماهی‌های آدمخوار و موجودات مارمولک‌مانند کلاهدار که از مجرای فاضلاب جهنم بیرون می‌آیند.

این در هیچ کجا به اندازه نقاشی دیوانه او در سال 1561 مشهود نیست. در این نقاشی که سبک و سیاق آن از نقاشی های هیرونیموس بوش الهام گرفته شده است، نقاش ما را به اعماق جهنم می برد و ارتشی از زنان را به رهبری زنی به نام «مد مگ» به تصویر می کشد که در حال غارت جهنم، شکنجه و آزار موجودات هستند. جهنم و از بین بردن دارایی های آنجا را نشان می دهد.

زنی که جهنم را غارت می کند; صحنه های عجیب نقاشی 450 ساله

خلاقیت بروگل در خلق موجودات فانتزی ترسناک در گوشه و کنار این تابلو به چشم می خورد.

پیتر بروگل در این نقاشی قدرت بزرگ مگ دیوانه را با اندازه تصویرش (در مقایسه با سایر افراد و موجودات نقاشی) به نمایش گذاشته است. علاوه بر این با پوشیدن لباس های رزمی، ظاهری خشن و مردانه به او بخشیده است. در این تصویر، مگ به نظر می رسد که به سمت دهان باز یک چهره جهنمی حرکت می کند. تصویری که می تواند استعاره ای از مسیری به اعماق جهنم باشد. در این حال زنبیلی در دست دارد که آنچه را غارت کرده در آن گذاشته است.

زنی که جهنم را غارت می کند; صحنه های عجیب نقاشی 450 ساله

جزئیات نقاشی؛ مگ دیوانه به سمت دهان جهنم می رود

یکی یکی از شاهکارهای بروگل در این نقاشی این است که او آن را مکانی برای آمیختگی عجیب خیال و واقعیت به تصویر کشیده است. وقتی به جزئیات شگفت انگیز این نقاشی توجه می کنیم، موجودات جهنمی را می بینیم که شکل های بسیار عجیبی دارند و اعمال عجیبی انجام می دهند؛ از موجودی قورباغه‌مانند که چند جوجه جهنمی را از داخل یک تخم بزرگ می‌گیرد تا یک ماهی چهار پا که در داخل چیزی به دام افتاده است که شبیه یوغ است. این جزئیات خیره کننده، وحشتناک و تا حدی طنز آمیز تخیل شگفت انگیز پیتر بروگل مهتر را به نمایش می گذارد.

زنی که جهنم را غارت می کند; صحنه های عجیب نقاشی 450 ساله

حتی کوچکترین جزئیات نقاشی با به تصویر کشیدن صحنه های آخرالزمانی و عجیب با تخیل مخاطب بازی می کند.

تعابیر مختلفی از این نقاشی وجود دارد، از جمله برخی از محققان که آن را به عنوان کاوشی در فرهنگ جنسیتی جامعه هلندی در قرن شانزدهم خوانده‌اند. با توجه به این رویکرد می توان این نقاشی را بررسی قدرت زنانه دانست.

زنی که جهنم را غارت می کند; صحنه های عجیب نقاشی 450 ساله

تصویر کامل نقاشی

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما