دانستنی ها

زنگ خطر شیوع تب دنگی به صدا درآمد

نوید شفیق گفت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آلوده به انسان منتقل می شود.

گزارش مهر با عنوان این مقاله وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت جهان در معرض ابتلا به تب دنگی هستند، افزود: تب دنگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان مشاهده می شود. بیشتر موارد تب دنگی بدون علامت هستند یا علائم خفیفی دارند، اما موارد شدید می تواند کشنده باشد.

شفیق با اشاره به علائم تب دنگی مانند تب بالا، سردرد، بدن درد، حالت تهوع و بثورات پوستی، ادامه داد: تب دنگی درمان خاصی ندارد و معمولا با مسکن کنترل می شود.

وی افزود: پیشگیری و کنترل دنگی به کنترل ناقل آن (پشه) بستگی دارد. استفاده از لباس های محافظ، توری های ضد پشه، حشره کش ها و از بین بردن مکان های پرورش پشه از راه های پیشگیری است.

شفیق با عنوان این مقاله با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از کشورها در راستی آزمایی، مدیریت، گزارش و کنترل شیوع دنگی حمایت می کند، گفت: واکسنی برای گروه سنی 6 تا 16 سال در مناطق پرخطر تایید شده است.

در موارد شدید تب دنگی، علائم بیماری مانند درد شدید شکم، استفراغ مداوم، تنفس سریع، خونریزی لثه یا بینی، خستگی، بی قراری و وجود خون در استفراغ یا مدفوع پس از کاهش تب ظاهر می شود. و تشنگی شدید، پوست رنگ پریده، سرد و ضعیف می شود.

این متخصص مراقبت ویژه تصریح کرد: افرادی که این علائم شدید را دارند سریعا به پزشک مراجعه کنند. پس از بهبودی، افراد ممکن است برای چند هفته احساس خستگی کنند.

وی افزود: در صورت وجود علائم معمولا 4 تا 10 روز پس از عفونت شروع می شود.

شفیق همچنین در مورد مدت زمان بیماری گفت: در صورت وجود علائم معمولا بین 2 تا 7 روز طول می کشد. در بیشتر موارد خفیف، افراد ظرف یک تا دو هفته بهبود می یابند.

وی به پیشگیری از تب دنگی اشاره کرد و افزود: استفاده از لباس های محافظ که قسمت بیشتری از بدن را بپوشاند. استفاده از پشه بند برای خواب در روز ترجیحاً استفاده از تورهای حشره کش، نصب توری روی پنجره ها، استفاده از حشره کش های حاوی DEET، Picaridin یا IR3535 روی پوست، استفاده از اسپری و مه پشه، جلوگیری از پرورش پشه با ساماندهی محیط و حذف مکان های احتمالی . تخم پشه، درپوش هفتگی، زهکشی و تمیز کردن منابع ذخیره آب خانگی، مانند ظروف پر از زباله جامد و آب راکد، و استفاده از حشره کش های مناسب در منابع ذخیره آب در فضای باز. مهمترین راه پیشگیری، جلوگیری از دسترسی پشه ها به محل تخم ریزی آنها با اقدامات مدیریتی و زیست محیطی است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا