دانستنی ها

زنان نباید این امتحانات ضروری سالانه را از دست بدهند

سلامت زنان یکی از مولفه های مهم بهداشت عمومی است. به همین دلیل، کارشناسان فعال در حوزه سلامت زنان معتقدند که باید برنامه‌ریزی چک‌آپ سالانه برای اطمینان از سلامت جسمانی زنان برای مراقبت‌های پیشگیرانه در برابر بیماری‌های زنان انجام شود.

به گزارش ایرنا، سودابه درویش، جراح و متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است: نظارت بر بیماری های زنان و مراجعه به پزشک نباید در زمان بیماری انجام شود، زیرا اغلب این بیماری ها به صورت مخفیانه ایجاد می شوند و در یک نقطه ظاهر می شوند. زمان معین و متوجه شوید که ممکن است هیچ شانسی برای درمان وجود نداشته باشد. وی معتقد است برای مراقبت های پیشگیرانه از بیماری های زنان باید معاینات دوره ای یا اقدامات درمانی به موقع و در اسرع وقت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه انجام آزمایش های غربالگری و معاینات فیزیکی برای تشخیص زودهنگام بیماری ها ضروری است، می گوید: زمانی که بیماری به موقع تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر می شود.

این مدرس دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه معاینه کامل زنان شامل آزمایش های زیادی است، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از زنان تصور می کنند که معاینه فقط یک آزمایش پاپ اسمیر است و سالی یک بار این آزمایش را انجام می دهند، اما حقیقت این است که تست پاپ اسمیر یکی از لیست طولانی معاینات زنان است که تنها بخش کوچکی از آن است.

بنابراین مهم ترین آزمایشاتی که زنان باید هر سال انجام دهند چیست؟ در این مقاله می خواهیم با مهم ترین این تست ها برای خانم ها آشنا شویم:

نمونه برداری از سلول های دهانه رحم

به طور کلی توصیه می شود که زنان بین 21 تا 65 سال هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

تغییرات سلولی می تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد و از آنجایی که ویروسی به نام HPV تأثیر زیادی بر سرطان دهانه رحم دارد، پزشک ممکن است آزمایش HPV و تزریق واکسن را توصیه کند.

معاینه لگن

این معاینه فقط چند دقیقه طول می‌کشد و پزشک هرگونه ناهنجاری را بررسی می‌کند. با این آزمایش می توان کیست تخمدان، عفونت، میوم رحم و علائم احتمالی سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.

کنترل چرخه قاعدگی

بخشی از معاینه زنان مربوط به خودآزمایی است، زنان باید به چرخه قاعدگی توجه داشته باشند زیرا چرخه قاعدگی یک فرآیند هورمونی است که هر ماه در بدن زن رخ می دهد تا بدن را برای بارداری احتمالی آماده کند.

اگر خانم ها متوجه هر گونه بی نظمی در این چرخه شدند، باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنند تا علت این مشکل مشخص شود.

تغییرات در چرخه قاعدگی در موارد نادر می تواند نشان دهنده مشکلاتی مانند فیبروم، عفونت واژن، سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم تعادل هورمونی، بیماری التهابی لگن، اندومتریوز و سرطان آندومتر باشد.

تشخیص سرطان تخمدان

در معاینه لگن، اندازه و شکل تخمدان ها و رحم بررسی می شود. معاینه لگن برخی از سرطان های زنانه را تشخیص می دهد، اما تشخیص تومورهای اولیه تخمدان با این روش دشوار و حتی گاهی غیرممکن است.

برای تشخیص سرطان تخمدان باید سونوگرافی و آزمایش خون انجام شود.

آزمایش ویتامین های بدن و کنترل قند و چربی

یکی از آزمایشات مهم برای زنان بررسی سطح ویتامین، آهن و کم خونی است. بدن به ویتامین ها و ریزمغذی ها به مقدار کم نیاز دارد. اگر از آنها به اندازه کافی استفاده نشود، عوارضی ایجاد می کند.

می توانید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید و از پزشک خود بخواهید که این آزمایش را برای شما تجویز کند.

سطح قند و چربی خون در زنان بالای 45 سال باید بررسی شود.

علاوه بر این، بررسی هورمون تیروئید و پوکی استخوان باید در سن 65 سالگی انجام شود.

ماموگرافی

ماموگرافی آزمایشی برای تشخیص سرطان سینه است. این آزمایش شامل فشردن تابش اشعه ایکس بین صفحات ویژه است. با بررسی تصاویر ایجاد شده توسط این دستگاه می توان سرطان سینه را تشخیص داد.

پزشکان مدت هاست در مورد زمان و دفعات ماموگرافی بحث کرده اند. افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد و غربالگری های مکرر ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد.

بنابراین طبق آخرین دستورالعمل ها توصیه می شود خانم ها از سن 40 سالگی سالی یک بار یا هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.

اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید، بهتر است با متخصص زنان خود در مورد شروع معاینه پستان صحبت کنید.

معاینه پوست

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، زنان باید هر ماه پوست خود را در خانه چک کنند. زیرا بروز سرطان پوست در زنان زیاد است. پوست تمام بدن را بررسی کنید. به دنبال خال های جدید یا تغییرات در خال های موجود باشید. اینها ممکن است علائم اولیه سرطان پوست باشند.

اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستید یا اگر فردی در خانواده شما مبتلا به سرطان پوست است، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید و در مورد دفعات معاینه سوال کنید.

تست کولونوسکوپی

زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند یا سابقه خانوادگی سرطان کولون دارند و زنان بالای 50 سال باید هر 2 تا 5 سال یکبار تحت نظر پزشک کولونوسکوپی انجام دهند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا