اخبار روز

زنان با کمک این رژیم غذایی ژاپنی به سلامت مغز بهتری دست خواهند یافت

بیش از 55 میلیون نفر در حال حاضر از زوال عقل و بیماری هایی رنج می برند که با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. متاسفانه این مشکل رو به افزایش است و پیش بینی می شود در چند دهه آینده شاهد افزایش چند برابری بیماران مغزی باشیم.

رژیم غذایی سنتی ژاپنی سلامت مغز را تضمین می کند

به گزارش گجت نیوز، تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که عوامل مختلفی در بروز زوال عقل نقش دارند. البته ما نمی توانیم همه را تغییر دهیم. به عنوان مثال، اگر این مشکل در ژنتیک شما باشد، هیچ کاری نمی توانید برای آن انجام دهید.

با این حال، ما می توانیم سایر عوامل تاثیرگذار را تغییر دهیم. مطالعات همچنین نشان می دهد که برخی از عادات سبک زندگی نامناسب مانند سیگار کشیدن، اضافه وزن بسیار و عدم ورزش با زوال عقل مرتبط هستند.

علاوه بر این، دانشمندان چندین سال است که در حال بررسی نقش غذا در ایجاد و گسترش بیماری های مغزی هستند. به عنوان مثال، مطالعات مختلف نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت مغز داشته باشد. ظاهراً این رژیم غذایی خاص بر برخی پارامترهای ذهنی (حجم مغز، حالت ماده سفید و ضخامت قشر مغز) تأثیر مثبت دارد.

اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی ژاپنی نیز می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت مغز داشته باشد. در واقع می توان گفت رژیم غذایی غربی زوال عقل را تسریع می کند.

البته ژاپنی ها عموما به طول عمرشان معروف هستند. به عنوان مثال، در استان اوکیناوا، ژاپن، افراد بیش از 100 سال زیادی زندگی می کنند. به همین دلیل اوکیناوا را منطقه آبی نیز می نامند. به معنای مکانی است که مردم برای مدت طولانی در آن زندگی می کنند. دانشمندان گمان می کنند که طول عمر این افراد تا حدی به رژیم غذایی خاص آنها مرتبط است.

رژیم غذایی ژاپنی ها به طور کلی از غذاهایی مانند برنج، ماهی، صدف و میوه ها (به ویژه مرکبات) تشکیل شده است. با این حال، چیزی که این رژیم را منحصر به فرد می کند، غذاهای سنتی ژاپنی است. این غذاها عبارتند از میسو، جلبک دریایی، خیار، چای سبز، سویا و قارچ. همچنین در این رژیم، فرد مقدار کمی گوشت قرمز و قهوه مصرف می کند.

درست است که رژیم غذایی ژاپنی می تواند اثرات مثبتی بر سلامت مغز داشته باشد، اما به طور خاص برای پیشگیری از بیماری ها طراحی نشده است. این رژیم صرفاً نشان دهنده عادات فرهنگی مردم این منطقه است. به عبارت دیگر ژاپنی ها همیشه از این ترکیبات به عنوان غذا لذت برده اند.

زنان با کمک این رژیم غذایی ژاپنی به سلامت مغز بهتری دست خواهند یافت

اما چگونه مشخص شد که رژیم غذایی ژاپنی با سلامت مغز مرتبط است؟ برای این منظور، دانشمندان 1636 ژاپنی بین 40 تا 89 سال را مورد بررسی قرار دادند. در مرحله اول، از شرکت کنندگان خواسته شد که هر آنچه را که در طول سه روز خورده و نوشیده اند را یادداشت کنند. همچنین دوربین هایی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت تا قبل و بعد از هر وعده غذایی عکس بگیرند.

در واقع، محققان می خواستند در مورد مواد تشکیل دهنده و مقدار غذای مصرفی مطمئن شوند. علاوه بر این، ترکیب یادداشت‌ها و عکس‌ها به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا اطلاعات دقیق‌تری درباره میزان مواد مغذی دریافتی یک فرد به دست آورند. آنها همچنین توانستند به طور جامع عادات غذایی شرکت کنندگان را مستند کنند. نتایج نشان داد که 589 نفر از شرکت کنندگان از یک رژیم غذایی سنتی ژاپنی پیروی کردند.

نکته جالب این بود که 697 نفر نیز از رژیم غذایی غربی پیروی کردند. رژیم غذایی سرشار از غذاهای پرچرب، نوشیدنی های الکلی و کربوهیدرات های فرآوری شده. تعداد کمتری از مردم (350 نفر) از رژیم غذایی خاصی پیروی کردند که حاوی نسبت بیشتری از غذاهای گیاهی (سبزیجات، غلات و میوه ها) و محصولات لبنی بود.

داده های بیشتری برای تعیین تأثیر رژیم غذایی ژاپنی بر سلامت مغز جمع آوری شد. به عنوان مثال، سوالاتی در مورد سبک زندگی افراد، سابقه زوال عقل در اطرافیان، سیگار کشیدن، میزان ورزش روزانه و سابقه مشکلاتی مانند دیابت یا سکته مغزی پرسیده شد. این روش به دانشمندان کمک کرد تا تأثیرات رژیم غذایی ژاپنی بر سلامت مغز را با جزئیات بیشتری مطالعه کنند.

آنها سپس میزان پیشرفت آتروفی مغز را در یک دوره دو ساله ارزیابی کردند. وضعیت آتروفی مغز را می توان به راحتی با استفاده از تصاویر MRI بررسی کرد.

البته تضعیف نورون های مرتبط با افزایش سن می تواند نشانه زوال عقل و کاهش عملکرد ذهنی باشد. در نهایت، مشخص شد که زنانی که از رژیم غذایی سنتی ژاپنی استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از رژیم غذایی غربی استفاده می‌کنند، سلامت مغز بهتری دارند.

متأسفانه دانشمندان نتوانستند به نتیجه نهایی در مورد اثرات رژیم های گیاهخواری و لبنیات برسند. این تا حدودی به دلیل تعداد کم پیروان این رژیم است.

جالب اینجاست که تأثیر رژیم غذایی ژاپنی بر سلامت مغز تنها در زنان مشاهده شد. به عبارت دیگر میزان آتروفی مغز در مردان به مدت دو سال در همین حد بود و رژیم غذایی ژاپنی یا غربی نمی توانست تاثیر خاصی داشته باشد.

دانشمندان گمان می کنند که دلایل متعددی برای این نتایج عجیب وجود دارد. این مشکل ممکن است به تفاوت های بیولوژیکی بین زن و مرد مربوط باشد. به عنوان مثال، برخی از مواد مغذی مانند منیزیم و استروژن های گیاهی (موجود در ماهی، قارچ و حبوبات) اثر محافظتی بسیار بیشتری بر روی مغز زنان دارند.

البته عدم تاثیر رژیم غذایی ژاپنی بر سلامت مغز مردان نیز ممکن است به سبک های مختلف زندگی مرتبط باشد. به عنوان مثال، عوامل منفی مانند سیگار کشیدن در مردان بیشتر است. علاوه بر این، مردان بیشتر از زنان رژیم غذایی ژاپنی را کنار می گذارند و نودل و الکل مصرف می کنند. در هر دو مورد، آتروفی مغز ممکن است رخ دهد.

رژیم غذایی ژاپنی شامل غذاهای غنی از ویتامین ها، پلی فنول ها، فیتوکمیکال ها و چربی های غیر اشباع است. همه این مواد به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده اند. به عبارت ساده تر، این رژیم غذایی ژاپنی بهترین شرایط را برای سلامت مغز و عملکرد نورون ها فراهم می کند.

البته رژیم غذایی ژاپنی ها نه تنها برای سلامت مغز زنان مثبت است، بلکه می تواند سلامت کلی افراد را نیز بهبود بخشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا