دانستنی ها

زنان باید مراقب این بیماری «زنانه» باشند!

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ورزش باعث کاهش بروز و روند درد آندومتریوز می شود. علاوه بر این، تغذیه مناسب و مصرف کمتر غذاهای حیوانی به ویژه گوشت قرمز، رژیم گیاهخواری و پرهیز از سیگار و الکل نیز در کاهش روند بیماری موثر است.

به گزارش فارس، آندومتریوز بیماری حاد و پیچیده ای است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم به نام آندومتر خارج از محل طبیعی خود در سیستم رحم رشد می کند. این وضعیت لوله های فالوپ، بافت های لگنی و حتی تخمدان ها را که به طور معمول در تولید تخمک و فرآیند تخمک گذاری نقش دارند، تحت تاثیر قرار می دهد و باعث تشکیل کیسه و تشکیل توده های غیرطبیعی مانند آندومتریوما و کیست های آندومتریوز می شود. جالب است بدانید یکی یکی از عوارض جانبی آندومتریوز، نفوذ آندومتر به بافت پوشاننده لگن است که می تواند منجر به چسبندگی بافت ها و اندام های داخلی شود. این وضعیت می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد و حتی منجر به ناباروری شود.

او تاکید کرد که یکی یکی از عوارض بیماران نابارور این است که در معاینه فرد با این بیماری مواجه می شویم. در این حالت لوله ها و تخمدان ها حاوی حفره لگنی هستند و چسبندگی هایی که در لگن ایجاد می شود و آناتومی دستگاه تناسلی را مختل می کند با رسیدن اسپرم به تخمک از لقاح جلوگیری می کند و حتی در صورت لقاح باعث ناباروری می شود. پس از اتمام، میزان لانه گزینی به دلیل التهاب در لگن کاهش می یابد.

دکتر. سحاخیز افزود: تشخیص آندومتریوز در انسان ضد باروری است. از آنجایی که درمان دارویی برای خانمی که می‌خواهد باردار شود، موثر نخواهد بود، بنابراین باید با درمان جراحی از عوارض جلوگیری کرد و از روش‌های کمک باروری استفاده کرد.

نسرین سحرخائز، استاد زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد آندومتریوز و ارتباط آن با ناباروری گفت: خون قاعدگی آندومتر نامیده می شود که این بافت در هر سیکل قاعدگی ریزش می کند بافت آندومتر خارج از حفره است.

وی با بیان اینکه شایع ترین محل ابتلا به این بیماری حفره لگن است، گفت: این بافت می تواند در تخمدان ها، لوله ها و رباط های رحمی و برخی از قسمت های لگن مانند مثانه و روده ته نشین شود. از آنجایی که بافت آندومتر به دنبال چرخه قاعدگی به داخل حفره رحم می افتد، این بافت ها به صورت هورمونی واکنش نشان می دهند و علائمی مانند خونریزی، درد لگن و التهاب ایجاد می شود.

علت آندومتریوز هنوز ناشناخته است

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه هنوز علت این بیماری به طور کامل مشخص نشده است، تصریح کرد: عوامل زیادی در بروز آن نقش دارند. یکی یکی از نظریه های مطرح شده بازگشت خون قاعدگی است، یعنی همزمان با خروج خون قاعدگی از دهانه رحم، از طریق لوله ها وارد حفره رحم نیز می شود. در این حالت، بافت سلول‌های آندرومتریال که هنوز زنده هستند نیز از بین می‌رود. در حفره لگن کاشته می شود.

سقط جنین یکی از عوارض اندومتریوز است

این مدرس دانشگاه ارتباط آندومتریوز و ناباروری را اینگونه تشریح کرد: یکی از عوارض این بیماری افزایش احتمال سقط جنین است. درد لگن، پارگی خود به خود کیست ها به دلیل درمان درمان نشده و علائم حاد شکمی در دوران بارداری و خارج از آن از دیگر عوارض آندومتریوز هستند.

سحرخائیز با تصور اینکه این امر در بسیاری از زنان امکان پذیر است، افزود: البته همه این افراد مبتلا به اندومتریوز نیستند، یعنی علاوه بر بازگشت خون قاعدگی، زمینه ژنتیکی فرد نیز برای ادامه این روند مهم است. پیشرفت می کند، بنابراین سیستم ایمنی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

وی با بیان اینکه احتمال بروز این بیماری در خواهران دوقلو وجود دارد، گفت: مشکلات هورمونی، احتمال ابتلای افراد اقوام نزدیک به این بیماری، افراد مبتلا به اختلالات مادرزادی رحم یا تنگی دهانه رحم، مسیر کانال خروج خون، مانند دیواره های مادرزادی که در واژن وجود دارد و مانع از خروج خون می شود. همه اینها باعث رفلاکس بیشتر می شوند و در کسانی که ناهنجاری های مادرزادی در شکل رحم دارند بیشتر دیده می شود.

فلوشیپ ناباروری و لقاح آزمایشگاهی سن اپیدمی این بیماری را به دلیل وابستگی به هورمون ها در دوره ای که فرد سیکل قاعدگی دارد اعلام کرد.

به گفته سحرخیز، بیشترین میزان ابتلا به این بیماری در سنین 25 تا 35 سالگی است که سن باروری زنان است اما در دوران پیش از نوجوانی و یائسگی نیز بروز می کند. این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه ممکن است فردی علائم این بیماری را نداشته باشد، گفت: در مطالعاتی که در جمعیت عمومی بیان شد، ممکن است بین یک تا هفت درصد باشد.

مهمترین علامت آندومتریوز

وی با بیان اینکه اصلی ترین علامت این بیماری درد است، افزود: این بیماری در افراد مبتلا به درد مزمن لگن به ویژه در سنین نوجوانی شایع است. میزان ابتلا در دختران زیر 20 سال 25 تا 28 درصد اعلام شد. این بیماری در 47 درصد افرادی که به دلیل درد مجبور به لاپاراسکوپی می شوند شایع است.

سحرخائیز بروز این بیماری را در افرادی که به دلیل ناباروری به پزشک مراجعه می کنند 25 تا 40 درصد عنوان کرد. وی با تاکید بر بروز درد در دوران قاعدگی، درد مزمن لگن، ناباروری یا توده های تخمدانی از علائم اصلی این بیماری است، گفت: مشکلات مثانه و ادرار و جریان خون، اختلال در عملکرد روده مانند ترشح خون و درد در هنگام اجابت مزاج قاعدگی نامنظمی یا لکه بینی، کمردرد و خستگی مزمن از علائم کمتر شایع در افراد است و حتی می توان این بیماری را طی جراحی دیگری تشخیص داد.

این متخصص زنان و زایمان مهمترین راه تشخیص بیماری را وجود علائم ذکر شده عنوان کرد و گفت: سونوگرافی توده ها در تخمدان به تشخیص وجود کیست در تخمدان کمک می کند . به گفته سحرخیز، دنیا به سمتی می رود که از جراحی برای تشخیص بیماری استفاده نمی شود و تشخیص و درمان با توجه به علائم و معاینه بیمار انجام می شود.

وی با اشاره به تقسیم بندی این بیماری به سه دسته خفیف، متوسط ​​و شدید گفت: برای درمان مرحله اول و دوم از داروهای کم خطرتر و روش های ساده تر و کم هزینه تر استفاده می شود و در گام اول درمان دارویی انجام می شود. استفاده می شود و در مرحله بعدی به جراحی متوسل می شود.

این بورسیه ناباروری و لقاح آزمایشگاهی با بیان اینکه تجویز داروهای ضدالتهابی و قرص های ضد بارداری ترکیبی اولین روش درمانی در درمان پزشکی محسوب می شود، گفت: درمان های جراحی برای افرادی که قصد باردار شدن دارند انجام می شود اما به طور کلی به عنوان یک درمان جراحی استفاده می شود. تا حد امکان کار نمی کند؛ در زنان جوان باید تا حد امکان از جراحی اجتناب شود و از آن استفاده شود، زیرا عوارضی برای بارداری زنان ایجاد می کند، ذخیره تخمدان را در آینده کاهش می دهد، ممکن است منجر به یائسگی زودرس شود و باروری از بین می رود یا به حداقل می رسد. آنها با تجویز درمان های پزشکی و پزشکی بیماری های خود را کنترل و درمان می کردند.

سحرخیز به زنان توصیه می کند زودتر ازدواج کنند و باردار شوند. زیرا بارداری در پیشگیری از پیدایش و پیشرفت بیماری بسیار کمک می کند و حتی یک روش درمانی نیز محسوب می شود. از طرفی لازم است پزشک با معاینه فرد و انجام سونوگرافی تشخیص و سطح بیماری را مشخص کند که بر اساس آن بیمار نمی تواند با خوددرمانی بیماری را کنترل کند.

وی تاکید کرد: بین درد و شدت بیماری ارتباطی وجود ندارد، یعنی ممکن است بیماری در فرد شدید باشد اما میزان درد در فرد خفیف باشد و بالعکس. توضیح داده شده است که توده های تخمدانی ممکن است در آینده به سرطان تبدیل شوند، به خصوص در افرادی که توده تخمدانی در سنین بالای 40 سال تشخیص داده می شود یا اندازه آنها افزایش یافته و رشد می کند.

متخصص زنان و زایمان گفت: یکی از عوارض این بیماری در بارداری افزایش احتمال سقط جنین است. درد لگن، پارگی خود به خود کیست ها به دلیل درمان درمان نشده و علائم حاد شکمی در دوران بارداری و خارج از آن از دیگر عوارض آندومتریوز هستند.

بیماری که داروها نمی توانند آن را درمان کنند

با تاکید بر اینکه این بیماری با دارو برطرف نمی شود، بیماری پیش رونده است، یعنی تا زمانی که فرد سیکل های قاعدگی و هورمونی داشته باشد، بیماری فقط با جراحی برطرف می شود. این عمل که با برداشتن تمام ضایعات رحم، لگن و روده انجام می شود، به معنای رفع قطعی بیماری نیست. به گفته سحرخیز، آندومتریوز می تواند به حفره شکم و لگن و همچنین از طریق سلول های خونی یا دیافراگم به قفسه سینه سرایت کند که می تواند در ریه ها و ایمپلنت ها ایجاد شود و علائم حاد، خلط خونی و ترشح در دوره قاعدگی ایجاد کند. درد شدید ایجاد می کند؛ بنابراین این بیماری می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند. این را هم به این بورسیه ناباروری و لقاح آزمایشگاهی اضافه کردیم: خونریزی بینی و خلط خونی در دوران قاعدگی از علائم اندومتریوز است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا