دانستنی ها

زنان باردار به این غذاها نزدیک نشوید!

دوران بارداری یکی از دوران خیلی مهم مادر و جنین است که تغذیه نامناسب عوارض جبران ناپذیری دارد.

 این واقعیت را نمی توان انکار کرد که ما در جامعه ای پر از افسانه ها و تابوها زندگی می کنیم که در آن مردم اغلب به جای جستجوی حقیقت واقعی به خرد متعارف پایبند هستند. در این زمینه، بارداری و تغذیه دو موضوعی هستند که در طول تاریخ دستخوش باورهای غلط بوده اند. از زمان‌های قدیم، زنان باردار تشویق شده‌اند که از برخی غذاها برای محافظت از سلامت خود و فرزندان داخل رحم خود اجتناب کنند.

از خطرات احتمالی دوری کنید

امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، جداسازی واقعیت از افسانه و تکیه بر اطلاعات مبتنی بر شواهد در انتخاب رژیم غذایی در دوران بارداری یک ضرورت شده است. در نتیجه، برای محافظت از سلامت مادر، مادران باردار باید از غذاهایی که باید از آنها دوری کنند آگاه باشند زیرا برخی از غذاها ممکن است در واقع خطرات بالقوه ای برای مادر و رحم او ایجاد کنند.

در زیر در مورد غذاهایی که مادران باردار باید از آنها اجتناب کنند صحبت خواهیم کرد:

1- غذاهای خام و نیم پز

مصرف غذاهای خام یا نیم پز، از جمله گوشت، ماهی و جوانه ها، ممکن است احتمال ابتلا به عفونت های انگلی یا باکتریایی مانند سالمونلا، اشریشیا کلی، توکسوپلاسما و لیستریا را افزایش دهد. هم مادر و هم جنین ممکن است توسط این باکتری ها آسیب ببینند که می تواند منجر به عوارضی مانند سقط جنین، زایمان زودرس یا مشکلاتی در رشد جنین شود. از مادران انتظار می رود که برای کاهش خطرات احتمالی، وعده های غذایی خود را کاملا پخته مصرف کنند.

2-گوشت با محتوای جیوه بالا

اگرچه افزودن ماهی به رژیم غذایی گزینه ای مغذی و سالم است، اما زنان باردار باید در مصرف ماهی های حاوی جیوه به خصوص کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی و کاشی ماهی به دلیل وجود جیوه در آنها احتیاط کنند. . مصرف این نوع ماهی در دوران بارداری ممکن است به سیستم عصبی در حال رشد کودک آسیب برساند. برای انتخاب غذاهای دریایی ایمن تر، توصیه می شود از غذاهایی با سطح جیوه پایین تر مانند ماهی قزل آلا، میگو و قزل آلا استفاده کنید.

3- لبنیات غیر پاستوریزه

مادران باردار باید از لبنیات غیر پاستوریزه مانند شیر خام و ماست و پنیرهای نرم مانند پنیر سفید و پنیر آبی پرهیز کنند. از آنجایی که این محصولات ممکن است حاوی باکتری های مضری مانند لیستریا مونوسیتوژنز باشد که می تواند باعث بیماری های جدی و حتی سقط جنین شود، لبنیات پاستوریزه باید اولین انتخاب مادرانی باشد که می خواهند از سلامت خود و فرزند داخل رحم خود محافظت کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا