به گزارش خبر پی ام آپ به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی نقویان رئیس مرکز سیما فیلم در این نشست که ساعت 4 دیروز برگزار شد، گفت. دی ماه در این نشست که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، به روند تولید انبوه در این مرکز توجه کرد و درباره سریال هایی که در مرحله آماده سازی هستند صحبت کرد.

وی در بخشی از سخنان خود درباره تعامل با مراکز پخش استانی در تولید این سریال گفت: با هر استانی فکر یک رویکرد سریالی را داشتیم، اما برای اینکه تداخلی در روند تولید ایجاد نشود، کنار کشیدیم. سریال را در استان ها تولید می کنیم.

نقویان درباره تعامل با نهادهای فعال نیز تصریح کرد: سازمان اوج و فضای هنری که سریال سازی را برای آنتن انجام می دهد، مدیریت کمپ زیر نظر سیمافیلم را دارد. همانطور که گفته شد برخی از استان ها فعال هستند و ما همکاری می کنیم زیرا بودجه استان ها محدود است و برای تولید کار با کیفیت همکاری می کنیم.

ادامه مدل سریال سازی «پایتخت» و «نون.خ» در سایر شهرها و استان ها

رئیس سیمافیلم با بیان اینکه سطح برخی از سریال های استانی پایین بود، یادآور شد: برخی از سریال هایی که تولید و از شبکه های سراسری پخش شد در استان ها تصویربرداری شد و ویژگی های خوبی داشت. مجموعه تلویزیونی «سنجار هان» متعلق به کردستان یکی از این مجموعه های تلویزیونی است. آرزوی من این است که سی استان ما همزمان سریال تولید کنند. البته نباید خیلی آرمان گرایانه نگاه کنیم، بلکه می خواهیم سریال های موفق تلویزیونی مانند «پایتخت» و «نون.خ» دوباره تکرار شوند و این مدل در شهرهای دیگری مانند یزد و لاهجه شیرین یزدی ادامه پیدا کند.

یک سوم سریال اقتباسی است

وی همچنین رویکرد سیمافیلم به اقتباس را اینگونه تشریح کرد: از 18 مجموعه تلویزیونی که داریم تقریباً 6 سریال اقتباسی است. نه تنها اقتباس از کتاب، بلکه اقتباس از رویدادی که در دهه 60 رخ داده است نیز ضروری است. طبق آمار یک دهه اخیر، نود درصد سریال‌های تلویزیونی ملودرام‌های اجتماعی با بالاترین کیفیت هستند، زیرا تولید سریعی دارند و نیاز به استراتژی خاصی ندارند. اما حدود 6 اقتباس از کتاب داریم که اگر اقتباسی از واقعه باشد به 10 اثر می رسد.

سریالی که روی سکوها با نیم درصد بیننده پخش می شود

نقویان در پاسخ به تقابل تریبون ها با کار تلویزیونی خود نیز توضیح داد: همه کار تریبون ها را کنار هم بگذارید، در یک سال به اندازه تلویزیون که قرار است 35 سریال در سال پخش شود تولید نمی کنند. باید سریال های باکیفیت در تلویزیون بسازیم، سالی که من در سیمافیلم بودم، هدف این بود که تعداد را به میزان قابل قبولی برسانیم تا آنتن خالی نشود، قدم بعدی کیفیت است. یا هدف حل برخی از مشکلات تولید بود. مثلاً وقتی برای هر دقیقه بودجه می‌دهیم، تهیه‌کننده باید متعهد باشد که یک دقیقه کار را تمام کند، اما اگر برای قسمتی هزینه کنیم، سریال می‌تواند در یک قسمت با دقیقه‌تر محتوای خوبی ارائه کند، انتظار ما این است که تولیدکنندگان کار با کیفیتی انجام خواهند داد.

وی افزود: با این حال همانطور که هر سال تولیدات با کیفیت در VOD انجام می شود، سریال های با کیفیتی نیز در تلویزیون پخش می شود. وی گفت: آماری دارم که یک سریال روی پلتفرم ها با نرخ یک درصد یا نیم درصد تماشا می شود، یعنی تولیدات خوب و بد وجود دارد اما مثلا روی خوب ها مانور می دهند.

توقف قیمت ها در شبکه خانگی به دلیل هزینه های بالا

نقویان در بخشی دیگر از سخنان خود درباره دستمزد در شبکه نمایش خانگی گفت: اگر در تلویزیون پرهزینه کار خوبی انجام دهیم با پیام های بازرگانی پرداخت می شود. VOD ها نوعی لجام گسیختگی در پرداخت ها دارند که کار را برایشان سخت می کند. امسال هم هزینه ها نسبت به سال قبل تغییری نکرد، در واقع متوقف شدند چون خودشان به این نتیجه رسیدند که هزینه ها خیلی زیاد است.

بیشتر بزرگسالانی که روی سکوها ظاهر شدند، پیشنهاد تلویزیون را رد نکردند.

رئیس سیما فیلم درباره همکاری با چهره‌های مشهور تلویزیونی گفت: بسیاری از نام‌های مطرحی که روی سکوها حضور دارند از پیشنهاد تلویزیونی دست برنداشته‌اند و این مخاطبان زیاد همچنان برایشان جذاب است. اکثر هنرمندان با ما کار می کنند و هیچ مانعی سر راهشان نیست و ما با آنها تعامل داریم. با این حال، نتیجه سریال سازی چیزی نیست که بتوانیم بعد از 2 هفته ببینیم و گاهی اوقات به مرور زمان خود را نشان می دهد.

نقویان از تولید آثاری در حوزه تاریخ معاصر با نام های «انقلاب مکامت»، «خانه مسعود» و «سرباز کوچک امام» خبر داد.

وی افزود: اولین چیزی که باعث محبوبیت «سرزمین مادری» شد همین تاریخ معاصر است که ذاتا برای مخاطب جذاب است اما برای این تولیدات باید منتظر ماند تا به خروجی برسد.

سریال های تلویزیونی تاریخی محدود به دوران پس از انقلاب بود

نقویان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سریال از تاریخ معاصر فراتر نمی رود، اینگونه پاسخ داد: سریال «مهیار عیار» را داریم که در دوره صفویه می گذرد و سریال باکیفیتی است و در دوره های مختلف سریالی نداشتیم. و ما تاریخ را به دوران پس از انقلاب محدود کردیم، اما در این دوره یکی ما دو سال است که سریال «راحیل» را در دوره قاجار داریم و آثاری از قرن های دیگر هم خواهیم داشت.

رئیس سیما فیلم درباره پایان این سریال معروف گفت: «موسی» هم اکنون در مرحله پیش تولید است. فناوری هایی که باید برای این سری وارد شود در راه است. پیش بینی می کنیم سریال «سلمان فارسی» که 50 درصد تولید خود را به پایان رسانده است، 2 سال دیگر روی آنتن برود. مجموعه تلویزیونی «موسی» نیز در همین دوره روی آنتن می رود زیرا بیشتر کارهای آن در مرحله پیش تولید است و بعد از آن هیچ مشکلی وجود ندارد. علاوه بر این قطعات، مراحل و تست های مهم لوازم جانبی انجام شد.

پخش سریال ترور همزمان با سالگرد حاج قاسم سلیمانی

سریال «ترور» ماجرای قتل نافرجام حاج قاسم در کرمان را روایت می کند. سریالی که گفته می شد دو سال پیش کلید خورد، بالاخره به پایان رسید و این روزها مراحل پایانی خود را سپری می کند. تهیه کنندگان و مدیران تلویزیون پیش از این قول پخش این سریال را در سالگرد شهید قاسم سلیمانی داده بودند.

مهدی نقویان، رئیس مرکز سیما فیلم با بیان اینکه از آغاز پخش این سریال در چهاردهم یا پانزدهم دی ماه همزمان با سالگرد حاج قاسم سلیمانی اعلام شد، گفت:

رئیس مرکز سیمافیلم در خصوص تهیه سریال پرتره و زندگینامه از زندگی حاج قاسم سلیمانی گفت: به اذن الهی با یاری و حمایت فرقه سلیمانی شاهد مجموعه کامل زندگینامه شهید خواهیم بود. حاج قاسم سلیمانی. بیایید سالی یک سریال یا فیلم بسازیم تا مخاطب ببیند و این یک مسیر بی پایان است.

وی همچنین افزود: اولین اثر در رسانه های جمهوری اسلامی به مینی سریال 8 قسمتی «ترور» برمی گردد که چهاردهم یا پانزدهم تهیه و پخش شد. دی ماه است. درست است که این سریال مستقیماً به شخصیت حاج قاسم نمی پردازد، اما در واقع سریال بر اهمیت حاج قاسم در منطقه و شجاعت و هوشمندی این سردار بزرگ تاکید دارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *