اخبار روز

زمان و میزان پرداخت عیدی کارگران مشخص شد.


به گزارش مانیبان، ماه های پایانی سال برای کارگران پر استرس است. از یک سو میزان افزایش حقوق سال آینده کارگران را نگران کرده و از سوی دیگر برخی کارگران نگران قراردادهای کاری خود هستند که در پایان سال تمدید نمی شود.

بر اساس آمار ارائه شده توسط نمایندگان کارگران، در حال حاضر بیش از 96 درصد قراردادهای کاری موقت است. وقتی صحبت از قراردادهای موقت می شود، قراردادهایی که سرخپوشان امضا می کنند شامل قراردادهای کوتاه مدت، سه ماهه، یک ماهه و در بهترین حالت یک ساله است.

اما این روزها مشکل مدت قرارداد در کنار تاخیر حقوق به مشکل کارگران بسیاری از کارگاه ها اضافه شده است. یکی از مشکلاتی که نمی توان گفت به طور مستقیم به کارفرما مربوط می شود. واحدهای تولیدی در حال حاضر به دلیل تاثیرپذیری از شرایط اقتصادی وضعیت روحی خوبی ندارند و مشکلات زنجیره ای آنها گریبانگیر کارگران نیز شده است و در حال حاضر برخی از کارگران با تاخیر 4 تا 5 حقوقی به پایان سال نزدیک می شوند. ماه ها.

این کارگران در بهترین حالت سال جدید را به گونه ای آغاز می کنند که حقوق معوقه خود را دریافت کرده اند اما به دلیل رکود و کمبود بودجه در واحد تولیدی خود، مرخصی و مستمری دریافت نکرده اند.

اما کارگرانی که طبق قانون کار قرارداد خاصی ندارند معمولاً از حقوق بازنشستگی بهره نمی‌برند، زیرا کارفرمایان با هدف اجتناب از بیمه کار، عدم پرداخت مستمری و پرداخت کمتر، قراردادهای کاری بر اساس قانون کار منعقد نمی‌کنند. عید

اگرچه طبق قانون، کارگران با توجه به سنوات و تعداد روزهای کار، عیدی دریافت می کنند و میزان عیدی و پاداش پایان سال بسته به مدت قرارداد و کار آنها متفاوت است. ، اما کارگرانی هستند که در واحدهای مختلف به دلایل مختلف از این حق قانونی محروم هستند.

علاوه بر عدم تمدید قرارداد برخی از کارگران، کارگرانی نیز هستند که طبق قانون کار حقوق عیدی دریافت نمی کنند. یعنی حداقل عیدی که می گیرند بسیار کمتر از مبلغ قانونی تعیین شده برایشان است. این مشکل به این دلیل به وجود می آید که اکثر کارگرانی که در کارگاه های کوچک کار می کنند از مزایای قانونی برخوردار نیستند و فقط حقوق پایه دریافت می کنند و در بهترین حالت در پایان سال کارفرما با پرداخت مبلغی بسیار بالاتر از مسئولیت خود طفره می رود. . . کمتر از مبلغ تعیین شده برای عیدی و کارگر بیچاره از ترس بیکاری شکایت قضایی نمی کند و همان مبلغ ناچیز را راضی و خوشحال از دریافت عیدی دریافت می کند که دوباره مانند سال های گذشته با درآمد عقب افتاده شروع می شود. و عدم تطابق بین درآمد و هزینه.

زمان و میزان مرخصی کارگران.

هادی ابویی، فعال کارگری درباره زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: معمولا عیدی کارگران اسفند ماهیانه پرداخت می شود البته پرداخت با حقوق منعی ندارد. بهمن نیز پرداخت خواهد شد، اما مهلت قانونی عیدی همین است اسفند این ماه است

وی درباره میزان عیدی کارگران امسال گفت: میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران یعنی دو برابر دستمزد پایه تعیین می شود به شرطی که از سه برابر حداقل دستمزد بیشتر نشود.

عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران گفت: طبق مصوبات شورای عالی کار، کلیه شرکت هایی که بر اساس قانون وزارت کار فعالیت می کنند باید معادل 60 روز آخرین حقوق (حداقل عیدی) به کارکنان خود پرداخت کنند. ) و 90 روز آخرین حقوق (حداکثر عیدی) برای یک سال کار برای پرداخت یک عیدی. یعنی میزان عیدی کارمندان نباید کمتر از 60 روز حقوق و از 90 روز حقوق بیشتر باشد.

بر اساس مصوبه سال گذشته شورای عالی کار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1402 به ترتیب 106165680 ریال و 159248520 ریال است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا