اخبار روز

زمان دقیق واریز یک میلیون تومانی تعدیل حقوق بازنشستگان

پیش از این معاون امور فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری از واریز ماهیانه یک میلیون تومان تا زمان صدور احکام اصلاحی خبر داده بود. وی اعلام کرده بود با واریز اعتبارات سازمان برنامه و بودجه در اجرای این طرح مشکلی وجود ندارد و به محض تامین منابع مالی این اقدام انجام خواهد شد.

با این حال، تا به امروز این نصف است مرداد رسیدیم، خبری از واریز این یک میلیون تومان نیست. / جماران

بهروز محبی نجم آبادی با اشاره به اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبات بودجه سال 1403 گفت: خوشبختانه شورای محترم نگهبان هیچ اعتراضی به افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و مستمری بگیران در سال آینده نداشت موضوع مورد بحث «مصوبه اعضای شورای نگهبان» قرار گرفت.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در شورای اسلامی شهر تصریح کرد: همچنین این شورا افزایش وام ازدواج برای زوجین زیر 25 سال و همسران زیر 23 سال را به 350 سال تصویب کرد. میلیون تومان و برای سایر افراد به 300 میلیون تومان. او بدش نمی آمد که این مشکل می تواند تأثیر اجتماعی خوبی داشته باشد. ضمناً این شورا مصوبه اعطای زمین رایگان به خانواده های بالای چهار فرزند و عمدتاً زیر 20 سال را که خلاف شرع و قانون اساسی است، لحاظ نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی تاکید کرد: این شورا همچنین تناسب مطالبات مستمری بگیران از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در بند (س) تبصره 6 را مغایر با موازین ندانست. شرع و قانون اساسی و این موضوع تصویب شد. تایید این موضوع از سوی شورای نگهبان باعث شد که مطالبات گروه خاصی از مستمری بگیران در بودجه لحاظ نشود و با اقدامات و اقدامات مجلس این موارد به خوبی شناخته شد.

وی تاکید کرد: البته شورای نگهبان نواقصی را در لایحه بودجه شناسایی کرده است که به هر حال در جلسات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بررسی و اصلاح خواهد شد./خانه ملت

نحوه دریافت گواهی حقوق از بازنشستگان

یکی یکی از مهمترین خدمات صندوق بیمه اجتماعی پرداخت مستمری به حدود پنج میلیون مستمری بگیر مشمول این بیمه است. همانطور که گفته شد با کدمالی امکان دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران از طریق تامین اجتماعی بدون نیاز به مراجعه حضوری وجود دارد. بازنشستگان می توانند برای مشاهده و دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی از راهنمای تصویری زیر استفاده کنند.

مستمری بگیران برای ورود به سامانه ابتدا باید عبارت «سامانه تأمین اجتماعی» یا «tamin.ir» را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کرده و به همین صفحه مراجعه کنند.

پس از ورود به سامانه، یکی از خدمات اینترنتی سازمان تامین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir در میز خدمت در پایین صفحه، “حقوق بازنشستگان” را انتخاب کنید.

در این مرحله لازم است نام کاربری و رمز عبور انتخابی هنگام ثبت نام در سامانه را وارد کنید تا به صفحه دریافت حقوق بازنشستگان بروید.

تمامی مستمری بگیران پس از درج کد و رمز تامین اجتماعی می توانند به راحتی فیش حقوقی خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند./هیوا

واریز 3 میلیون تومان به حساب غرامت مستمری بگیران

آنچه بهادری جهرمی از آن صحبت کرد مربوط به ودیعه «سه میلیون تومان معیشت و تناسب مستمری بگیران» است که بر اساس اعلام دولت به همه مستمری بگیران پرداخت شده و تنها برای سازمان تأمین اجتماعی بیش از 12.6 میلیارد تومان شده است. آماری از صندوق بازنشستگی کشوری و کل پرداختی های این صندوق به بازنشستگان کشوری وجود ندارد. میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پیش پرداخت ماه ها فروردین تا خرداد ماه بازنشستگان افزایش یافته بود.

حقوق بازنشستگان

نگاهی گذرا به همسویی حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم و ششم توسعه

اگرچه گفته می شود اعتبارات جبرانی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال 1403 پیش بینی شده است، اما یک ماه از اجرای این مهم می گذرد و اکنون اخبار پراکنده ای از سپرده علی الحساب به گوش می رسد. مصوبه مجلس در 9 دی 1402 نشان می دهد که با تصویب حکم الحاقی 1 ماده 29 قانون برنامه هفتم توسعه; نمایندگان با تعدیل حقوق بازنشستگان در چارچوب اجرای برنامه هفتم توسعه موافقت کردند که بر اساس آن حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق و پاداش جاری می رسد که مشروط به کسر برای کارکنان مشابه و همتراز است.

بررسی قانون برنامه هفتم انکشافی که اخیراً توسط محمد مخبر، رئیس ریاست جمهوری ابلاغ شده است، ما را به فصل پنجم با عنوان «اصلاح صندوق بازنشستگی» می رساند که در بند «ر» آمده است که «به ترتیب.» به منظور ایجاد انصاف در پرداخت. از حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران و متناسب سازی حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و پاداش مستمر با کسر کارکنان مشابه و مساوی، دولت موظف است تا پایان سال سوم برنامه اقدامات لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال 1403 معادل 40 درصد در سال اول و 30 درصد در سال دوم و سوم است که این تفاوت می تواند تا 90 درصد باشد.

در قانون بودجه سال 1403 بودجه ای بالغ بر 30 میلیون و 809 هزار و 930 ریال برای کمک به پرداخت حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است.

همچنین در برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی موظف شد در اجرای قانون برنامه، حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان را بر اساس قوانین مربوطه تعدیل کند. از بندهای برنامه ششم می توان نتیجه گرفت که برای این منظور باید سالانه حداقل 10 درصد از بدهی ملی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

همچنین در ماده 30 برنامه ششم توسعه، حقوق مستمری بگیران در هر طبقه/گروه حرفه ای یا پایه/رتبه مصوب و نظایر آن صرف نظر از سال بازنشستگی، متناسب با سنوات خدمت از 90 درصد میانگین ذکر شده است. کسر بازنشستگی برای کارکنان با 30 سال مساوی تر است مدت خدمت در صندوق یکسان نباید کمتر باشد. این افزایش حقوق باید به طور جداگانه در فیش حقوقی مستمری بگیران نشان داده شود.

اما ظاهراً چنین بحثی صرفاً در قالب ماده، بند و تبصره صورت می گیرد و بازنشستگان به اتفاق آرا می پرسند که چرا ماده 30 برنامه ششم توسعه به عنوان تکلیف قانونی اجرا نشده است؟ مشکلی که باعث شده تا بحث انصاف در پرداخت حقوق بازنشستگان با اما و اگرهایی مواجه شود و از سوی بازنشستگان به عنوان عامل افزایش تبعیض و شکاف حقوق بازنشستگان و کارگران معادل تعبیر شود. با این حال به نظر می رسد این ماجرا همچنان ادامه دارد و حالا باید دید دولت چهاردهم که سکاندارش در مناظره های انتخاباتی بر رفع سوء مدیریت در صندوق ها تاکید داشت، به کدام سمت پیش می رود؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا