به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، آیت الله دری نجف آبادی در خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، نوشت: او لحظه ای را به یاد می آورد که خبر از دکتر. درگذشت شریعتی در مراسم یادبودی اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در خاطرات آیت الله دری نجف آبادی می خوانید:

در سال 56 برای شرکت در مراسم خاکسپاری مادر آقای معادیخواه از قم به تهران آمدم. یادم هست این دیدار روز سه شنبه در مسجد اراک برگزار شد. در این مراسم استاد شهید مطهری نیز حضور داشتند و من نیز در کنار ایشان نشستم. در طول سخنرانی آنها گزارش دادند که دکتر. شریعتی در لندن درگذشت. به محض شنیدن این خبر همه مردم ناراحت شدند. سخنران جلسه آقای سجادی به این مناسبت نکاتی را بیان کردند و از همان لحظه مراسم ختم مادر آقای معادیخواه موضوع درگذشت مرحوم دکتر شد. شریعتی یکی یکی از برادران به نام پورمیر غفاری که مدتی نماینده بستان آباد تبریز بود به بالای منبر رفت و حدود یک ربع از درگذشت وی صحبت کرد. او در حین سخنرانی گفت که احتمالاً دکتر در انگلیس مسموم شده است.

پس از این بحث ها، جمعیت خشمگین، ناله و گریه برخاستند، مسجد را ترک کردند و شعارهای ضد رژیم سر دادند و پس از آن تظاهرات آغاز شد. البته در این زمان تعداد زیادی نگهبان و مسئول در محل حضور داشتند تا از آشفتگی اوضاع جلوگیری کنند. به هر حال پس از دکتر در حالی که مرگ شریعتی در سراسر کشور طنین انداز شد، تظاهرات گسترده مردمی علیه رژیم برپا شد. همچنین این سوال که چرا و به چه طریقی دکتر. شریعتی که در انگلیس مرد، نتوانست رژیم را توجیه کند.

لازم به ذکر است که دکتر علی شریعتی در بیست و نهم خرداد در سال 1356 در حالی که سه هفته از سفرش به انگلیس می گذشت، در ساوتهمپتون درگذشت.

۲۹۲۱۹

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما