اخبار روز

زلزله در بازارها/ قیمت طلا، دلار و خودرو کاهش یافت

مریم فخری: بازارهای مالی کشور در اولین ماه تابستان با نوسانات شدید قیمت مواجه شدند. از روند صعودی قیمت ها در 10 روز اول تیر تا کاهش شدید قیمت ها در دو هفته پایانی ماه و پس از انتخاب رئیس دولت چهاردهم در 24 تیرماه.

بر اساس گزارش ها، نوسانات بازار به دنبال نتایج انتخابات و پیروزی نامزد میانه رو به طور پیوسته کاهش یافته است. در این میان کارشناسان بر این باورند که تاثیر رکود محرم در تعدیل قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد در اولین ماه تابستان قیمت دلار 3.1 درصد و طلا 0.3 درصد کاهش داشته است در حالی که عملکرد بورس مثبت بوده و رشد بیش از 6 درصدی را به ثبت رسانده است. علاوه بر این، بازار خودرو در ماه گذشته با افت شدید قیمت مواجه شد.

دلار در حدود سال 1889 به تومان ارزان شد

دلار 1889 تومان افت کرد; این عملکرد یک ماهه بازار ارز است که کاهش 3.1 درصدی قیمت دلار در تیرماه را نشان می دهد. عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی بر کاهش قیمت دلار تأثیرگذار است تیر ماه موثر بود. به نظر می رسد ریسک های سیاسی از بازار دور شده و بانک مرکزی با مساعد دانستن شرایط، با افزایش عرضه، کاهش نرخ سود را تشدید کرد. در نتیجه دلار 3.1 درصد کاهش یافت. تیر یک ماه گذشت.

سید کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با بازتاب آنلاین درباره وضعیت بازار ارز می گوید: عرضه و تقاضا به دلیل نبود ارز در کشور ما تعیین کننده قیمت ارز است. منابع ارزی: زمانی که تقاضا افزایش می یابد، قیمت ارز و اگر عرضه متناسب باشد. در صورت افزایش تقاضا، قیمت کاهش می یابد، اما در یک ماه اخیر عرضه ما افزایش پیدا نکرده و تا حدودی قیمت نفت ارزان شده است، بنابراین فرضیه تزریق بانک مرکزی به بازار و متعاقب آن کاهش قیمت ارز امکان پذیر است

این کارشناس اقتصادی با ابراز نگرانی از قیمت آتی ارز می گوید: کاهش قیمت دلار تقاضا را به آینده موکول می کند و کار دولت چهاردهم را سخت می کند.

به نظر وی، کف مقاومتی قیمت ارز 2 تا 3 هزار تومان زیر ارزش فعلی است و افتی کمتر از این مقدار را شاهد نخواهیم بود، در غیر این صورت ادامه افت مصنوعی قیمت ارز، متقاضیان را تحریک کرده و خواهد داشت. عواقب.

سیدعلی تاکید می کند: امیدهای ایجاد شده در چشم انداز اقتصادی دولت جدید ممکن است انتظارات تورمی را کاهش داده باشد.

قیمت طلا چقدر تغییر کرده است؟

طلا در اولین ماه تابستان 10 هزار و 600 تومان کاهش یافت; این کاهش زمانی رخ داد که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی سقف را شکست و طلا به بیش از 2400 دلار رسید.

بر اساس گزارش ها طلا در تیرماه امسال با 0.3 درصد کاهش قیمت به قیمت 3 میلیون و 353 هزار تومان رسید. این به این دلیل است که در 10 روز اول تیرماه شاهد افزایش قیمت طلا بودیم. این بدان معنا بود که هر گرم طلای 18 عیار تا سطح 3 میلیون و 548 هزار تومان افزایش یافته بود. اما پس از انتخاب رئیس دولت چهاردهم، قیمت ها کاهش یافت. قیمت طلا از 18 تیر تاکنون 195 هزار تومان کاهش داشته است.

محمد کشتی آرای فعال بازار طلا پیش بینی می کند در خوش بینانه ترین حالت، بازار طلا تا دو هفته آینده باثبات خواهد ماند و تغییر عمده ای نداشته و حتی شاهد افت قیمت نیز خواهیم بود.

سکه 0.9 درصد افزایش یافت

اما بازار سکه در جهت مخالف بازار طلا و ارز حرکت کرد. در اولین ماه تابستان شاهد افزایش 0.9 درصدی قیمت سکه بودیم. هر قطعه سکه امامی در تابستان امسال در ۳۱ روز ۳۹۴ هزار تومان افزایش یافت.

البته از اعداد و ارقام قیمت سکه در ماه گذشته می توان دریافت که سکه امامی تا 20 تیرماه به 43 میلیون تومان رسید، اما پس از اعلام نتایج انتخابات، سیر نزولی به خود گرفت و از قیمت سکه سقوط کرد. 42 میلیون و 903 هزار تومان به 40 میلیون و 495 میلیون تومان کاهش یافت. یعنی قیمت سکه تقریبا 2 میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافته است.

بازار سهام جهش کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در تیرماه 6.27 درصد رشد کرد و به عنوان پیشرو در بازده ماهانه بازارهای دارایی معرفی شد.

تجارت تالار شیشه ای قبل از انتخابات بسیار موفق است نبود. بازار سهام در دو روز اول پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری رشد چشمگیری داشت. اما این رشد همچنان ادامه دارد نبود و سپس بازار به سمت مارپیچ نزولی رفت.

بیشتر بخوانید: پیش بینی جدید قیمت دلار در بازار/ آیا قیمت دلار دوباره به 55 هزار تومان افزایش می یابد؟

مرز پایین قیمت دلار اعلام شد/ سیگنال واردات خودرو برای بازار ارز چیست؟

قیمت خودرو کاهش یافت

اما علاوه بر بازار طلا، سکه، ارز و بورس، بازار خودرو نیز روند نزولی داشت. همانطور که روند بازار نشان می دهد، قیمت است پراید 151 SE مدل 1403 در ماه گذشته با کاهش 3 میلیون تومانی در بازار خودرو به قیمت 335 میلیون تومان رسید. البته بررسی ها حاکی از آن است که در دو هفته اول تیرماه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود پراید روند صعودی داشت و پس از مشخص شدن رئیس دولت چهاردهم 10 میلیون تومان کاهش قیمت داشت. پراید ما بودیم.

خودرو پژو 207 پانوراما اتوماتیک TU5P مدل 1403 حدود 50 میلیون تومان ارزان شد و به 990 میلیون تومان رسید. پژو ELX-TU5 مدل 1402 حدود 35 میلیون تومان ارزان شده و 790 میلیون تومان به فروش می رسد.

بر اساس این گزارش، تارا V2 اتوماتیک مدل 1403 با کاهش 20 میلیون تومانی قیمت از نیمه تیرماه به قیمت 930 میلیون تومان در بازار رسیده است.

گزارش ها از بازار خودرو حاکی از آن است که در این مدت دناپلاس اتوماتیک توربو آپشن مدل 1403 حدود 70 میلیون تومان ارزان شده و 990 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

223225

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا