اخبار روز

زلزله خیزترین استان کشور کدام است؟

از نظر آمار و فراوانی زمین لرزه های ثبت شده در کشور، بیشترین زمین لرزه ها در خراسان رضوی در سال 1402 با 674 زلزله و کمترین زلزله در استان زنجان با صفر زلزله در آن سال رخ داده است.

در ایران نزدیک به 575 گسل شناخته شده از جمله 120 گسل بسیار خطرناک وجود دارد و 78 درصد از شهرهای پرخطر کشورمان در معرض خطر زلزله هستند. به دلیل این نابسامانی ها، ایران به طور متوسط ​​28 بار در روز می لرزد.

به گزارش فارس، بررسی آمارهای منتشر شده توسط موسسه ژئوفیزیک (مرکز لرزه نگاری کشوری) در بهمن ماه حکایت از ایران دارد. بهمن ماه 1402 حدود 425 بار لرزید.

بر اساس این گزارش 166 زمین لرزه با بزرگی 2 ریشتر، 212 زلزله بین 2 تا 3 ریشتر، 39 زلزله بین 3 تا 4 ریشتر و 8 زلزله بین 4 تا 5 ریشتر رخ داده است.

همچنین این مرکز در گزارش های خود اعلام کرده است: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 6 هزار و 600 زمین لرزه در کشور رخ داده است که بیشترین نسبت آن 3 هزار و 500 زلزله در مقیاس 2 تا 3 ریشتر بوده است. زمین لرزه های بین 6 تا 7 ریشتر کمترین نسبت را دارند.

دومین زلزله بزرگ بهمن درخشندگی ماه امسال 4.5 در مقیاس ریشتر در شهداد کرمان رخ داد. این زمین لرزه بر روی گسل شهداد رخ داده است. همچنین از 8 زمین لرزه ثبت شده بین 4 تا 5 در مقیاس ریشتر در مناطق یا کشورهای همسایه ایران در زمین لرزه های کمربند – کوهزی و خیر آلپ هیمالیا (افغانستان، پاکستان، ترکیه و …) به ثبت رسیده است.

در بهمن در ماه شهرهای زنده افغانستان زمین لرزه هایی به بزرگی 4.2، 4 و 4 ریشتر رخ داد که 4 ریشتری و صبیرآباد و 4 ریشتر در آذربایجان بود.

از نظر آمار و فراوانی زمین لرزه های ثبت شده در کشور، بیشترین زمین لرزه ها در خراسان رضوی در سال 1402 با 674 زلزله و کمترین زلزله در استان زنجان با صفر زلزله در آن سال رخ داده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا