سبک زندگی

زد و خورد دهه شصتی‌ها با هشتادی‌ها به جاهای باریک کشید

بهترین: یکی یکی از مسائلی که همیشه مانند آتش زیر خاکستر برای کاربران شبکه های اجتماعی باقی می ماند بحث تفاوت نسل هاست. صدرا محقق، روزنامه نگار، درباره اختلاف نسل زد و احتمالا آلفا با دهه 60 می نویسد: «قضاوت ها و انتقادات تند نسل جدید نسبت به دهه 60 یکی از جنجال های جدی جامعه ایران در آینده خواهد بود. این کشمکش برای مدت طولانی آغاز شده است. محور اصلی بحث، صرف نظر از اینکه آیا درست است یا نه، این است که نسل جدید بسیاری از مشکلات را به گردن متولدین دهه 60 می اندازد.

خوب، در دهه 60 آنها دوران کودکی خود را با رنگ جنگ و بازسازی جامعه سپری کردند. آنها با فضای محدودتر به دهه چهارم زندگی خود رسیدند. آنها شور سیاسی داشتند، هم موسیقی سنتی و هم پاپ گوش می دادند، همه جای اتاقشان پوسترهای عابدزاده، دایی و شاهرودی بود، کلاه قرمزی و قرمزی را در سینما دیده بودند و خیلی تجربیات دیگر. رویدادهایی که شاید برای نسل بعدی تازه و جدید به نظر نرسند، اما دهه 60 احتمالا هنوز هم دهه 80 خواهد بود. آذر و دوم خرداد آنها زندگی می کنند.

درگیری بین دهه‌های 60 و 80 به نزدیکی‌ها انجامید

تقابل دهه شصتی با نسل زد

در ادامه به سراغ نظراتی می رویم که در این زمینه بیان شده است. برخی افراد زد را مقصر می دانند و برخی دیگر منتقدان سرسخت دهه 60 هستند.

دیوید نوشت: مهمترین عمل نسل جدید این است که تتلو و کیپاپ را دوست دارند.

حسین: از تجربه و تجربه من: نسل جدید عموماً تمایل به هیپی دارند. اکنون باحال بودن حول محور چیزهایی مانند خالکوبی و … می چرخد.

مهدیس از نسل جدید نیز انتقاد می کند: پایبندی به دهه 60 و متهم ساختن آنها به نقش بسیار مؤثر یا متفاوت نسبت به نسل های قبل یا حتی بعد، نشان دهنده ناآگاهی عمیق آن فرد یا مردم نسبت به ابعاد تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران و پوراف است. البته احساس غرور و محوریت جهان نسل های جدید.

درگیری بین دهه‌های 60 و 80 به نزدیکی‌ها انجامید

سوال جدید درباره تفاوت آگاهی نسل ها

صدرا محقق در ادامه کامنت ها نوشت: در بحث های مرتبط، برخی نسل جدید را «بی سواد، بی سواد، بی اطلاع جامعه، جاهل و…» می دانند. در حالی که این نسل به وضوح نسبت به سایر نسل های این عصر دانش بیشتری دارند به این دلیل ساده که دسترسی آسان تر و بی نهایت وسیع تری به منابع دانش دارند و اگر به نوع و حجم دانش آنها پی نبریم – یا نپذیریم. دلیلش این است که ما استانداردهای متفاوتی داریم. نسل ما ملاک سواد را فقط با خواندن کتاب می شناسد. اما آیا این دانش حاصل از تماشای هزاران فیلم و انیمیشن منحصر به فرد، گشت و گذار در وب، تماشای یوتیوب و پیمایش در رسانه های اجتماعی نیست؟

و حالا پاسخ ها:

مرجان: خوب فکر می کنند. البته هر چه بزرگتر می شود این بی سوادی بیشتر می شود. به عنوان مثال، فاصله بین 65 تا 60 هنوز بیش از 60 است. بیشتر نسل 60 تا 63، 64 ساله هیچ فکری در مورد خود یا حرفی ندارند. فقط اذیتشون نکن

علی علیه مرجان: دهه 80 بچه های باهوشی هستند که وقتی یک سری مسائل مشخص است، قضاوت می کنند. جدا بودن از شرایط اجتماعی و سیاسی دهه شصت بسیار سخت بود. حتی دهه 80 و 70 با سن کم خود می توانستند فعالانه در رویدادهای دهه 80 شرکت کنند.

مزدک: اینی که شما می گویید اصلا جهان شمول نیست، هر کدام بر اساس زمینه ای که فراهم می شود عمل می کند، چون تجربه گذشته را دیده، با نگاهی رادیکال به گذشته می نگرد و هر چیزی که آن را پایدار کرده است.

درگیری بین دهه‌های 60 و 80 به نزدیکی‌ها انجامید

اما حدیث از زاویه دیگری به آن می نگرد: به جای تأیید، توضیح دهید که اگر نوجوان اکنون می تواند از خود مراقبت کند و لباس مورد نظر خود را بپوشد، اگر نوجوان اکنون به دنبال علاقه خود به کار و تحصیل است، به این دلیل است که آنها همان دهه 60 را می گذرانند.

مهدیار: تفاوت دونسال طبیعی است اما بستن ذهن و عجله کردن طبیعی نیست. دهه 60 می خواستند کارهای زیادی انجام دهند اما نتوانستند. نسل Z نیز همین مسیر را طی کرد. فقط با چشمان باز ببینید

ثروتمند: مهمتر از همه این است که جمعیت دهه 60 بسیار زیاد بود و وارد دوران محافظه کاری شد و به هر حال در سال های آینده شاهد اختلاف سنی عجیبی خواهیم بود.

و رویای دهه هفتاد: اما ما هفتاد نفر می دانیم که شصت ها مثل ما هستند. مشکل از نسل های قبل است. آنها هم کوتاه نمی آیند.

منبع:برترینها

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا