اخبار روز سینما جهان

بازتاب آنلاین | صداپیشه انیمیشن‌های مطرح درگذشت

 

آنا اوفلیا مورگویا، بازیگر مکزیکی که صداپیشگی شخصیت اصلی انیمیشن برنده اسکار «کوکو» محصول استودیو پیکسار دیزنی را بر عهده داشت، در سن 90 سالگی درگذشت.

به گزارش همشهری آنلاین، موسسه ملی هنرهای زیبا و ادبیات مکزیک با اندوه فراوان در شبکه های اجتماعی درگذشت وی را اعلام کرد و گفت که فعالیت هنری مورگویا برای هنرهای نمایشی مکزیک حیاتی است.

مورگویا، که در سال 1933 در مکزیکوسیتی به دنیا آمد، صداپیشگی مامان کوکو سالخورده را در انیمیشن کوکو در سال 2017 بر عهده داشت که پسر جوانی را دنبال می‌کند که برای تعطیلات به سرزمین مردگان در مکزیک می‌رود و راز بزرگ خانوادگی را فاش می‌کند. او انجام می دهد. «کوکو» برنده دو جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند و بهترین آهنگ اورجینال شد.

مورگویا قبل از صداپیشگی در فیلم انیمیشن برنده اسکار، نام آشنای مکزیک بود و اغلب در بیش از 100 نقش که بیش از هفت دهه تئاتر، سینما و تلویزیون را در بر می گرفت، نقش های منفی را بازی می کرد.

او بازیگری را در مدرسه ملی هنرهای تئاتر مکزیک خواند و اولین بازی او در نمایشنامه «محاکمه با آتش» در سال 1954 بود و اولین بازی او در سینما یک دهه بعد در فیلم «ترانزیت» محصول سال 1964 بود.

او در سال های 1979، 1986 و 1996 برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جوایز بازیگری آریل مکزیک برای فیلم هایی مانند “ملکه شب” شد و سه بار دیگر نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و رکورد 5 نامزدی بهترین بازیگر زن بدون برنده شدن را دارد. یک جایزه به نام او ثبت شده است.

مورگویا در سال 2011 برنده جایزه یک عمر دستاورد از جوایز آریل شد که به چهره های مهم صنعت فیلم مکزیک اهدا می شود. او یکی او یکی از آخرین ستاره های بازمانده از دوران طلایی سینمای مکزیک بود، زمانی که صنعت فیلم این کشور در دهه های 1940 و 1950 شکوفا شد.

آخرین نقش او در سریال 2018 خوزه خوزه: ال پرنسیپ د لا کانسیون بود، یک فیلم زندگینامه ای تخیلی درباره خواننده پاپ مکزیکی.

مورگویا در ماه آوریل در حالی که مدال اینگمار برگمان را از دانشگاه خودمختار ملی مکزیک برای بازی در صنعت فیلم دریافت می کرد، به تماشاگران گفت: «بازیگری اشتیاق زندگی من بوده است، من هرگز برای جایزه کار نکرده ام. همیشه این حرفه را دوست داشتم، تصادفی آن را پیدا کردم. من خوشحالم و احساس می کنم یک زن بسیار خوش شانس هستم.”

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا