رکورد گرما در اردیبهشت و خرداد شکست / طوفان های لا نینا در راه است!

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، دانشمندان ناسا دریافتند که می 2024 گرم ترین ماه می (12 می) خواهد بود. اردیبهشت ماه تا 11 خرداد ) تاریخ است. به گفته دانشمندان موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا (GISS) در نیویورک، میانگین دمای جهانی به بالاترین سطح خود در هر ماه در 12 ماه گذشته رسیده است.

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: «مشخص است که ما با یک بحران آب و هوایی مواجه هستیم: «جوامع در سراسر جهان گرمای شدید را با سرعت بی‌سابقه‌ای احساس می‌کنند.»

دمای ثبت شده مستقیماً با فعالیت های انسانی مرتبط است که در درجه اول منجر به انتشار گازهای گلخانه ای می شود. این روند در چهار دهه گذشته مشهود بوده است و دهه گذشته متوالی گرمترین از زمان شروع ثبت دما در اواخر قرن نوزدهم بوده است. پیش از آخرین رکورد 12 ماهه، دومین دوره طولانی هفت ماهه بین سال های 2015 تا 2016 ثبت شده است.

کیت کالوین، دانشمند ارشد ناسا و مشاور ارشد آب و هوا، گفت: «ما روزها، ماه ها و سال های گرم تری را تجربه می کنیم. ما می دانیم که این افزایش دما ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای است و بر مردم و اکوسیستم ها در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل ناسا، میانگین دمای جهانی در 12 ماه گذشته 1.30 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پایه قرن بیستم (1951 تا 1980) بوده است. برای محاسبه دمای جهانی زمین، دانشمندان ناسا داده‌هایی را از ده‌ها هزار ایستگاه هواشناسی در خشکی و همچنین هزاران ابزار روی کشتی‌ها و دستگاه‌های شناور در سطح اقیانوس جمع‌آوری می‌کنند.

دمای ماهانه سطح زمین را از 1880 تا مه 2024 نشان می دهد. در 12 ماه گذشته (ژوئن 2023 تا مه 2024) میانگین دمای ماهانه به اوج خود رسیده است.

ال نینو در حال کاهش است، لا نینا می آید؟

پدیده هایی مانند ال نینو و لانینیا که به طور متناوب مناطق گرمسیری اقیانوس آرام را گرم و سرد می کنند، می توانند سال به سال تغییرات دمای جهانی را ایجاد کنند. ال نینوی قوی که در بهار 2023 آغاز شد، گرمای شدید تابستان و پاییز سال گذشته را تشدید کرد.

از ماه مه 2024، دانشمندان مرکز پیش بینی آب و هوا NOAA (اداره ملی اقیانوسی و جوی) احتمال توسعه لانینیا را در ماه ژوئن پیش بینی می کنند.خرداد) و اوت (مرداد(49 درصد و امکان توسعه آن در ماه جولای)تیر) و سپتامبر (شهریور) 69 درصد برآورد شده است. شروع یک رویداد La Nina می تواند تا حدی میانگین دمای جهانی را در سال جاری کاهش دهد.

سخت است بگوییم که آیا سال 2024 رکورد گرمای جهانی را ثبت خواهد کرد یا خیر. زیرا عواملی مانند فوران های آتشفشانی می توانند هر ساله بر آب و هوای سیاره ما تأثیر بگذارند.

دمای اقیانوس ها چه تاثیری بر دمای زمین در سال جاری خواهد داشت؟

دانشمندان در حال بررسی چگونگی تاثیر دمای اقیانوس ها بر فصل طوفان های امسال هستند. طبق گزارش NOAA، دمای اقیانوس ها در سراسر نیمکره شمالی از ژانویه تا آوریل 1.18 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بوده است. جاش ویلیس، اقیانوس شناس در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، گفت: «علیرغم کاهش ال نینو، دمای سطح دریا و اعماق اقیانوس هنوز در بسیاری از نقاط بالاتر از حد متوسط ​​است.

ویلیس افزایش انتشار یا دی اکسید کربن عامل اصلی گرم شدن اقیانوس ها در نظر گرفته می شود. حدود 90 درصد گرمای اضافی اتمسفر در دهه های اخیر توسط اقیانوس ها جذب شده است و بیشتر این گرما در نزدیکی سطح آب ذخیره می شود.

ویلیس گفت: «اقیانوس چرخ طیار آب و هوای ما است. از آنجایی که اقیانوس بیش از دو سوم زمین را پوشانده است، بقیه سیاره بدون توجه به دمای سطح دریا از این روش پیروی می کنند.

سال های لانینا همچنین می تواند منجر به فصل هایی شود که طوفان های اقیانوس اطلس فعال تر هستند. شرایط لانینا بادهای غربی را در جو نزدیک قاره آمریکا، بر فراز دریای کارائیب، و اقیانوس اطلس استوایی ضعیف می کند، و به برش باد، تغییرات ناگهانی در سرعت و جهت باد اجازه می دهد تا طوفان ها را قبل از توسعه تضعیف کند. اما لا نینا به طور موثر این عامل میرایی را از بین می برد و به طوفان های استوایی اجازه می دهد بدون مانع شکل بگیرند و تشدید شوند.

منبع: ناسا

54227

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما