اخبار ورزشی

رکوردهایی که انتظار کریستیانو رونالدو را می‌کشند!

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین؛ کریستیانو رونالدو در ۳۹ سالگی یک بار دیگر همراه با هم‌وطنانش برای قهرمانی در جام ملت‌های اروپا تلاش خواهد کرد؛ در مسابقاتی که به احتمال فراوان آخرین تورنمنت مهم دروان پرافتخار حرفه‌ای او خواهد بود.

به نقل از ورزش سه رونالدو که سال ۲۰۱۶ همراه با پرتغال قهرمان اروپا شد، این بار هم نقش بزرگی در رسیدن تیم روبرتو مارتینز به یورو ۲۰۲۴ داشت. این تیم در هر ۱۰ مسابقه انتخابی برنده شد.

رکوردهایی که رونالدو در اختیار دارد
رونالدو برای اولین بار ۱۹ ساله بود که در رقابت‌های یورو ۲۰۰۴ به میدان رفت و می‌تواند رکوردی را که در اختیار دارد، تنها با حضوری کوتاه در زمین بهبود بخشد. او تنها مردی است که سابقه پنج دوره بازی در یورو را دارد و اگر مصدوم نباشد، این رکورد را به شش دوره خواهد رساند.

بدون در نظر گرفتن ضربات پنالتی، او ۱۴ گل در ادوار یورو زده است: دو گل در ۲۰۰۴، یک گل در ۲۰۰۸، سه گل در ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ و همچنین پنج گل در ۲۰۲۱ که کاپیتان تیم ملی پرتغال را بدل به بهترین گلزن این مسابقات کرده است.

سه سال پیش بود که رونالدو با دو گلی که در مسابقه پرتغال مقابل مجارستان زد، از رکورد ۹ گل میشل پلاتینی گذشت؛ هرچند که تمامی گل‌های ستاره سال‌های دور فوتبال فرانسه در یورو ۱۹۸۴ که این تیم جام قهرمانی را بالای سر برد، زده شد.

آلن شیرر، مهاجم سابق انگلیس، و آنتوان گریزمان، مهاجم فرانسه، با ۷ گل در رتبه‌های بعدی این جدول قرار دارند. در جایگاه بعدی این جدول هشت بازیکن با ۶ گل زده حضور دارند، از جمله: وین رونی (انگلیس)، تیری آنری (فرانسه) و رود فان‌نیستلروی (هلند). روملو لوکاکو (بلژیک) و آلوارو موراتا (اسپانیا) هم ۶ گل در کارنامه دارند و می‌توانند با گلزنی در آلمان این آمار را بهتر کنند.

رونالدو همچنین تنها مردی است که توانسته در دوره‌های مختلف یورو سه گل یا بیشتر بزند.

بیشترین بازی ملی در یورو
رونالدو در فینال یورو ۲۰۱۶ که با پیروزی پرتغال مقابل فرانسه همراه شد، آسیب دید. او البته در کنار خط با چنان شور و شوقی بازی را تعقیب کرد که به نظر می‌رسید همراه با فرناندو سانتوس، سرمربی پرتغال، مشغول هدایت تیم است.

او البته عملکردی باثبات در رقابت‌های اروپا داشته است. رونالدو در تمام بازی‌های پرتغال طی پنج دوره حضورش در یورو بازی کرد، جز در بازی آخر مرحله گروهی مقابل سوئیس در سال ۲۰۰۸. با توجه به این که صعود پرتغال قطعی شده بود، او در آن مسابقه استراحت کرد.

به این ترتیب رونالدو با ۲۵ مسابقه رکورددار بیشترین حضور در جام ملت‌های اروپاست. نفرهای بعدی این فهرست ژائو موتینیو و پپه هستند که ۱۹ بازی در کارنامه دارند.

از سال ۱۹۸۰ به این سو هیچ بازیکنی نتوانسته است به اندازه رونالدو ضربه به دروازه حریف داشته باشد. رونالدو ۱۳۷ ضربه به سوی دروازه حریفان شلیک کرده است که او را با فاصله‌ای قابل توجه بالاتر از تیری آنری (۵۷)، نفر دوم فهرست قرار داده است. نفرهای بعدی این فهرست زین‌الدین زیدان (فرانسه) و دنیس برکمپ هستند که ۴۸ شوت به دروازه حریفان دارند.

رونالدو در یورو ۲۰۲۴ چه رکوردهایی را می‌تواند بشکند؟
رونالدو بدون شک عملکردی حیرت‌انگیز در این مسابقات داشته است، اما هنوز هم تمام رکوردهای تهاجمی در اختیارش نیست. از سال ۱۹۸۰ به این سو رکورد بیشترین خلق موقعیت گل در اختیار یک فوق ستاره پرتغالی است؛ البته نه رونالدو که لوئیس فیگو با ۴۱ خلق موقعیت. رونالدو (۴۱) نفر بعدی این فهرست است و پس از او مسعود اوزیل (۴۰)، کارل پوبورسکی (۳۹) و زیدان (۳۸) قرار دارند.

پوبورسکی، هافبک پیشین منچستر یونایتد، الان همراه با رونالدو رکورددار بیشترین پاس گل (۶) در یورو است. البته نباید فراموش کرد که کوین دبروینه، هافبک خلاق تیم ملی فوتبال بلژیک و باشگاه منچستر سیتی، با ۵ پاس گل در رتبه بعدی قرار دارد و به احتمال فراوان آمارش را در آلمان بهتر هم می‌کند.

رونالدو در ۳۹ سالگی هم با توجه به حضور دوستش پپه در ترکیب تیم ملی پرتغال، مسن‌ترین بازیکن این تیم نیست. اگر فرض کنیم که این مدافع ۴۱ ساله نتواند در آلمان گل بزند، رونالدو می‌تواند رکورد مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو را هم تصاحب کند. در حال حاضر مسن‌ترین گلزن جام ملت‌های اروپا ایویکا واستیچ، ملی‌پوش سابق اتریشی، است که در تساوی ۱-۱ مقابل لهستان در سال ۲۰۰۸ با ۳۸ سال و ۲۵۷ روز سن دروازه حریف را باز کرد.

رکورد مسن‌ترین گلزن فینال هم ممکن است در دسترس رونالدو باشد. رکورددار کنونی لئوناردو بونوچی است که سه سال پیش در ۳۴ سالگی گل مساوی را به انگلیس زد.

اگر پرتغال که در گروه H مسابقات در کنار جمهوری چک، ترکیه و گرجستان قرار دارد، بتواند موفقیت یورو ۲۰۱۶ را تکرار کند، آن گاه رونالدو در کنار ایکر کاسیاس (۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) تنها کاپیتانی خواهد بود که دوبار قهرمان یورو شده است.

روی کاغذ تیم ملی پرتغال که در رتبه ششم رده‌بندی جهانی است، آسان‌ترین گروه را میان مدعیان قهرمانی دارد و هیچیک از هم‌گروه‌هایش بین ۳۵ تیم برتر جهان قرار ندارند: جمهوری چک در رتبه ۳۶، ترکیه در رتبه ۴۰ است و گرجستان هم با حضور در رده ۷۵، پایین‌تر رتبه فیفا را میان تیم‌های حاضر در تورنمنت دارد.

رونالدو به لطف پنج گلی که سال ۲۰۲۱ زد، یکی از نه فوتبالیست مردی است که در یک دوره یورو پنج گل یا بیشتر زده‌اند و فقط میشل پلاتینی (۹ گل در ۱۹۸۴) و آنتوان گریزمان (۶ گل در ۲۰۱۶) بیشتر از او توانسته‌اند در یک دوره گل بزنند.

با ۲۰۶ بازی ملی برای پرتغال، رونالدو صاحب رکورد حیرت‌انگیز ۱۲۸ گل ملی است و بدون در نظر گرفتن ضربات پنالتی به ۴۷ کشور مختلف گل زده است. فوق ستاره فوتبال جهان در رده باشگاهی هم عملکرد درخشانی دارد و همراه با منچستر یونایتد، رئال مادرید و یوونتوس قهرمانی در لیگ انگلیس، اسپانیا و ایتالیا را در کارنامه دارد.

رونالدو و آینده
رونالدو که الان در باشگاه عربستانی النصر بازی می‌کند و پنج بار برنده توپ طلای فوتبال اروپا شده است، در ماه سپتامبر توانست از رکورد ۸۵۰ گل در دوران حرفه‌ای عبور کند.

رونالدو همواره به عنوان یکی از قبراق‌ترین ورزشکاران جهان از نظر قدرت بدنی در نظر گرفته شده است؛ اما سوال این است که او چقدر دیگر می‌تواند برای تیم ملی بازی کند؟

هنگام برگزاری جام جهانی ۲۰۲۶ که در آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود، رونالدو ۴۱ ساله خواهد بود که در صورتی که او هنوز در ترکیب پرتغال مانده باشد، هشتمین حضورش در جام جهانی را تجربه خواهد کرد. بعد از آن یورو ۲۰۲۸ است که در بریتانیا و ایرلند برگزار خواهد شد و تصور حضور رونالدو در آن سخت‌تر هم می‌شود.

رونالدو تا کجا ادامه می‌دهد؟ کسی نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد، ولی فارغ از آنچه در آینده رخ می‌دهد، او تا همین حالا هم رکوردهای درخشانی ثبت کرده است که شکستن آنها بسیار سخت خواهد بود.

257 251

منبع:بازتاب آنلاین

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا