اخبار روز

رژیم کتوژنیک و تأثیر منفی بر روده شما

عصر ایران– یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده جدید منتشر شده در سل گزارش پزشکی متشکل از 53 داوطلب بالغ سالم، یکی آنها سه رژیم کتوژنیک، کم قند یا قند متوسط ​​را به مدت 12 هفته دنبال کردند.

رژیم های کتوژنیک (بیایید ببینیم) مصرف کربوهیدرات را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و در عین حال بر گزینه های پرچرب تاکید کنید. با توجه به محدودیت های این رژیم، متخصصان مصرف فیبر بیشتر را نیز توصیه می کنند.

در مقابل، رژیم‌های کم قند فقط قندهای اضافه شده و قندهای طبیعی مانند عسل، خرما و آب میوه را محدود می‌کنند و به انعطاف‌پذیری بیشتر و استفاده از همه گروه‌های غذایی سالم اجازه می‌دهند.

نتایج مطالعات نشان داده است که هم رژیم کتوژنیک و هم رژیم کم قند منجر به کاهش وزن می شود. با این حال، رژیم کتوژنیک هیچ تاثیری بر تنوع میکروبیوم روده ندارد نامطلوب و در عین حال قادر به بهبود شاخص های سلامت سیستم قلبی عروقی نیست. در همین حال، رژیم غذایی کم قند سطح کلسترول را بهبود می بخشد و هیچ اثر منفی بر میکروبیوم روده ندارد.

نتایج اولیه نشان می دهد: در طول رژیم های غذایی کتوژنیک و رژیم های کم قند ممکن است در کمک به کنترل وزن موفق باشند. رژیم های غذایی کم قند گزینه سالم تری برای حفظ سلامت قلب و عروق و حمایت از میکروبیوم سالم روده هستند. همانطور که می دانیم هر دوی این عوامل از عوامل مهم و ارزشمندی برای رفاه عمومی و سلامت انسان هستند.

رژیم کتو در مقابل رژیم کم قند: تأثیر بر بزرگسالان سالم

مطالعه مشترک متخصصان سلامت و تغذیه دانشگاه باث، انگلستانآنها به سرپرستی محققان چندین موسسه دیگر، اثرات رژیم‌های کتوژنیک و کم قند را بر میکروبیوتای روده، سلامت قلب و عروق و بهزیستی کلی در یک جمعیت بالغ سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

شصت شرکت‌کننده 18 تا 65 ساله با شاخص توده بدنی (BMI) بین 18.5 تا 29.9 (طبقه‌بندی به عنوان طبیعی تا اضافه وزن) از منطقه Bath انگلستان انتخاب شدند.

شرکت کنندگان منتخب معیارهای ورود به مطالعه را داشتند که لازم بود بیماری متابولیک تشخیص داده شده مانند دیابت نداشته باشند. این افراد همچنین سابقه مصرف آنتی بیوتیک، مکمل های پری بیوتیک یا پروبیوتیک یا سایر موادی که می تواند بر نتایج مطالعه تأثیر بگذارد، نداشتند.

از میان شرکت کنندگان استخدام شده، 53 نفر کل مداخله تغذیه ای 12 هفته ای را تکمیل کردند. شایان ذکر است که تعداد زنان (طبقه بندی بر اساس کروموزوم های جنسی) اندکی بیشتر بود.

آنها به طور تصادفی در سه گروه رژیم غذایی قرار گرفتند:

– یک گروه رژیم غذایی کتوژنیک که کمتر از 8 درصد کالری روزانه خود را از کربوهیدرات تامین می کرد

– گروهی که رژیم غذایی کم قند دارند که کمتر از 5 درصد کالری روزانه را از قندهای طبیعی تامین می کند

– یک گروه کنترل که مصرف متوسط ​​کربوهیدرات و قند را گزارش کردند و تقریباً 18٪ کالری خود را از قندهای طبیعی دریافت کردند.

محققان داده های پایه را در مورد اندازه گیری های مختلف بدن، از جمله توده چربی، تراکم مواد معدنی استخوان، دور کمر، و همچنین اطلاعاتی در مورد عادات غذایی، دریافت کالری و فشار خون جمع آوری کردند. آنها همچنین پروفایل های بیوشیمیایی خون، از جمله کلسترول و سطح قند خون را ارزیابی کردند.

کل دریافت مواد مغذی شرکت کنندگان با ثبت وزن غذای مصرف شده توسط خود افراد در طول دوره مطالعه تعیین شد، هیچ محدودیت کالری خاصی وجود نداشت.

این تحقیق عمدتاً در شرایط زندگی طبیعی انجام شد تا بررسی شود که چگونه رژیم غذایی بر نشانگرهای سلامتی و ترکیب میکروبیوم روده خارج از یک محیط کنترل شده تأثیر می گذارد.

رژیم کتو منجر به کاهش وزن می شود اما تنوع باکتری های روده را نیز کاهش می دهد

در حالی که رژیم کتوژنیک توانست وزن بدن شرکت کنندگان را با موفقیت کاهش دهد. طی چهار هفته پس از شروع مطالعه، محققان افزایش جزئی در کلسترول LDL و افزایش قابل توجه سطح آپولیپوپروتئین B را مشاهده کردند که می تواند منجر به تجمع پلاک در عروق بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی شود که منجر به بیماری های قلبی عروقی می شود. بیماری ها

با این حال، مطابق با نتایج تحقیقات قبلی در وب سایت کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده داده ها در دسترس است، کاهش قابل توجهی در تنوع میکروبیوم روده در گروه رژیم غذایی کتوژنیک تنها چهار هفته پس از مطالعه، که به مدت 12 هفته ادامه یافت، وجود داشت.

این امر به ویژه برای شرکت کنندگانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند مهم بود بیفیدوباکتریوم کمتر داشتند. این باکتری اغلب به عنوان یک پروبیوتیک استفاده می شود و از فرآیند گوارش و عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می کند.

قابل ذکر است در افرادی که از رژیم غذایی منحرف می شوند کتوژنیک مصرف فیبر تقریباً 40 درصد کمتر از رژیم غذایی شاهد بود (تقریباً 15 گرم در روز). محققان توضیح می دهند که این احتمال وجود دارد که کاهش مصرف فیبر از بقا و عملکرد صحیح بیفیدوباکتری های مفید جلوگیری کند.

در مقابل و در مقایسه با گروه کنترل، کسانی که رژیم غذایی کم قند مصرف کردند، پس از 12 هفته کاهش چربی بدن و کلسترول تام، به ویژه کلسترول LDL را تجربه کردند، بدون اینکه هیچ تاثیر منفی بر میکروبیوت روده خود داشته باشند.

با این حال، با توجه به ماهیت گزارش شده خود رژیم غذایی، حجم نمونه کوچک، مدت کوتاه مطالعه، تعمیم محدود به جمعیت های مختلف و سایر محدودیت های بالقوه، این نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا