اخبار روز

رژیم غذایی ناسالم منجر به عدم تعادل در مغز می شود

رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به تغییراتی در مغز شود که با افسردگی و اضطراب مرتبط است. این اولین مطالعه از نوع خود بر روی شیمی مغز و ساختار و کیفیت رژیم غذایی در 30 داوطلب است.

به گزارش ایسنا، آیا تا به حال بعد از خوردن غذاهای چرب مانند همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده احساس ناراحتی کرده اید؟ یا نگران هجوم شکر بعد از خوردن یک آب نبات هستید؟ علم شروع به پشتیبانی از این احساس مغزی کرده است.

تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که رژیم غذایی ما می‌تواند مستقیماً بر شیمی و ساختار مغز ما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه در ایجاد مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب نقش داشته باشد.

دانشمندان ارتباط شگفت‌انگیز بین رژیم غذایی و سلامت مغز را بررسی کردند و مغز افرادی را که از رژیم مدیترانه‌ای استفاده می‌کردند با افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از قند، چربی اشباع شده و غذاهای فرآوری شده داشتند، مقایسه کردند.

نتایج معنی دار بود و تفاوت های احتمالی را در ساختار مغز و شیمی بین دو گروه نشان داد. به نظر می رسد رژیم مدیترانه ای نه تنها کلید داشتن قلب سالم، بلکه برای داشتن مغزی شادتر و سالم تر است.

رژیم غذایی ناسالم منجر به عدم تعادل در مغز می شود

اسکن مغز تفاوت معنی داری را نشان داد. در افرادی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، محققان دریافتند که سطح GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید)، یک انتقال دهنده عصبی ضروری برای حفظ آرامش و تعادل مغز، کاهش می یابد. سطوح ناکافی GABA با افزایش اضطراب و افزایش حساسیت به اختلالات خلقی مرتبط است.

برعکس، این افراد همچنین سطوح بالاتری از گلوتامات داشتند، یک انتقال دهنده عصبی که به عنوان شتاب دهنده مغز عمل می کند. گلوتامات بیش از حد می تواند منجر به تحریک بیش از حد، بی قراری و مشکل در تمرکز شود.

علاوه بر این، اسکن مغز کاهش حجم ماده خاکستری را در لوب فرونتال نشان داد، ناحیه ای که مسئول عملکردهای شناختی پیچیده مانند تصمیم گیری، تنظیم هیجانی و کنترل تکانه است. این کاهش ماده خاکستری می تواند بر توانایی فرد برای مقابله موثر با استرس تأثیر بگذارد و به طور بالقوه به افزایش خطر مشکلات سلامت روان کمک کند.

در نهایت، می بینیم که افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند، انتقال عصبی تحریکی و مهاری نامتعادل و همچنین کاهش حجم ماده خاکستری در لوب های پیشانی مغز دارند. این قسمت از مغز درگیر مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب است.

رژیم غذایی ما چه تاثیری بر ذهن دارد؟

دانشمندان هنوز در تلاش برای حل این معما هستند، اما سرنخ در روده ما وجود دارد. تریلیون ها باکتری که در روده ما زندگی می کنند (میکروبیوم) نقش مهمی در سلامت ما از جمله سلامت روان ما دارند.

یک رژیم غذایی ناسالم می تواند این اکوسیستم ظریف را مختل کند و به طور بالقوه باعث ایجاد یک آبشار از تغییراتی شود که بر مغز تأثیر می گذارد. به نظر می رسد سطوح بالای چربی اشباع شده و قند مشکل ساز باشد.

این مورد نشان می دهد که یک رژیم غذایی نامناسب نه تنها می تواند به مشکلات سلامت روان کمک کند، بلکه ترک عادات غذایی ناسالم را دشوارتر می کند. با این حال، خبر خوب این است که عکس آن نیز می تواند صادق باشد. با انتخاب رژیم‌های غذایی سالم‌تر، نه تنها سلامت روان خود را بهبود می‌بخشیم، بلکه می‌توانیم به این انتخاب‌های مغذی نیز پایبند باشیم.

ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان پیچیده است و هنوز در حال مطالعه است، اما این مطالعه شواهد قانع کننده ای ارائه می دهد که آنچه می خوریم می تواند به طور قابل توجهی بر مغز و خلق و خوی ما تأثیر بگذارد.

بنابراین دفعه بعد که به سراغ یک میان وعده شیرین یا غذای چرب می روید، به یاد داشته باشید که ممکن است مغز شما هزینه آن را بپردازد. هنگامی که یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی کامل، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم را انتخاب می کنید، نه تنها بدن خود را تغذیه می کنید، بلکه ذهن خود را نیز تغذیه می کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا