میکروب معده یا هلیکوباکتر احتمالا بیش از نیمی از جمعیت کره ی زمین را مبتلا کرده است. این باکتری می تواند یکی از علل اصلی ایجاد زخم معده باشد. در افراد مبتلا به هلیکوباکتر، ممکن است علائمی مانند احساس درد و سوزش در شکم، حالت تهوع، نفخ، کاهش اشتها، کاهش وزن ناخواسته و همچنین مدفوع تیره و یا استفراغ خونی رخ دهد. البته در بسیاری از افراد نیز این عفونت بدون ایجاد علائم است. در طولانی مدت هلیکوباکتر می تواند با التهاب لایه ی داخلی معده، ایجاد زخم و سرطانی شدن سلول های معده همراه باشد.

به گزارش مجله دکتر لادن گیاهی، در نتیجه ریشه کن کردن هلیکوباکتر در پیشگیری از ابتلا به گاستریت و سرطان معده در افراد مبتلا موثر است. رژیم غذایی و تغذیه می تواند در بهبود، تشدید علائم ابتلا به میکروب معده و یا پیشگیری از رشد باکتری نقش داشته باشد.

در ادامه به نکات تغذیه ای مهم در کنترل و درمان هلیکوباکتر می پردازیم. همچنین در این بیماری پزشک معمولا از ترکیبی از آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده می کند. این داروها می توانند با برخی مواد غذایی تداخل داشته باشند که به آن ها نیز خواهیم پرداخت.

در صورت ابتلا به میکروب معده به چه نکاتی توجه کنیم؟

مواد غذایی خاصی وجود دارند که می توانند اثرات ضدباکتری داشته و به ریشه کن کردن میکروب معده کمک کنند. همچنین برخی از این مواد غذایی با کاهش التهاب در معده می توانند در بهبود زخم و گاستریت ناشی از هلیکوباکتر نقش داشته باشند. 

منبع:عصرایران

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما