رژیم غذایی ذهن/بهترین غذاها برای مغز نوجوان

الهه جعفرزاده: با افزایش سن، حفظ سلامت مغز اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. اگرچه سن در ایجاد زوال عقل و پیری مغز نقش دارد، عوامل سبک زندگی نیز می توانند خطر را کاهش یا افزایش دهند. به عنوان مثال، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نقش مهمی در حفظ سلامت مغز دارد.

8 غذای کلیدی وجود دارد که با عملکرد بهتر مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند. هر یک از این مواد سرشار از ترکیباتی هستند که اثرات مثبتی بر مغز دارند:

1. غلات کامل

محصولات غلات کامل اساس یک رژیم غذایی سالم هستند. این گروه غذایی به کاهش خطر بیماری قلبی، مدیریت دیابت، کاهش وزن و محافظت از مغز کمک می کند. برنج قهوه ای، جو دوسر و سایر غلات کامل نیز حاوی منیزیم هستند که به سلول های مغز در استفاده از انرژی کمک می کند.

2. سبزی های برگ دار

سبزی های برگ دار مانند کلم پیچ و اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن، اسید فولیک و ویتامین K هستند. یک مطالعه در سال 2022 نشان می دهد که مصرف کافی ویتامین K عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.

رژیم غذایی ذهن/بهترین غذاها برای مغز نوجوان

3. توت ها

طبق تحقیقات، مصرف منظم توت ها می تواند التهاب را کاهش دهد و ارتباط بین سلول های مغز را تقویت و تسهیل کند.

4. آجیل

آجیل فواید زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، بادام سرشار از ویتامین E است که رادیکال های آزاد مضر اطراف سلول های مغز را غیرفعال می کند. گردو همچنین حاوی چربی های ضد التهاب امگا 3 است. خوردن پسته همچنین پروتئین کاملی را برای بدن تامین می کند، مشابه پروتئین موجود در غذاهای حیوانی.

رژیم غذایی ذهن/بهترین غذاها برای مغز نوجوان

5. لوبیا

بسیاری از حبوبات، از جمله لوبیا، منیزیم، اسید فولیک و پروتئین گیاهی را تامین می کنند. افزایش سطح قند خون به سلول های مغز آسیب می رساند. بنابراین، توصیه می شود حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا حاوی فیبر است و به کنترل قند خون کمک می کند.

رژیم غذایی ذهن/بهترین غذاها برای مغز نوجوان

6. ماهی

ماهی منبع عالی پروتئین است که بدن از طریق آن انتقال دهنده های عصبی تولید می کند که به سلول های مغز اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ماهی های چرب مانند سالمون همچنین حاوی چربی های امگا 3 هستند که التهاب را کاهش می دهد، به ساخت سلول های مغزی کمک می کند و روند پیری مغز را کند می کند.

7. مرغ

مرغ با کولین (یکی ویتامین B برای رشد مغز جنین در دوران بارداری و شیردهی و همچنین عملکرد مغز در آینده بسیار مهم است. یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که مصرف کم کولین خطر ابتلا به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش می دهد.

8. روغن زیتون

یک مطالعه در سال 2022 نشان می دهد که افراد مسنی که به طور منظم روغن زیتون مصرف می کنند کمتر به آلزایمر و سایر اختلالات روانی مبتلا می شوند.

رژیم غذایی ذهن/بهترین غذاها برای مغز نوجوان

ادامه مطلب:

رژیم غذایی چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟/غذاهای شیرین شما را افسرده می کند

چگونه حافظه قوی تری داشته باشیم؟ ۷ راه حلی برای تقویت حافظه

تمرکز کافی نیست؟ این روش ها را امتحان کنید

کدام گروه های حرفه ای در معرض خطر آلزایمر هستند؟

47232

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما