اخبار روز

رویایی که دولت چین برای هوش مصنوعی دید!

هوش مصنوعی به عنوان یک منطقه اصلی تنش در رقابت رو به رشد فناوری بین چین و ایالات متحده ظاهر شده است، زیرا هر دو کشور برای حفظ رهبری در توسعه استانداردها و مقررات جهانی تلاش می کنند.

در سومین همایش «کمربند و جاده» که اخیراً در پکن، چین برگزار شد، این کشور از ابتکار عمل جهانی خود برای مدیریت هوش مصنوعی رونمایی کرد.

هوش مصنوعی انسان محور

این ابتکار چارچوبی برای ارتقای حقوق و فرصت های برابر برای همه کشورها در توسعه و اداره هوش مصنوعی است. این بیانیه توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سخنرانی اصلی در همین مجمع خوانده شد و توسط اداره فضای مجازی چین منتشر شد. وزارت خارجه چین ابتکار جدید را رویکردی سازنده برای نگرانی های جهانی در مورد توسعه و مدیریت هوش مصنوعی توصیف کرد.

یکی از ویژگی های کلیدی این ابتکار جهانی که بخشی از چشم انداز چین برای توسعه، امنیت و حاکمیت هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی انسان محور است. به این معنا که هوش مصنوعی باید به سمتی برود که منافع انسان را تامین کند.

این طرح بخشی از تلاش های پکن برای “پیشبرد چشم انداز جامعه ای با آینده ای مشترک برای بشریت” همراه با توسعه جهانی، امنیت جهانی و ابتکارات تمدن جهانی است.

آیا چین فقط به دنبال منافع خود است؟

ابتکار جهانی مدیریت هوش مصنوعی یک روز پس از ممنوعیت اخیر ایالات متحده بر روی تراشه های پیشرفته و فناوری های ساخت تراشه اعلام شد. در حالی که چین مدعی است از همکاری جهانی در توسعه استانداردها و چارچوب های نظارتی برای هوش مصنوعی از طریق اجماع گسترده بین کشورها و در نظر گرفتن سیاست ها و شیوه های خاص هر کشور حمایت می کند.

چین همچنین مدعی است شکاف دیجیتالی رو به رشد در هوش مصنوعی و حاکمیت آن را به رسمیت می شناسد و بر اهمیت کمک به کشورهای در حال توسعه تاکید می کند.

برخی از ناظران بر این باورند که تلاش برای از بین بردن شکاف در توسعه هوش مصنوعی و قابلیت های حکمرانی بین کشورها می تواند مزایای اقتصادی بیشتری برای چین داشته باشد و رهبری پکن را در میان کشورهای در حال توسعه تقویت کند.

این چشم انداز چین برای مدیریت جهانی هوش مصنوعی است، زیرا دبیر کل سازمان ملل یک نهاد مشورتی در سطح بالا را تشکیل می دهد که می تواند به ایجاد یک آژانس جدید هوش مصنوعی در سازمان ملل منجر شود.

در همین حال، اتحادیه اروپا در مراحل نهایی قانونگذاری قانون هوش مصنوعی خود است و انتظار می رود که بریتانیا اجلاس جهانی امنیت هوش مصنوعی خود را در اوایل نوامبر برگزار کند و چین حداقل برای بخشی از این رویداد دعوت شده است.

تاثیر تحریم آمریکا بر چین بر خرید تراشه

در چنین شرایطی و به گفته برخی کارشناسان، موفقیت چین در راه حل هوش مصنوعی انسان محور ممکن است ناشی از تحریم های آمریکا علیه خرید تراشه های هوش مصنوعی ویژه باشد. چرا که آمریکا مدت هاست از ارسال تراشه های الکترونیکی پیشرفته و حساس به برخی کشورها از جمله چین جلوگیری کرده است. دلیل این ممنوعیت جلوگیری از استفاده از این تراشه ها در سلاح های نظامی است. به همین دلیل آمریکا قوانین سختگیرانه ای را برای شرکت های آمریکایی تولید کننده این تراشه ها وضع کرده است.

امروزه مهمترین کاربرد تراشه ها بهبود هوش مصنوعی است. موج فناوری مولد هوش مصنوعی به قدری در سراسر جهان گسترش یافته است که موسسه گارتنر بر اساس تحقیقات خود اعلام کرد طی سه سال آینده 80 درصد مشاغل در سراسر جهان از بین خواهند رفت.

بر این اساس طبیعی است که کشورها نمی خواهند از این روند عقب بمانند و با خرید زیرساخت های اولیه مانند تراشه های الکترونیکی به دنبال دستیابی به فناوری های هوش مصنوعی باشند.

انویدیا که پیشرو در تولید تراشه های هوش مصنوعی به حساب می آید، در حال حاضر اصلی ترین نقطه تماس ایالات متحده برای ممنوعیت فروش تراشه های الکترونیکی به چین است.

اقدامات ایالات متحده برای مدیریت هوش مصنوعی

در همین حال، کنگره ایالات متحده و یک انجمن هوش مصنوعی از 11 تا 13 سپتامبر جلسه ای را در مورد هوش مصنوعی با حضور مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا و ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا برگزار کردند. در این نشست بیش از 60 سناتور حضور داشتند و ماسک خواستار تعیین قاضی هوش مصنوعی آمریکایی شد. قانونگذاران می گویند که آنها در مورد نیاز به مقررات دولتی جهانی توافق دارند.

علاوه بر این، در 12 سپتامبر، کاخ سفید از شرکت‌های پیشگام هوش مصنوعی مانند Adobe، Nvidia و IBM و همچنین پنج شرکت دیگر تعهدی برای انتشار و ارائه محتوا یا ابزار هوش مصنوعی دریافت کرد.

227227

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا