اخبار روز

رویایی که تبدیل به شهر ارواح شد (+عکس)

به گزارش ایمنا، داشتن یک قلعه شخصی و زندگی در آن آرزوی بسیاری از افراد است که این روزها برای برخی سرمایه گذاران ثروتمند و عاشق تاریخ در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

در برخی از شهرها، به ویژه در اروپا، قلعه‌هایی که از مرمت بناهای تاریخی به دست می‌آیند یا قلعه‌هایی هستند که به تازگی مدرن شده‌اند، مانند هر ملک دیگری خرید و فروش می‌شوند. به عنوان مثال، قلعه بارهولم در اسکاتلند توسط یک زوج بازنشسته خریداری شد که چندین سال را صرف بازسازی نمای بیرونی و بازسازی فضای داخلی کردند.

چالش های نوسازی قلعه های تاریخی

بسیاری از قلعه ها فهرست شده یا فهرست شده اند، بنابراین دریافت مجوز برای بازسازی یا گسترش یک قلعه دشوار است. جدای از اخذ مجوز، نوسازی قلعه ها می تواند مشکل ساز باشد زیرا بسیاری از دیوارهای قلعه قدیمی چندین متر ضخامت دارند و بازسازی و نوسازی ساختمان را دشوار می کند.

هنگام برنامه ریزی برای بازسازی قلعه، مهم است که به یاد داشته باشید که ساختمان باید با سبک زندگی مدرن سازگار باشد. اتصالات اصلی آب و گاز و برق اولین کار برای بازسازی است که نیاز به سرمایه زیاد و مهارت یک معمار مجرب دارد.

با این حال، حتی فرسوده ترین قلعه ها نیز پتانسیل تبدیل شدن به مکانی عالی برای اقامت تابستانی یا اقامت دائم را دارند. به همین دلیل بسیاری از قفل ها با قیمت های متورم به فروش می رسند. هزینه‌های مستمر بازسازی و نگهداری که برای نگهداری از یک قلعه وجود دارد، زیاد است، اما این مانع از فریفتن جذابیت زندگی در چنین ملک تاریخی به یاد ماندنی نمی‌شود.

شهر ارواح ترکیه

از اواسط سال 2014، هر کسی می تواند رویای زندگی در یک قلعه در ترکیه را با تنها 370000 دلار محقق کند. پروژه برج های باباس که در سال 2014 در مودورنو ترکیه راه اندازی شد، شامل 731 قلعه یکسان بود که هر قلعه لوکس 325 متر مربع با برجک های آبی و راه پله های مارپیچ بود.

قیمت یک قلعه بسته به موقعیت مکانی بین 370000 تا 530000 دلار متغیر بود. نیمی از واحدها در شروع پروژه به سرعت فروخته شدند و اکثر مشتریان از کشورهای قطر، بحرین، کویت و امارات متحده عربی بودند که به دنبال خانه های تابستانی بودند.

این منطقه از ترکیه در دره ای پوشیده از کاج و پر از چشمه های آب گرم واقع شده است یکی این منطقه که یکی از تاریخی ترین و زیباترین مناطق کشور محسوب می شود، در اوایل دهه 2000 توجه توسعه دهندگان و سرمایه گذاران املاک و مستغلات در سراسر جهان از جمله گروه ساروت را به خود جلب کرد. در سال 2014، گروه ساروت بلندپروازانه ترین پروژه تاریخ خود را با ساخت دو هتل چشمه آب گرم در این منطقه راه اندازی کرد: برج الباباس.

رویایی که تبدیل به شهر ارواح شد

پروژه توسعه این منطقه به عنوان یکی این هتل که یکی از بزرگترین استراحتگاه های فوق لوکس ترکیه محسوب می شود، دارای مساجد، سالن های زیبایی، حمام های ترکی با چشمه های آب گرم محلی، و یک مرکز خرید با معماری مشابه ساختمان کنگره ایالات متحده است.

تمامی این امکانات توسط ۷۳۲ ساختمان قلعه مانند دیزنی احاطه شده بود که به نوعی ماکتی از الگوی معماری باستانی این کشور به شمار می رفت. خانه‌ای با کف‌های چوبی و مرمری، دیوارها و سقف‌های تزئین‌شده با گچ، استخرهای سرپوشیده و روباز، فواره‌ها، آسانسورهای مدرن، سیستم‌های گرمایشی پیشرفته و فناوری اتوماسیون خانگی ساخته شد و همان پلان و مصالح مشابه تکرار شد. در تمام 732 واحد

این پروژه مورد استقبال مقامات محلی و ساکنان قرار نگرفت و آنها از طرح انتخابی انتقاد کردند زیرا احساس می کردند این قلعه ها شبیه هیچ چیز دیگری در منطقه نیست و هیچ شباهتی به عمارت های تاریخی به سبک عثمانی ندارد.

منتقدان نگران بودند که این پروژه ماهیت فرهنگی منطقه را تضعیف کند و تأثیر منفی بر گردشگری و تاریخ منطقه بگذارد. علاوه بر این، زمانی که ساخت و ساز شروع شد، گروه ساروت متهم به قطع غیرقانونی درختان و آسیب رساندن به محیط زیست برای ایجاد مسیر برای استراحتگاه شد و این آغاز ماجرا بود.

رویایی که تبدیل به شهر ارواح شد

با بدتر شدن بازار و اقتصاد جهانی املاک و مستغلات و کاهش ارزش لیر ترکیه در سال 2018، گروه ساروت خود را زیر بار بدهی دید و اعلام ورشکستگی کرد. آنها 587 واحد در حال ساخت را رها کردند. اگرچه این شرکت بارها به احیای این پروژه در سال های بعد ابراز امیدواری کرد و حتی به فروش 100 قلعه دیگر برای پرداخت بدهی اشاره کرد، اما این ایده هرگز محقق نشد.

اکنون، سال‌ها بعد، نزدیک به 600 قلعه متروک صحنه‌ای سورئال خلق می‌کنند، گویی که دیزنی داستان شاهزاده‌ای را در آینده‌ای دیستوپیایی تصور کرده است. اگر والت دیزنی شادترین مکان روی زمین است، برج های بابس ممکن است ترسناک ترین مکان باشند. فراتر از حال و هوای شهر ارواح، قلعه‌های کوچک بازتاب‌هایی را در مورد معماری شیک (تقلید ساده، بیش از حد عجیب و غریب و بیهوده) تداعی می‌کنند که با وجود تقلید از ایده یک زندگی مجلل و رمانتیک، معنای خود را از دست داده است.

رویایی که تبدیل به شهر ارواح شد

قلعه‌های برج‌البابا که نمایانگر آمیختگی عجیب عناصر فرهنگ توده‌ای و میل به عظمت خودنمایی است، تجسم یک رئالیسم پاپ است که مصنوعی‌بودن را تشویق می‌کند، کلیشه‌ها را تقویت می‌کند و به سمت پاستیک گرایش دارد.

موفقیت فروش این قلعه ها همچنین نشان دهنده ویژگی های مصرف کننده معاصر است که زیبایی شناسی وارداتی را به بناهای تاریخی اصیل ترجیح می دهد. گروهی بر این باورند که این پروژه به شکل فعلی می تواند یک شهر ارواح و یک جاذبه گردشگری عجیب و گران قیمت برای شهر مدورنو باشد.

یکی آخرین به روز رسانی در مورد این پروژه نشان می دهد که توسط NOVA Group Holdings، یک شرکت چند ملیتی آمریکایی که قصد توسعه بیشتر پروژه را دارد، خریداری شده است. حال باید دید شرکت جدید چه مسیری را طی خواهد کرد. آیا این مجموعه را به یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد تبدیل خواهد کرد یا بازسازی با تغییرات معماری را برای کاهش “اثر کیچ” انتخاب خواهد کرد؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا