اخبار روز

رویارویی پیشرفته ترین ناوهای هواپیمابر جهان: فورد آمریکا در مقابل فوجیان چین

تینا مزدکی: نیروی دریایی چین با رونمایی از سومین ناو هواپیمابر کلاس فوجیان گام بزرگی در جهت گسترش حضور نیروی دریایی خود برداشته است، اما با وجود تمام پیشرفت های فناوری فوجیان، همچنان ویژگی هایی وجود دارد که این ناوگان را از همسان سازی ناوگان با ناوگان دریایی ایالات متحده باز می دارد. به عنوان مثال، فوجیان حدود 80000 تن ظرفیت دارد، اما کلاس فورد حدود 100000 تن است، یعنی فوجیان می تواند هواپیماهای کمتری را حمل کند. از سوی دیگر، کشتی‌های کلاس فورد از نیروی محرکه راکتور هسته‌ای استفاده می‌کنند، اما فوجیان اینطور نیست. بنابراین، عمر مفید کشتی چینی کمتر و ظرفیت ذخیره سوخت هواپیمای آن نیز کمتر خواهد شد.

اما برتری فورد همه چیز نیست، زیرا شبکه جهانی زیرساخت های دریایی ایالات متحده بسیار بهتر و گسترده تر است و ناوهای هواپیمابر ایالات متحده می توانند از آن به نفع خود استفاده کنند.

چیزی را گزارش کنید فوجیان ناوهای هواپیمابر قبلی چین، لیائونینگ 60،000 تنی و شاندونگ 66،000 تنی را تعمیرات اساسی کرده است و اخیراً پس از اولین آزمایش های دریایی خود در 1 می، به کارخانه کشتی سازی شانگهای جیانگ نان بازگشته است. اما فورد، جدیدترین و پیشرفته ترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده، قبلاً یک دوره پنج ساله آزمایش در دریا را به پایان رسانده است که در سال 2017 آغاز شد و قرار است برای اولین بار در نوامبر 2022 در دریا مستقر شود.

فوجیان از سیستم منجنیق الکترومغناطیسی مشابه کشتی‌های کلاس فورد آمریکا استفاده می‌کند که نسبت به فناوری‌های معمولی پیشرفته‌تر است. پس از فورد، فوجیان دومین دستگاه نظامی در جهان است که از چنین فناوری پیشرفته ای استفاده می کند. با این تفاوت که فوجیان به 3 مسیر برخاست و فورد به 4 مسیر برخاست مجهز شده است.

ارتقاء ویژگی های فوجیان ظرفیت ناو هواپیمابر را افزایش داده و فوجیان را به طور قابل توجهی بزرگتر از ناوهای هواپیمابر 42000 تنی Charles de Gaulle فرانسه و 65000 تنی HMS ملکه الیزابت انگلستان کرده است.

عنوان: ناو هواپیمابر جرالد فورد، نیروی دریایی ایالات متحده

فوجیان نشان دهنده گامی مهم در نوسازی نظامی چین تحت رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ است. با این حال، کارشناسان معتقدند نیروی دریایی چین هنوز فاقد سیستم های پشتیبانی اولیه برای رقابت با نیروی دریایی ایالات متحده است.

یکی یکی دیگر از نقاط ضعف فوجیان این است که چین زیرساخت های لازم برای کنترل طولانی مدت فوجیان را در خارج از آب های خود ندارد. این کشور در حال حاضر ناوگان کوچکی از کشتی‌های پشتیبانی دارد که معمولاً ناوگان ناو هواپیمابر را برای تامین سوخت، مهمات و تدارکات خود همراهی می‌کنند و از این منظر شباهت چندانی به شبکه گسترده جهانی بنادر و پایگاه‌های آمریکایی که در آن هواپیماها مستقر هستند، ندارد. لوازم را ذخیره کرده و خود را تازه کنند، و خدمه می توانند استراحت کنند.

کارشناسان بر این باورند که ناوگان فوجیان و دیگر ناوگان چینی قلب ناوگان “پسا آمریکا” را تشکیل می دهند. همانطور که ایالات متحده پس از پایان جنگ سرد از ناوهای هواپیمابر خود برای اجرای نظم جهانی و اقدام نظامی علیه کشورهای ضعیف تر استفاده کرد، کشورهایی مانند چین نیز قصد دارند از ناوهای هواپیمابر خود به عنوان گشت های منطقه ای استفاده کنند. با این حال، اولین آزمایش دریایی فوجیان گمانه زنی هایی را در مورد تأثیر آن بر همسایگان چین، به ویژه تایوان، ایجاد کرده است.

منبع: نیوزویک

۵۴۳۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا